afgezermde volk voeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

afgezermde volk voeren

Bericht door Harmen vd Ende » do 12 jun 2003, 11:22

Beste Lezers,

Vorige week heb ik een vegers gemaakt en ik heb gisteravond voor het eerst de veger gevoerd. Er was nog niet veel uitgehaald vanochtend, maar er zit ook nog een raam voer in de kast, dus ik wacht af.
Mijn vraag is eigenlijk, moet je het afgezwermde volk nu voeren, zij hebben geen moer, dus geen verzorging. Ik heb de indruk dat het niet nodg is.
Bij ons is op het moment niet veel dracht, maar met deze temperaturen vliegen ze wel op de klaver.
In het boek van V Gool staat wel iets over de veger, maar niet over het afgezwermde volk.
Graag advies.

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: afgezermde volk voeren

Bericht door wilde » do 12 jun 2003, 12:10

Harmen, ga niet slaafs het boek van Van Gool toepassen. Vertrouw op je eigen waarneming en gevoel. Zorg dat ieder volk - ook het moerloze volk - steeds minimaal 3 tot 4 kilo suiker/honing ter beschikking heeft.
Als je de veger extra wilt oppeppen met wat drijfvoeren via de jampot, kan dat geen kwaad denk ik, maar nodig is het niet als ze die paar kilo al hebben.
Groeten, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: afgezermde volk voeren

Bericht door Frans vanTongeren » do 12 jun 2003, 12:26

Dag Harmen,
Over ruim twee weken is het broed in het afgezwermde volk uitgelopen en gaat de jonge koningin het leg-werk overnemen.
Pas dan is het belangrijk dat er dracht in de buurt is; als dat niet zo is, moet je een kilo suiker per week gaan bijvoeren (1 op 1 in dit geval).
Als er dracht binnen komt (of suiker) komt de koningin op toeren...
Ze weet.. dat wat ze legt, een zekere toekomst heeft!
(Van Gool heeft een ruimere blik dan wij, denk ik zo; Zijn boek 'Bijenhouden met succes' is een Bijbel voor de imker!)

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: afgezermde volk voeren

Bericht door Harmen vd Ende » do 12 jun 2003, 14:31

Beste Frans en Albert,

Bedankt voor jullie advies. Ik ben het met jullie eens je weet het nooit. Ik kom thuis gaat de telefoon. Er hangt een zwerm in de boom bij mij in de buurt. Of ik die wel even wil scheppen, want de man heeft mijn mentor gebelt en die zei laat hem het maar doen. Ik vind voor alles een eerste keer, dus ik erop af met mijn nieuwe schepkorf (van Frans) en beroker etc. Maar helaas ze waren al reeds gevlogen.
Volgende keer maar de eerste keer..... Nog even bij mijn bijen gekeken want ik had de indruk dat de zwerm niet bij mij vandaan kwam. Die klopte inderdaad. Bij de plek (in het bos) waar ze hingen stonden op 25 meter kasten van iemand anders, maar die was niet te bereiken. Ik vermoed dat dit een voorzwerm was als ik de vinder zo beluisterde, dus ik denk dat hij vandaag of morgen wel weer belt. Dit hoort niet bij dit onderwerp, maar hebben jullie nog tips bij het scheppen van een zwerm? Verder heb ik alle reserve ramen met suiker reeds gebruikt in de vegers. Kan ik een zwerm gelijk met suikerwater voeren, of moet ik toch maar proberen elders een raam voer te bemachtigen.?

Groeten Harmen

"Bijen kunnen gelukkig niet lezen"

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: afgezermde volk voeren

Bericht door wilde » do 12 jun 2003, 19:15

Dag Harmen,
Een natuurzwerm heeft voer bij zich voor een paar dagen. Die moet je dus niet gelijk voeren: pas na een dag of drie. Als er genoeg dracht is, halen ze zelf genoeg en is het niet nodig. Ze halen meer dan een gemiddeld ander volk van dezelfde grootte.

Een kunstzwerm kun je wél snel voer (suikerwater 1:1) geven. Deze bijen zijn weliswaar nog geen eenheid, maar die ontstaat snel. Ze hebben een moer en broed en ze horen bij elkaar. Ze zullen niet gelijk beroofd worden als je daarmee begint na een dag of twee. Bij het maken van de kunstzwerm moet je liefst redelijk wat verzegeld voer meegeven.

Een aflegger met jonge bijen en een rijpe dop of net uitgelopen moer, moet je verzegeld voer meegeven. Dat gaat met suikerwater voeren of open honingramen meegeven snel fout doordat ze beroofd zullen worden.

Het scheppen van zwermen is in veel boeken beschreven. Doe wat er staat. Toch moet je het gewoon een aantal keren gedaan hebben om het zo efficiënt mogelijk te leren doen.
Wat je mijns inziens niet moet doen, is de zwerm langer dan 36 uur opgedoekt houden. Er zijn imkers (BD-methode), die een zwerm 3 dagen opgedoekt houden. Waarschijnlijk om tegemoet te komen aan de drang van de bijen om op tros te willen hangen, maar het is niet natuurlijk, want de volgende dag willen er verkenners uitvliegen. Dat kan dan niet. Het resultaat is een begin van raatbouw in de schepkorf en de eerste dode bijen.
Een zwerm die ik omstreeks het middaguur schep laat ik 's avonds tegen zonsondergang inlopen. Het is altijd leuk om daarnaar te kijken. Als de zwerm later op de middag afkomt, laat ik ze een dag langer opgesloten wachten. Het inlopen gaat zo:

Afbeelding

Tijdens het schrijven van dit bericht werd ik net gebeld voor het ophalen van een zwerm. Dat ga ik nu dus eerst doen. Die blijft staan tot morgenavond.

Het is vermoedelijk een redelijke nazwerm. De zwerm hing aan een laag struikje in ideale vorm. Ik kon hem scheppen en gelijk mijn schepkistje dichtzetten. Ik had om het samenklitten te bevorderen de zwerm eerst even met de bloemenspuit beneveld: dan vliegen er weinig op. Dat gelijk dichtzetten doe ik normaal niet. Nu was, op een 20-tal opgevlogen bijen na, alles in één keer in mijn kistje. Ik was binnen driekwartier al weer thuis en had dus geluk. Het was op ongeveer 5 km afstand van mijn huis. Normaal rij ik een keer extra om de geschepte zwerm op te halen na zonsondergang. Dan heb je alle bijen binnen.
Groeten, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 12/06/2003 21:56:04

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten