honingverkoop; mag dat zo maar; vraag van Theo

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
honingverkoop; mag dat zo maar; vraag van Theo

Bericht door Oude Essink » ma 20 okt 2003, 10:43

Theo Vanderwijk schreef:
"Vaag heb ik gehoord dat er geen vestigingswet meer bestaat en ook geen middenstandsdipoma meer vereist is voor het starten van de meeste bedrijven.
Hoe zit het echter met de handel in honing?
Kan ik zomaar een kraam of een winkeltje huren en honing aan iedereen te koop aanbieden? Het is toch een voedingsmiddel. Mijn etiketten en houdbaarheid voldoen weliswaar aan de voorgeschreven wettelijke bepalingen, maar toch voel ik me af en toe als het jongetje dat iets doet wat niet mag.

Groet,"

Theo.
:D :D

respons oes:
Als je officieel op een markt, braderie ed gaat staan moet je ingeschreven staan in de Kamer van Koophandel; sommige marken doen een oogje dicht en laten je toe zonder papieren. Ikzelf heb in de loop der jaren drie keer de Keuringsdienst van Waren aan mijn kraam gehad, die enige potjes aankochten ter controle; ook heb ik ze thuis op bezoek gehad om mijn slingerruimte te bekijken. Je moet aan bepaalde hygiënische voorschriften voldoen; je etiket moet aan voorwaarden vodoen en in overeenstemming zijn met wat er in de pot zit.
Bij mijn weten is verkoop aan huis als je geen winkeltje hebt met vaste openingstijden vrij.
hennie oes

Afbeelding

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: honingverkoop; mag dat zo maar; vraag van Theo

Bericht door Frans vanTongeren » ma 20 okt 2003, 10:58

Theo, als je imkersubvereniging (waar jij lid van bent) ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel .., hoef jij dat inschrijven (voor veel geld) niet meer te doen !

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honingverkoop; mag dat zo maar; vraag van Theo

Bericht door Hennie Peters » ma 20 okt 2003, 12:32

Ooit heb ik gehoord dat er verschillende inschrijvingsvormen zijn bij KvK.
Iemand die ingeschreven staat met zijn bedrijf dat niet aan detailhandel doet kan later tegen een onaangename verrassing aanlopen als hij of zij toch aan particulieren verkoopt. Die verrassing bestaat dan uit een acceptgiro van KvK van (toendertijd) fl. 10 000,-
Kan iemand bevestigen of dat nog zo is (of is het een broodje aap verhaal) ?



groet,
Hennie

lammert
Berichten:3
Lid geworden op:zo 19 okt 2003, 18:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: honingverkoop; mag dat zo maar; vraag van Theo

Bericht door lammert » ma 20 okt 2003, 13:53

Theo,

Inschrijven bij de KvK is verplicht als er een "regelmatige" onderneming wordt gedreven. Een hobbyist die af en toe een potje honing verkoopt voldoet niet aan dat criterium, iemand die dat regelmatig op braderieen staat of een winkeltje heeft wel.

De Kamers van Koophandel hanteren de volgende criteria:

1. De ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid'.
2. De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.
3. De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.
4. De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met anderen.
5. De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband, een op samenwerking gericht verband van mensen, kapitaal en/of goederen.
6. Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat er niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst maakt of kosten bespaart; als hij of zij dit maar als doel heeft.

Allerlei weidse begrippen die voor verschillende uitleggen vatbaar zijn. Als je serieus nadenkt over een winkeltje denk ik dat dat dat wel binnen het begrip "ondernemer" valt en dus inschrijving noodzakelijk maakt.

Overigens is er, als er een winst oogmerk is, ook inschrijving bij de belastingdienst noodzakelijk als ondernemer. Je krijgt dan een BTW nummer waarmee je periodiek ontvangen BTW afdraagt. Overigens kun je die BTW jaarlijks weer terug vorderen wanneer je weinig omzet hebt behaald (de zogenaamde kleine ondernemers regeling) waardoor je praktisch gesproken geen BTW hoeft af te dragen. Wel worden de totaalinkomsten bij de inkomstenbelasting opgeteld. Daar staat tegenover dat je de kosten om de honing te produceren en te verkopen weer mag aftrekken: alleen de winst wordt belast, niet de omzet.

Het verhaal van Hennie kan ik niet bevestigen. De KvK hanteren een tarief afhankelijk van regio, omzet, aantal werknemers en rechtsvorm (BV, VOF, etc) en niet afhankelijk van klantenkring. Zelf betaal ik 52 euro per jaar, en volgens mij betalen zelfs grote BV's geen 10000 gulden.

Wat mogelijk bedoeld wordt is een navordering van de belastingdienst wanneer je je wel hebt ingeschreven bij de kvK, maar niet bij de belastingdienst. Zij zijn vrij rigoreus in het navorderen van BTW als er geen aangifte is gedaan.

Groeten,

Lammert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honingverkoop; mag dat zo maar; vraag van Theo

Bericht door Oude Essink » ma 20 okt 2003, 19:56

De belastingdienst ( Nijmegen/Gorcum) die zich ook aan mijn kraam kwam melden, is onmiddellijk accoord gegaan met het buiten de aangifte houden van mijn inkomsten uit Imkerij, aangezien ik vlot kon aantonen, dat de aftrekbare onkosten aanzienlijk hoger waren dan de opbrengsten. Van deze overbodige rompslomp wilden zij zowel als ik graag verlost blijven. Uiteraard heb ik de naam van de inspecteur waarmee ik dit regelen kon goed onthouden. Bijdrage aan K.K en registratie voor marktverkoop in den Haag ( ook vereist) is niet veel!!
Mijn naamgenoot heeft het heel ergens anders over!!
Uiteraard als je niet voor jezelf staat, maar namens de vereniging kun je leunen op de inschrijving van de vereniging. :D
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: honingverkoop; mag dat zo maar; vraag van Theo

Bericht door wilde » ma 20 okt 2003, 20:59

Die verrassing bestaat dan uit een acceptgiro van KvK van (toendertijd) fl. 10 000,- Kan iemand bevestigen of dat nog zo is (of is het een broodje aap verhaal) ?
Hennie (hennep), dat is inderdaad een broodje aap-verhaal.
De Kamers van Koophandel hanteren plaatselijke tarieven, maar die lijken wel wat op elkaar. Bij ons in de buurt is het als volgt:
http://zeeland.kvk.nl/artikel/artikel.a ... elID=40809

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten