Schuimvorming in honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

etienne_desmet
Berichten:12
Lid geworden op:vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie:Belgium
Contacteer:
Schuimvorming in honing

Bericht door etienne_desmet » zo 30 nov 2003, 20:51

Dag collega's imkers,
Nu het inwinteren bij de meeste onder ons al een tijdje achter de rug is , krijgen we opnieuw tijd om onze vrijgekomen tijd in te vullen met het lezen van artikels over bijen en natuur, en ..te mijmeren over het toekomstige bijenjaar.
Ik heb dit jaar het volgende meegemaakt met de voorjaarshoning:
Na herhaalde malen en veelvuldig afschuimen en bij nazicht na een paar weken van de honingbokaaltjes, zag ik dat elk bokaaltje voorzien is van een klein schuimlaagje, dan goed ingedroogt is .
Het is de eerste keer dat ik dit meemaak na 12 jaar imkeren.
De honingramen waren nochtans meer dan 80% verzegeld en de honing is regelmatig afgeschuimd en geroerd.
Geeft dit nu aan de honing een minwaarde?
Vanwaar deze merkwaardige grote schuimvorming?
graag jullie reacties.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Schuimvorming in honing

Bericht door Frans vanTongeren » zo 30 nov 2003, 21:54

Dag Etienne,
Na je voorbeeldig werk met 'het kuisen' van de honing, zal de schuimvorming te maken kunnen hebben met een lage omgevingstemperatuur van je honingpotjes.
Als je voorjaarshoning bewaard boven 15 graden, zal het niet gebeuren.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Schuimvorming in honing

Bericht door wilde » ma 01 dec 2003, 09:52

Over een dergelijke '˜ervaring' kan ik niet spreken, want die had ik niet. Toch moeten dit soort dingen redelijk te verklaren zijn. Het bij hogere temperatuur lang bewaren lijkt mij niet aanbevelenswaardig. Het HMF-gehalte gaat dan sterker omhoog en de enzymen in de honing gaan eerder kapot. Het effect dat Frans heeft wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat bij meer warmte de spanning in de belletjes aan de oppervlakte minder is en ze uit elkaar vallen. Dan is er dus geen schuimdeeltje meer over. De grotere bellen doen dat het gemakkelijkst. Dat zal wel natuurkundig te verklaren zijn. Het warmere bewaren is dan alleen nuttig in de eerste dagen na het vullen van de glazen potten.

Etienne spreekt van '˜vele malen' afschuimen. Dat is eigenlijk vreemd, want dat is echt niet nodig. Eén keer goed afschuimen moet voldoende zijn. Bij goede honing is dat een wat taaie laag. Bij het afschuimen weet je dus ook gelijk of het suikergehalte voldoende is. Als de honing klotst in het vat of als de schuimlaag is erg vloeibaar is, dan zal de kwaliteit tegenvallen. Zo is het mij ook steeds door meting bevestigd.

Bij het klaren is het nuttig om de temperatuur niet te laag te hebben. Dan kunnen de luchtbelletjes en vuiltjes gemakkelijker door de taaie honing naar boven drijven. Bij koude honing is dat veel lastiger.
Het klaren kan al na 24 uur voldoende zijn gevorderd om af te schuimen. Onder de juiste condities en bij goede honing is de schuimlaag dan geheel gevormd. Twee dagen wachten is zeker voldoende. Bij het afschuimen kun je niet ieder schuimpje weghalen, 95% is een redelijk resultaat. Die restjes komen dus in de honingpotten terecht. Sommige potten, bij het eind van een afvulsessie krijgen dan de volle laag met eigenlijk te veel schuim. Jammer dan, schuim is ook honing en je kunt je er ook te druk over maken. Van belang is dat de meeste vuiltjes weg zijn. Die worden erg zichtbaar op de oppervlakte van gekristalliseerde honing en dat is esthetisch niet fraai.

Een andere reden van extra schuim kan zijn dat de honing is gaan gisten, omdat het suikergehalte te laag was. Dat weet je meteen bij het openen van een pot. Die geeft dan een sissend geluid want er is overdruk in de pot door het ontstane koolzuurgas. Er is dan een wat zure lucht en een '˜actieve' schuimlaag. Dat lijkt bij de omschrijving van Etienne niet het geval.


Groetend, Albert

etienne_desmet
Berichten:12
Lid geworden op:vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Schuimvorming in honing

Bericht door etienne_desmet » ma 01 dec 2003, 17:58

Bedankt Frans, Albert en al diegene die ik nog vergeet,ik heb van het forum al veel opgestoken maar toch heb ik nog geen passenden verklaring gevonden in de andtwoorden ivm het schuimen van de honing:
De voorjaarshoning heeft steeds op een normale temperatuur gestaan tijdens het rijpen
-Ik heb de honing geënt met lindehoning en na een paar dagen later zag je de typische gekleurde slierten verschijnen bij het roeren, roeren dat dagelijks gebeurde.
-De schuimlaag zelf was zeker niet stevig maar mousse-achtig en smaakte zelfs zeer goed, is dit misschien een reactie op het enten?
-Nu,enkele maanden later kan ik zeker niet spreken van enige gisting zoals beschreven in het forum
Mijn idee is dat het misschien iets kan te maken hebben met het soort bijenweide die mijn bijen bestreken hebben dit voorjaar , misschien hebben de bijen zich gefixeerd op bepaald soort bloem of plantbezoek en geeft dit het effect die ik aanhaalde

groetend; etienne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten