Kwispeldans op zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Kwispeldans op zwerm

Bericht door wilde » ma 23 jun 2003, 20:49

Elders schreef ik dat ik zondagavond nog een zwerm heb opgehaald. Die heb ik koel in de schuur 24 uur laten staan. De plek waar ze hingen is circa 10 km van mij verwijderd.
Deze zwerm heb ik vanavond op een doek voor een lege kast met kunstraat gestort. Het is een vrij grote zwerm, waarschijnlijk een voorzwerm, maar zeker weet ik dat mogelijk pas over een paar dagen.

Het vreemde is dat de zwerm niet spontaan wil inlopen. Dat is normaal geen enkel probleem. Er zijn op de liggende tros tientallen bijen die enthousiast rondedansen uitvoeren en gevolgd worden door vele collega-werksters. Dit heb ik wel eerder gezien op hangende trossen, maar niet na een etmaal opsluiting en op de grond uitstorten. Het zijn er erg veel die dat doen, tussen de 50 en 100 stuks.

De moer is aanwezig, ik heb ze tussendoor gemerkt, zoals ik dat dikwijls doe. Die heb ik in de kast gemanoeuvreerd en niet meer teruggezien. De kwispeldans is bedoeld om wat verder weg gelegen drachtbronnen of geschikte huisvesting aan te geven, gemiddeld op meer dan 30 meter afstand.
Bij mij in de schuur kunnen ze geen ervaring hebben opgedaan over die bronnen. Dat moet dus nog slaan op de plek waar de zwerm hing. Dat verbaast mij, want na 24 uur opsluiting waren ze aardig rumoerig geworden boven het gaas van het zwermkistje. Die ellende waren ze direct vergeten toen ze weer vrij op een doek voor een lege kast lagen. Die kast kennen ze nog niet. Het zijn geen teruggelopen bijen.

Ik ben benieuwd of ze morgen opnieuw zullen zwermen of alsnog mijn kast accepteren. Zoveel andere huisvestingsinformatie heb ik nog nooit bij een zwerm gezien. Wel komt het soms voor, ook dit jaar, dat een zwerm er de volgende dag weer vandoor gaat. Dat hier ook kunnen, want ik heb de moer slechts gemerkt en niet geknipt omdat het mogelijk een bruidszwerm of grote nazwerm is.
Inmiddels is na 2 uur het inlopen voor 70% gelukt en zijn er zelfs voorvliegers, die zich al oriënteren. Ik denk dat ze wel zullen blijven. De bijen lijken qua uiterlijk op Carnica's. De hele zwerm is uniform van kleur en tekening, maar ik betwijfel of dit sterk bepalend is voor dit speciale gedrag. De moer is minder donker dan de moeren die ik onlangs op het Carnica-station Kreverhille zag.

Heeft een andere imker zoveel kwispeldanseressen ooit gezien op een zwerm na een volle dag opsluiting en plaatsing elders?
Albert

Bijgewerkt door - wilde op 23/06/2003 22:33:45

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten