versterken/opvoeren bevruchtingsvolkjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
versterken/opvoeren bevruchtingsvolkjes

Bericht door LWPisa » do 03 jul 2003, 10:50

Beste Forummers,

ik wil mijn bevruchtingsvolk (buckfast)laten uitgroeien tot echt volk door het over te hangen en er jonge bijen (buckfast) bij te voegen. Voor het laatste dacht ik deze gewoon af te stoten boven een bak en na goed afgevlogen te zijn bij het overgehangen bevruchtingsvolk te gieten.
Is dit afvliegen genoeg om onrust/afsteken moer te voorkomen of raadt U nog andere trucs aan als besproeien met honingwater of heel veel rook?

vriendelijke groet, Lennard





Bijgewerkt door - lwpisa op 03/07/2003 10:51:23

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: versterken/opvoeren bevruchtingsvolkjes

Bericht door Kees Overeem » do 03 jul 2003, 13:48

Lennard, als je zuinig bent op deze moer dan kun dit beter niet doen!
Het is stukken veiliger en rustiger om af en toe een raam uitlopend broed bij te hangen. Het is nog vroeg genoeg in het jaar om op die manier een voldoende sterk wintervolk op te bouwen.
Doe ook vooral geen moeite om dit volk op twee broedkamers te krijgen, 1 broedkamer met 8ramen en aan weerszijde 2 sluitblokken is een prima overwinteringseenheid.
Mijn ervaring is dat deze volken het in het voorjaar veel beter doen dan een volk wat op twee bakken door de winter ging.
Als je het volkje een paar keer per week een potje voer geeft, dan kunnen ze zich helemaal wijden aan het halen van gevarieerd stuifmeel en dat heeft zijn effect op de te vormen winterbijen.
Succes, Kees

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: versterken/opvoeren bevruchtingsvolkjes

Bericht door LWPisa » do 03 jul 2003, 14:03

beste Kees,

aan uitlopend broed bijhangen heb ik ook gedacht, alleen heb ik daar in het verleden de slechte ervaring mee gehad dat volgens mij het broed afkoelde en daardoor niet tot slecht uitliep.
Wat doe ik daaraan? inhangen en 1 of meerdere dagen binnenhouden met gesloten vlieggat op een warme plaats?

groeten, Lennard

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: versterken/opvoeren bevruchtingsvolkjes

Bericht door Kees Overeem » vr 04 jul 2003, 08:46

Lennard;
Als er in zulke adviezen gesproken wordt over uitlopend broed dan bedoeld men: een vol verzegeld raam waarvan de eerste werksters al uitlopen en wat binnen een paar dagen helemaal zal uitlopen.
Zulke ramen brengen met al dat leven vaak nog warmte mee en het volkje heeft er heel snel profijt van.
De vergissing is veelal dat er gewoon een raam gesloten broed wordt ingehangen zonder te kijken wanneer dat zal uitlopen.
Maar misschien heb ik wel te gemakkelijk praten omdat ik wat meer volken heb om zo'n raam uit te kiezen!

vriendelijke groet, Kees

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: versterken/opvoeren bevruchtingsvolkjes

Bericht door wilde » vr 04 jul 2003, 11:42

Wat doe ik daaraan? inhangen en 1 of meerdere dagen binnenhouden met gesloten vlieggat op een warme plaats?
Lennard, doe dat beslist niet. Bijen lopen snel warm, ook kleinere volkjes. Als ze langer dichtstaan moeten ze voldoende ventilatie hebben, bijv. met een open gaasbodem of geheel open reisraam boven het volk. Ik heb het enkele keren gehad en de ellende is niet te overzien met inzakkende raat en honing.

Vorige week is er bij mij nog een groot volk warm gelopen bij het reizen. Dat was mijn eigen schuld, want het was het enige volk met een dichte bodem. Die had ik tevoren moeten wisselen, maar was het vergeten. Het resultaat was een paar duizend dode bijen op de bodem, die de vliegopening versperden. Ze hadden bijna een uur dichtgestaan en dat was al te veel. Het volk reisde op 2 broedkamers en een honingkamer, maar zat wel propvol bijen.

Achteraf bleek het volk al voor het reizen moerloos te zijn geweest. Ik had er eerder een onbevruchte moer in gezien en had ze verder met rust gelaten. Dat er geen moer was, was een geluk bij een ongeluk want anders was ik die moer waarschijnlijk ook nog kwijt geweest. Ik zag het pas de volgende dag bij het honingkamers bijplaatsen. Het kostte me een extra rit om een 6-raamsvolkje met jonge moer alsnog in te voeren op dit volk. Vandaag ga ik kijken hoe het er voorstaat.
Groetend, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 04/07/2003 11:45:33

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: versterken/opvoeren bevruchtingsvolkjes

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 04 jul 2003, 22:44

Lennard, ben het met Kees eens dat je een raam moet nemen waarvan de bijen op punt van uitlopen staan. Zelf neem ik echter altijd een raam waarvan het plakkaat broed overeenkomt met het formaat van het broednest van het volkje waar het bijgehangen wordt. Juist om afkoelen van het broed in de hoeken te voorkomen. Plaats het raam ook in het broednest zodat de natuurlijke bolvorm gehandhaafd blijft.
Hang ook niet teveel '˜vreemd' broed tegelijk bij, maar zorg ervoor dat de '˜eigen' bijen van de koningin altijd de overhand houden om verstoting van de moer te voorkomen.
Om extra warmte voor je volkje te krijgen kan je ze ook met een separator of i.d. (wel hardboardplaatjes leggen) bovenop een ander volk zetten. Zo geniet het toch van de opstijgende warmte van het ondervolk. Dat maakt echt een heel verschil.
Denk je ook aan een extra raam met honing en stuifmeel? Het duurt immers nog een paar weken voor al die jonge bijen zelf zullen gaan fourageren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten