Vreemd geluid in de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Vreemd geluid in de kast

Bericht door Wim Vos » di 23 sep 2003, 10:06

Vreemd geluid

Gister werkte ik in de bijen en hoorde ik voor de tweede maal dit seizoen dat rare geluid.
Nu echter veel luider en veel langduriger. Had ik maar een geluidsopname kunnen maken, maar meestal ga ik zonder microfoon door het leven.

Een geluid omschrijven is best lastig, maar ik doe een poging:
Als je je hand op een houten tafel legt en je trommelt in zeer hoog tempo met je vingers op het tafelblad. Zo klonk het ongeveer. De frequentie was hoog (vergelijkbaar met de ratel van een ratelslang, misschien ietsje lager), en de klank was als getrommel, geroffel, op een houten ondergrond. Meer getrommel dan geroffel.
Ik was ervan overtuigd om een relatief groot dier tegen te komen, dat bijvoorbeeld heel snel met zijn staart tegen de houten zijkant van de kast sloeg, of tegen een houten kantraam. Maar dan wel heel snel.

Het volk zit in 3 BK en 1 HK.
Het geluid begon toen ik enkele ramen uit de HK had weggehangen (ik til geen hele bakken, hooguit een halve HK).
Het geluid duurde meestal een seconde of 10 tot 15, en was dan 5 tot 10 seconden weg.

Na de HK te hebben weggezet heb ik alle ramen uit de bovenste BK stuk voor stuk weggehangen. Het geluid werd voortdurend herhaald. Het was luid, vooral omdat je met je gezicht boven die kasten staat . 3 BK's zijn natuurlijk ook een mooie klankkast. Op enige afstand was het evenwel ook te horen.
Ik heb niet gemeten hoe ver het geluid droeg.

Ik heb de bovenste BK verwijderd en de ramen uit de tweede BK een voor een verwijderd. Het geluid bleef aanwezig. Het was alleen wat langer weg en als het er was duurde het wat korter.
Pas toen ik in de onderst BK terecht kwam hielt het helemaal op en kwam daarna niet meer terug.
Ik ben niet op een 'groot'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door Hans van der Post. » di 23 sep 2003, 13:59

Nu Wim dat is geen klopgeest! Het is een bij die haar achterlijf snel op en neer slaat. Ik heb het meermalen gezien en gehoord.
Als dit op een klankboord (lege raat, wand van de kast) gebeurd hoor je dit versterkend.
Hans.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door Piet Jager » di 23 sep 2003, 14:51

vgl. het trommelen/roffelen van de specht op een dode tak van een boom!

!Piet

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door Wim Vos » wo 24 sep 2003, 09:04

Hans, Piet,

Dat klinkt heel plausibel. Het geluid van die specht herken ik er in.
Wat kan 1 bij dan een hoop lawaai maken.
Wat is het doel er van?
Waarom slaat een bij 15 minuten met haar achterlijf tegen een plank?
Zit er een reden achter dit gedrag of wordt het per ongeluk gemaakt?
Omdat ik het in 12 jaar imkeren slechts 2 keer heb gehoord zal ik maar denken dat het niets te betekenen heeft.

Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door wilde » wo 24 sep 2003, 09:25

Wim,
Het zou me niet verbazen als het te maken zou hebben met onze gemiddelde manier van imkeren. Slechts een klein percentage imkers geeft geen kunstraat. De bijen bouwen ook heel goed spontaan, zeker als je ze een beetje helpt met een driehoekig latje in de bovenkant van een raampje. Bijen die zo spontaan kunnen bouwen zullen altijd de onderkant en een deel van de zijkant (onderkant) vrijhouden. Dat hebben ze nodig om de resonantie van de raat optimaal te hebben, zodat ze ook op die wijze kunnen communiceren.

Bij bedrade ramen met kunstraat wordt alles gedwongen volgebouwd en misen ze die mogelijkheid. Dan zoeken ze dus wat anders voor deze vorm van communicatie. Wat het betekent is de volgende vraag. Ik zou het niet weten, maar ga er maar vanuit dat het niet voor niets is.
Groetend, Albert

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door Wim Vos » wo 24 sep 2003, 10:37

Albert,

Je bedoelt dat imkers die meer ramen zonder kunstraat inhangen deze geluiden regelmatig horen?

Wat is het doel van het driehoekig latje in de bovenkant van het raam? Moeten ze daar trommelen?

groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door wilde » wo 24 sep 2003, 12:02

Je bedoelt dat imkers die meer ramen zonder kunstraat inhangen deze geluiden regelmatig horen?
Wim, dat denk ik niet, want het geluidsvolume is denk ik meestal beperkt. Bekend is dat de raat door de bijen wordt gebruikt als klankbord. Dat moet dus enigszins kunnen meetrillen. Dat kan alleen als de raat niet geheel is ingesloten door raamlatjes.

Kijk hoe de bijen vrij bouwen in een korf. Daar zetten ze ook niet alle wanden vast. De onderkant is altijd geheel open, dus nooit een brug naar de bodemplank. In een korf wordt de trillingsmogelijkheid waarschijnlijk beperkt door de spijlen, die wij er zo nodig in moeten zetten. Ook om die reden zet ik geen hartspijl, wel de spijlen dwars door de raten, anders zijn ze niet omkeerbaar zonder schade aan raten en bijen. De onderkant van de raten in een korf hangt bij mij ongeveer 10 tot 12 cm geheel vrij. Of dat genoeg is voor resonantie weet ik niet, maar ik zie er geen vreemd gedrag door. Korven zijn altijd zo gehouden.
Het volume dat jij hebt gehoord is uitzonderlijk. Ik hoorde het nooit.
Wat is het doel van het driehoekig latje in de bovenkant van het raam? Moeten ze daar trommelen?
Nee, dat puntige uitsteeksel is bedoeld om de bouw van raat te stimuleren. Aan een scherpe rand bouwen ze graag. Zonder lukt ook wel maar minder goed, zeker als de hartafstand van de raten afwijkt van 35 mm. Ze 'trommelen' op de raat zelf en niet op de latjes.

Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door Frans vanTongeren » wo 24 sep 2003, 12:14

Albert schreef o.a.:
Bij bedrade ramen met kunstraat wordt alles gedwongen volgebouwd en misen ze die mogelijkheid. Dan zoeken ze dus wat anders voor deze vorm van communicatie. Wat het betekent is de volgende vraag. Ik zou het niet weten, maar ga er maar vanuit dat het niet voor niets is./i]
-
Wie weet daar een fantasierijk verhaal van te maken!
Combineer bestaand met onbestaand en er ontstaat een fantastische hybride!
Iets voor jou Wim, Albert, JP, Hugo, Minne, Maarten, A-3, Erik, Hennie, Jeroen, Macro en natuurlijk..Romee(is goed voor haar herstel!)

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door Henk Klok » wo 24 sep 2003, 16:46

Jurgen Tautz van de universiteit van Wurzburg (D.) heeft onderzoek gedaan naar het geluid dat bijen produceren tijdens de bijendans. Tijdens de bijendans produceert de dansende bij een zacht, laag frequent geluid. Het geluid in het onderzoek was zo zacht dat er een laserdetector in een speciaal voor het onderzoek gebouwde bijenkast voor nodig was om het geluid te meten. Het reikte niet verder dan tot enkele bijen rond de danser, die in het donker van de kast zo waarschijnlijk toch nog de dans konden volgen. Dit geluid kunnen we dus uitsluiten.

link naar artikel in Nature

Henk

Bijgewerkt door - hklok op 24/09/2003 21:37:00

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vreemd geluid in de kast

Bericht door Piet Jager » wo 24 sep 2003, 19:32

Bekend is dat de raat door de bijen wordt gebruikt als klankbord. Dat moet dus enigszins kunnen meetrillen. Dat kan alleen als de raat niet geheel is ingesloten door raamlatjes.
Net als bij de bouw in de mensenmaatschappij, denk bv aan de Toren van Babel, de pyramiden van Egypte, onze imposante tempels en torens en ook onze woningen, zijn er een groep mensen die de bouw- en woningtoezicht voor hun rekening nemen.

Waarom zou dat bij de sociale insecten anders zijn?
Voor een zwerm vertrekt gaan er toch ook verkenners op uit om een geschikte woning te vinden. Zo schatten ze de lengte, de breedte en de hoogte en krijgen zo een globale indruk van de inhoud. Daarna leggen (dansen) ze het voor aan de medezeggenschapsraad, die tenslotte beslist.]

!Piet (.... [B)])

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten