2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door Erik » do 19 jun 2003, 08:21

Op 14 mei heb ik een kunstzwerm gemaakt. 12 dagen later doppen gebroken en 3 moeren in de kast laten lopen. Afgelopen zaterdag poolshoogte genomen en tot mijn stomme verbazing zag ik alweer speeldopjes. Ik dacht dat ik misschien een paar had laten zitten. Gisterenavond weer gekeken, weer speeldopjes gezien, waarvan 1 al gesloten. De kast verder gecontroleerd en ineens zag ik de moer lopen. Duidelijk herkenbaar, mooi bruin en groot. en stevig aan de leg. Voor een F2 moer een mooi en goed exemplaar want de bijen zijn heerlijk rustig. Maar toch, nu alweer speeldoppen. Moet ik nu weer een kunstzwerm maken of kan ik beter een derde broedkamer plaatsen ? Of is de zwermdrift daarmee niet beteugeld ?

Gaarne advies.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door wilde » do 19 jun 2003, 09:28

.... weer speeldopjes gezien, waarvan 1 al gesloten
Erik, jij noemt een gesloten dop een speeldop. Dat is niet gebruikelijk en het geeft mogelijk wat verwarring. Speeldopjes zijn de dopjes die niet belegd zijn. Zodra er een eitje in ligt is het een dop in wording, niet altijd want die worden ook dikwijls weer verwijderd door de bijen. Een dop met larve is in elk geval een ´dop´ en geen ´speeldop´.

Het is wel erg snel, zeker voor Buckfastbijen. Ik heb vroeger ook wel F1 en F2 volken gehad die super zwermerig waren. Als de moer nog een groot achterlijf heeft is ze (het volk) nog niet aan zwermen toe, want dan legt ze dus nog veel. Met zo´n achterlijf kan ze niet goed vliegen.
Als ik het heb handel ik als volgt: gewoon wegbreken die doppen en in de gaten houden, in principe om de 9 - 10 dagen als de moer geknipt is. Anders 1 x per week.

Groetend, Albert

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door Erik » do 19 jun 2003, 16:09

Albert bedankt.

Maar is jou ervaring dat de zwermdrift dan minder wordt ? Of moet je doppen blijven breken tot de lammeren met Pinksteren op het ijs dansen ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door wilde » vr 20 jun 2003, 00:16

Of moet je doppen blijven breken tot .......
Erik, dat is inderdaad het probleem. De goede Buckfastbij houdt op met doppen aanzetten na 1 of 2 keer doppen wegbreken. Dat weet je echter nooit zeker, dus moet je de volken nakijken. Omdat ik dat ook niet het hele bijenjaar door wil doen, verjong ik de moeren in juni. Dan is er daarna niet veel controle meer nodig. Alleen eind juli-begin augustus wil er nog wel eens wat zwermneiging zijn, maar slechts bij een paar. Dan volsta ik met doppen wegbreken om de 10 dagen. Na een paar weken is het dan meestal over.

De 'echte' Buckfastimkers doen dat anders. De jonge moer wordt in mei-juni geteeld en pas in september ingevoerd, direct nadat de oude koningin verwijderd is. Deze jonge moer moet het gehele volgende seizoen na de winter op het volk blijven zitten, ook weer tot september, dus een jaar lang. Kunstzwermen worden niet gemaakt. Goede moeren worden een jaar langer aangehouden.

Groetend, Albert

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door Erik » vr 20 jun 2003, 08:35

Albert wederom bedankt.

Wat ik gisteren gedaan heb is de nieuwe moer opgezocht, haar met 10 ramen met jong broed en stuifmeel en bijen een nieuwe kast gegeven. Daar 10 nieuwe ramen ingehangen. De oude kast met 10 ramen met bijen aan mijn vader meegegeven. Die gaat er een nieuwe koningin in laten lopen.

Hopenlijk is het probleem zo ook opgelost

groeten
Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: 2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door wilde » vr 20 jun 2003, 11:30

Erik, de ene Buckfastlijn is soms behoorlijk verschillend van andere.
Ik heb 3 lijnen: AM (Ameland), MKV (Marken Piet verkooijen) en UG (Ulf Grohn).
De AM is zeer zwermtraag, heeft nog geen doppen gemaakt dit jaar. Van de beste slingerde ik onlangs 25 kg voorjaarshoning.
De MKV is wisselend. Mijn beste volk is daarvan afkomstig (30 kg honing). De beste heeft nog geen doppen gezet, maar zusters wel wat.

De UG had in april al doppen en was er niet van af te brengen. Bij regelmatig doppen verwijderen zwermen ze niet. Na 4 keer was ik het beu. Ze zijn wel het zachtaardigst van alle. Daarvan heeft Thomas ter Heide een veger gehad, en dat heeft hij geweten ook, want die heeft inmiddels een zwermpoging gedaan waarbij de geknipte moer verloren ging, als ik zijn berichten goed inschat. Dat is dus ook een beetje mijn schuld, maar ik wilde hem graag zachtaardige bijen geven. Ik probeer hem opnieuw te helpen (op afstand en m.b.v de post).

De rest van de volken had zo'n 15 kg honing gemiddeld en dat is voor mijn omgeving te laag, maar dat komt door de te late goede varroabestrijding.

Wat heb jij voor Buckfastlijn?
Groetend, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 20/06/2003 18:25:27

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door Erik » vr 20 jun 2003, 15:23

Albert,

ik heb een AM. Ongeveer 10 kilo van geslingerd. Maar de honingkamers zijn alweer bijna verzegeld en de linde bloeit hier al volop dus een 2e keer (misschien 3e keer) zit er wel in.
Daarna naar de heide.

Tevens dus een moer gekregen van Roel Jonker. Zelf nog niet gezien want die staat nog op de VAM in Wijster. Schijnt een mooie gele moer te zijn. Ik heb de volledige gegevens wel thuis dus die zoek ik wel even op voor je.

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: 2e kunstzwerm binnen 1 maand ?

Bericht door Erik » ma 30 jun 2003, 09:05

Afgelopen donderdag weer gekeken bij het probleemvolk. Tot mijn stomme verbazing zag ik WEER speeldoppen en doppen :)

Ook zag ik geen larfjes en/of eitjes. Ik denk dus dat de koningin is verdwenen. Wat kan er gebeurd zijn ?

Inmiddels heb ik alle doppen gebroken, het waren er een stuk of 30 door de hele kast en een raam uit mijn andere kast erin gehangen. Ik zal vanmiddag of morgen gaan kijken of er doppen zijn aangezet.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt ? Een Kunstzwerm die snel weer doppen aanzet, daarna nieuwe ruimte gegeven (10 nieuwe ramen) en vervolgens zien dat er weer (speel)doppen worden aangezet ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten