mosterd & onrustige bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

mosterd & onrustige bijen

Bericht door dickvanleeuwen » ma 30 jun 2003, 23:04

De afgelopen periode is het niet prettig vertoeven geweest in de bijen. Je vraagt je dan af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Onweer opkomst, F-16 Carnica's, verkeerde handelingen?

Vandaag vertelde ik iemand vol trots dat er een paar hectare Mosterd voor mijn stal staat te bloeien. En daar kwam de oplossing voor mijn probleem. Mosterd, schijnt evenals Koolzaad een stof in zich te hebben die de bijen onrustig maakt. Het maakt een soort ADHD bijen van ze. Is dit een bekend verhaal?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: mosterd & onrustige bijen

Bericht door Frans vanTongeren » di 01 jul 2003, 08:25

Hallo Dick,
Een bekend verhaal!
Lees: koolzaad, pionier op drooggelegde grond
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=316
(mosterd behoort tot dezelfde familie)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mosterd & onrustige bijen

Bericht door Piet Jager » di 01 jul 2003, 10:19

Mosterdzaad wekt nog erger de steeklust op dan koolzaad.
Als je in de bebouwde kom woont, mag je wel uitkijken voor de omwonenden van je stal. Zelf heb ik het vroeger ook eens gedaan, maar dat was dan ook tevens de laatste keer.

!Piet

milbees
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mar 2002, 11:07
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: mosterd & onrustige bijen

Bericht door milbees » di 01 jul 2003, 11:52

Wanneer er mosterd in de omgeving staat is het gedrag van de bijen onvoorspelbaar, steken naar hartelust naar iedereen die ze tegenkomen. Pas op als u buren heeft, eventueel bijen verplaatsen.
Ronald

devroe R

Gert Schreuder
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 jun 2003, 22:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: mosterd & onrustige bijen

Bericht door Gert Schreuder » wo 02 jul 2003, 22:58

Is dit alleen een probleem tijdens de dracht?
Of ook bij cosumptie van stuifmeel of honing door de bijen na de dracht???
M.a.w. kan dit langdurig zijn???

milbees
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mar 2002, 11:07
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: mosterd & onrustige bijen

Bericht door milbees » vr 04 jul 2003, 11:00

Na de dracht waren de bijen terug rustig, het verschil is zeer groot.
Ronald

devroe R

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: mosterd & onrustige bijen

Bericht door wilde » vr 04 jul 2003, 12:22

Op mosterd en bladrammenas (sitetta) heb ik diverse keren gestaan, meestal als nevendracht bij een andere hoofddracht.
De stekerigheid is naar mijn ervaring erg wisselend. Het hangt veel samen met het weer en de standplaats. Bij weinig beschutting zijn de bijen in het algemeen veel stekeriger. De mosterd geeft nauwelijks honing, maar wel voldoende stuifmeel. Ik zal daar nooit apart naar toe reizen om die reden. Ik had het een paar jaar geleden als dracht na de luzerne in de 2e helft augustus en liet mijn bijen na de honingafname staan, in de hoop op wat extra wintervoer. Ik keek na 2 weken hoe het er voorstond. Ze stonden bij mooi nazomerweer bijna droog, wel veel stuifmeel. Ik heb ze toen direct weggahaald om de wintervoedering te starten ondanks de zee van bloemen.

Op 500 meter van mijn huis is momenteel een paar ha. mosterd ingezaaid. De volken die thuis staan kunnen er lekker stuifmeel halen. De stekerigheid zal wel meevallen, want mijn bijen staan beschut in een stal. Het gewas wordt hier in de buurt veel gezaaid op braakliggende grond en als groenbemester. Ik kon vorige week naar een perceel (10 ha.) volop bloeiende mosterd reizen, maar heb het niet gedaan, want ik ga liever voor de zomerhoning op luzerne van dezelfde boer.

Siletta is een gewas dat hier meer bekend staat om de aanwakkering van de agressie bij de bijen dan mosterd. Ik heb er wel eens last van gehad maar het viel meestal mee. De honingopbrengst vergoedt veel van de ergernis. Het is een prima drachtplant, die lekkere honing geeft in tegenstelling tot bijv. koolzaad. Die vind ik smakeloos, maar smaken verschillen, dat weet ik ook.

Op mijn huidige stand bij de luzerne worden ook stroken siletta verbouwd. Ze schijnen te worden aangehouden om aaltjes aan te trekken, die anders die bieten aantasten. Het gewas wordt wel om de 4 weken gemaaid om zaadvorming te voorkoemen. Het bloeit echter vrij snel opnieuw. Er is dus altijd wat te halen, want voor de luzerne heb je minstens 22° C. nodig en uiteraard een bloeiend gewas. Het is ieder jaar afwachten of de juiste factoren zich tegelijkertijd voordoen. Dat is de gok met luzerne. Als het om de paar jaar eens lukt is de opbrengst geweldig.

Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten