wasmot

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
wasmot

Bericht door piml » di 16 sep 2003, 09:38

Beste imker-collega's,

Voor de Heemsteedse scholen ben ik momenteel een leskist bijen aan het samenstellen. Hierin komen uiteraard uitgebouwde broed- en honingkamerraampjes. Nu kan ik deze ramen voorzien van plastik, waardoor ik de wasmot een tijdje kan 'weghouden'. Maar voor de kinderen is het natuurlijk leuker om de raampjes te ruiken en te kunnen aanraken. De kans dat de wasmot in de ramen komt is nu wel groot!

Hoe hou ik dus de wasmot weg en wie kent de werking van B 401? Is dat misschien een oplossing of verdwijnt na de behandeling de geur van bijenwas van de ramen?

groetend,




Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 16 sep 2003, 12:21

Al die zorgen om de wasmot. Al die vergiftigende middeltjes tegen de wasmot. Ik moet er van brhhen.
Aan mottenballen (ik geloof dat ze zo heten) en ijsazijn kun je die kinderen niet blootstellen.
En zo ook de imker EN jouw bijen niet.
Wat ik al jaren doe (ja je leest het goed al jaren, ondanks mijn geboortejaar 1980) is dat ik droge raampjes ophang aan het plafond tussen twee latten in van het voormalig geitenhok en wel in het licht!! Niks geen problemen met wasmot of andere ziekteverwekkers.
Van dit principe Pim, zou jij ook gebruik kunnen maken in je lespakketje. Je zou bijvoorbeeld een doorzichtige box kunnen gebruiken. Overigens zal het reuze meevallen. In een dichte box die enkele malen per jaar open gaat hoef je niet zo snel een wasmot te verwachten. Wel als je hem in je stal zou hebben staan, waar het wasrijk is.

Verder heb ik nog wel een tip voor je lespakketje in petto. Zelf ben ik ook scholen langs gegaan. Wat ik bij voorlichting gebruikte, waren plastic Chinese eetbakjes met bijen, hommels, koninginnen, wespen, stuifmeelkorreltjes, werksters, darren en was erin. Je kunt dit variëren zoveel je wilt. Je kunt op de bodem of op het dekseltje schrijven wat erin zit. Je kunt de bijen eventueel ook nog vastplakken. Je kunt dit bijvoorbeeld doorgeven in de klas. Let wel op bij jongere kinderen (groep drie/vier) moet je niet teveel bakjes doorgeven en maar één tegelijk. Ze raken het overzicht kwijt en jij verliest de aandacht.
Tot zover. Als je nog meer wil weten over wat ik in mijn lespakketbox heb zitten reageer.

Tot ziens J.P.




Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 16/09/2003 12:26:08

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Erik Speksnijder » di 16 sep 2003, 21:44

Hoi Pim,

Mij lijkt de door jou zelf genoemde oplossing toch het beste. Wasmot zal in een donkere leskist anders zeker een puinhoop aanrichten. Misschien kun je echter een scharniertje bevestigen aan het plastic (perspex)tegen het raampje, zodat op het moment van gebruik, de was in het raampje wel bereikbaar blijft. Wil je dit niet, dan kun je misschien van kunstof of horrengaas o.i.d. een afgesloten/insektenvrije ruimte in de leskist maken, waar de raampjes inpassen. Voor besmetting tijdens de les hoef je niet echt bang te zijn.


Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door wilde » di 16 sep 2003, 23:47

Het idee van Erik is zo slecht nog niet. Ik leende in mei van dit jaar aan de lagere school bij mij op het dorp wat imkermaterialen uit voor een honingbijproject. Daaronder waren ook enkele gebruikte ramen. Ramen sla ik in mijn schuur op en deze worden via de schoorteenmethode en gaasafdekking bewaard. Er komen zelden wasmotten in. Toen ik een week of vijf later het materiaal ophaalde zaten er in de raten diverse wasmotgangen en wasmotlarven. Het spul was in een nis in de gang tentoongesteld. De ramen hingen aan touwtjes op neushoogte, zodat de geur geroken kon worden. Boven de nis was een grote lichtkoepel. Er was dus veel licht. Ik meende vooraf dat het zo'n vaart niet zou lopen, want ik had ook wel eens van de openlucht-in het licht-opslagmethode gelezen, alleen nooit zelf toegepast.

In de school waren de wasmotten niet vies van de raat in het licht. Deze theorie is dus beslist niet waterdicht. Enige extra voorzorg, zoals 'die Zeeuw' adviseerde, kan dan ook geen kwaad.

Groetend, Albert de Wilde



Bijgewerkt door - wilde op 16/09/2003 23:48:30

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: wasmot

Bericht door Frans vanTongeren » wo 17 sep 2003, 17:08

Dag Pim,
surf naar :
wasmotten en hun aanpak
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=524
en je weet meer over de aanpak van de beestjes.
Misschien is maandelijks een nachtje diepvries een idee!

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 17 sep 2003, 18:00

Pim, leuk en leerzaam voor de kinderen zo'n leskist. Het Educatiefcentrum in Delft heeft er al jaren twee. Ook over andere onderwerpen, maar de kisten over bijen worden het meest opgevraagd door de scholen en bij navraag het meest gewaardeerd

Wasmotlarven zijn inderdaad een probleem. Kan je alleen adviseren om vanaf het begin, zeker maandelijks, de kisten helemaal te controleren, dus niet alleen de uitgebouwde ramen. Jaren ging het goed in Delft totdat men op een gegeven moment meldde: 'We zien allemaal larven op de plank kruipen waarop '˜jullie' kisten staan. Kom alsjeblieft kijken'

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Erik Speksnijder » wo 17 sep 2003, 22:50

Wat ook nog van belang is dat is de temperatuur. Bij een lage temperatuur en minimaal licht is het bijna onmogelijk dat er wasmotschade optreed. Althans ik heb al die jaren nog nooit geen last gehad van wasmot. (Bij vijf graden onder nul begint het ook te vriezen in mijn schuurtje.)
Hoi J.P.,

Wat je nu beweert is klinklare onzin. Wasmot en ook alle andere "opvreters" (kleermot, museumkever, spektor etc.) functioneren juist optimaal bij weinig licht. Ze hebben juist een broertje dood aan licht. Dit is niet alleen mijn ervaring als imker met wasmotten, maar ook als museummedewerker, die in het verleden verantwoordelijk was voor de natuurhistorische, en vraatgevoelige, collectie binnen het museum.
Neem voor de gein de proef maar eens op de som. Laat maar eens een raampje in een donker 3-ramertje zitten en hang een vergelijkbaar raampje op een lichte plaats. Op de lichte plaats zie je geen of een lichte besmetting na een paar maanden en het andere raampje kun je kaalgevreten weer netjes van een nieuw wasvelletje voorzien.
Je bewering over een lage temperatuur is wel juist, maar gaat in dit geval niet op. We hadden het over een leskist. Deze zal van verwarmd gebouw naar verwarm gebouw verplaatst worden. Wil je trouwens wasmot doden, dan moet je deze minimaal 24 uur aan -18 graden blootstellen. Bij een iets hogere temperatuur vermenigvuldigd de benodigde tijd (bij -15 spreek je misschien al over 2 weken). Bij een kortstondige blootstelling aan een lage temperatuur bereik je zelfs het tegengestelde en stimuleer je sommige vraatinsekten juist. Deze gaan zich na opwarming juist met extra energie voortplanten.

Dus....sorry J.P., maar ik ben het niet met je eens en dit heeft niets met mijn Zeeuw-zijn te maken.
Groetjes,

Erik

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 okt 2015, 23:12

Ik heb gisteren een vrieskist gekocht. Ik heb hier en daar aantasting van wasmot in mijn raten en die krijg ik niet weg. En zeker niet met ijsazijn. Nu is het de bedoeling dat ik die ramen ga diepvriezen. Maar hoelang?

De bijdrage van Erik S. nog maar eens uit de mottenballen gehaald.
Wil je trouwens wasmot doden, dan moet je deze minimaal 24 uur aan -18 graden blootstellen. Bij een iets hogere temperatuur vermenigvuldigd de benodigde tijd (bij -15 spreek je misschien al over 2 weken). Bij een kortstondige blootstelling aan een lage temperatuur bereik je zelfs het tegengestelde en stimuleer je sommige vraatinsekten juist. Deze gaan zich na opwarming juist met extra energie voortplanten.
Nu op Imkerpedia staan hele andere temperaturen. Zie hieronder. Hoe zit het nu?
Ook koude kan de wasmotten doden. Bij -7 graden leven ze niet langer dan 5 uur terwijl ze bij -12 graden in 3 uur dood zijn.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Hans van der Post. » za 03 okt 2015, 00:08

Je hebt een vrieskist gekocht dus wat let je 6 uur, twaalf uur kijk wat er gebeurd. :whistle:
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door joselito » za 03 okt 2015, 08:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb gisteren een vrieskist gekocht. Ik heb hier en daar aantasting van wasmot in mijn raten en die krijg ik niet weg.
Als je geen oude ramen opslaat, dan is het gevaar van wasmot al veel kleiner. De oude ramen zijn sowieso nutteloos, als je de bijen volgend jaar ruimte geeft in de broedkamer is het toch met waswafels.
Dan blijven er nog de onbebroede honingzolder ramen over. Die zijn niet aantrekkelijk voor de wasmot, de larven moeten namelijk eiwitten hebben om te ontwikkelen, of stuifmeel of de cocons in bebroede ramen.
Het is heel zelden dat in de lege honingzolders wasmot voorkomt. Ik zeg wel niet meer nooit :)
Een aantal jaren geleden is het toch eens gebeurd en omdat ik ze niet regelmatig nagekeken had zaten een aantal honingzolders vol met poppen van de grote wasmot. De sporen zijn nog te zien in sommige honingzolders, ze hadden zelfs het hout opgevreten.
Dus nu worden ze een paar maal nagekeken van juli tot begin september. Als de temperatuur s'nachts te koud wordt is het gevaar voorbij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 152 gasten