Zwermen vangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Zwermen vangen

Bericht door Hans van der Post. » di 20 jan 2004, 23:06

sh916577 schreef:
Beste mensen,
Ik heb nog een vraag.
Als ik een zwerm schep en in de korf laat zitten tot de avond, dan gaat het in de kast doen wel goed. Ik kan niet altijd tot de avond wachten, bijv. als er nog meer zwermen afkomen. Dan probeer ik de zwerm direct in een kast te doen. Soms lukt dat, maar vorig jaar had ik een zwerm die ik wel drie keer heb moeten scheppen. Dat ding vloog telkens weer terug naar de tak in een struik waar ik hem geschept had.
Graag advies.
De oude imkers zetten de zwerm opgedoekt koel weg en dan in de avond -tegen donker- (een uur voor de zon ondergaat) de zwerm in de kast.
Dan blijft in de meeste gevallen de zwerm in de kast. Geen voer meegeven. Als je weet dat het een oude moer van vorig jaar is dan een uitgebouwd raam meegeven. Zelf halveer ik het raam zodat er een lege ruimte onstaat. Daar gaan ze bouwen en daar is de moer en legt soms al in de eerste nacht haar eitjes. En dan gaat het volk niet meer weg.
Ik snij dus de onderhelft van een uigebouwde raam weg.
Hans.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door kole.amj » wo 21 jan 2004, 15:52

SH.......

Probeer eens een moerrooster op de bodem van de kast waarin je het zwermpje kiept.
Het kan een oplossing zijn om snel een ander zwermpje op te kunnen
halen

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 jan 2004, 23:24

Adrie heb je wel eens een zwerm overdag in een kast trachten te schudden?
bij koel weer lukt dat maar hoog zomer............ ook de moer vliegt weer op.
Hans.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door kole.amj » do 22 jan 2004, 09:54

Hans,

IK ben nog maar enkele jaren bezig met bijenhouden.Het eerste zwermpje
heb ik onder gezag van een leermeester gevangen en dus geleerd hoe het moet.
Nu later probeer ik hoe het ook kan.Ik woon tussen de volken en zie ze regelmatig ook in de zwermtijd.Ik herken niet alles,maar een zwerm kan ik zien en scheppen.Enkele jaren geleden wou ik 2 jongens laten zien hoe je een zwerm schepte en in een kast deed.Inderdaad rond 13.00
uur en ik kon het enkele malen laten zien,ze waren eerder uit de kast dan erin.Dus die ervaring heb ik.
Ook heb ik onder dezelfde condities eens een zwermpje geschept en in een bak met rooster gedaan,deksel er snel op en ook de koningin bleef
binnen.Wel vergat ik de andere dag het rooster weg te halen,gelukkig
bleek de koningin al bevrucht te zijn anders had ik een slechte
koningin in mijn volk gehad.Dus rooster later wel weg en alles
okay.
Dus kort" ik heb zwermpjes midden op de dag geschept en in bakken gedaan,met rooster op bodem was het makkelijkst.Ideaal is het niet maar wel snel en dat was de vraag in eerste aanleg.
Zoals gezegd woon ik tussen de volken,kan zelfs wachten tot ze ergens gaan zitten en dan zelfs 10 minuten later in de kasT hebben.EEN HEEL
LEUKE BEZIGHEID maar vol verrassingen en je leert steeds weer.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door Wim Joosten » do 22 jan 2004, 16:21

sh916577 schreef:
Ik heb nog een vraag.
Als ik een zwerm schep en in de korf laat zitten tot de avond, dan gaat het in de kast doen wel goed. Ik kan niet altijd tot de avond wachten, bijv. als er nog meer zwermen afkomen. Dan probeer ik de zwerm direct in een kast te doen. Soms lukt dat, maar vorig jaar had ik een zwerm die ik wel drie keer heb moeten scheppen. Dat ding vloog telkens weer terug naar de tak in een struik waar ik hem geschept had.
Ik neem aan dat de koningin wel in de schepkorf is meegekomen, toch bleef hij eerst niet in de kast. Moet er een uitgebouwde raat in de kast aanwezig zijn.( Dat had ik wel) of is het beter alleen kunstraat in de kast te hangen. Of moet ik me beperken tot bijvoorbeeld 4 raten om het idee van een holle ruimte te geven zoals in een boom?
Graag advies.
Misschien is het een idee om je schepkorf te voorzien van een lokstof. Een stukje verse raat, dat vlak bij de toplat heeft gezeten (dus sterk met propolis is vermengd) overgieten met warm water. Andere aangename geuren voor bijen zijn: thijm, lavendel, citroenkruid.
Open broed is ook onweerstaanbaar voor bijen. Plaats dus, indien mogelijk, een raam met open broed. Denk eraan dat dit open broed niet lang zonder warmte kan.

Met vriendelijke groet,
Wim

Wouter T
Berichten:11
Lid geworden op:do 22 jan 2004, 18:46
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door Wouter T » do 22 jan 2004, 19:01

Hallo,

ik ben nog maar 1 en een half jaar imker en heb net deze zomer mijn eerste zwerm gevangen. Nu merkte ik dat mijn eerste volk stukken rustiger is dan vorige zomer. Op aanraden van mijn leermeester heb ik geen koninginnen gevangen en het zo gelaten als het was. Maar ook nu ik ze bijvoerde merkte ik dat dat volk een stuk kalmer was dan vorige zomer. Nu vraag ik me af of dat volk toch is gaa zwermen en dat ik die weer heb gevangen. Alleen is het mogelijk dat de zwerm dan op 10 a 15 meter alweer in een boom gaat hangen?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door Oude Essink » do 22 jan 2004, 19:06

sh916577 schrijft:
Dan probeer ik de zwerm direct in een kast te doen. Soms lukt dat, maar vorig jaar had ik een zwerm die ik wel drie keer heb moeten scheppen. Dat ding vloog telkens weer terug naar de tak in een struik waar ik hem geschept had.
Ik neem aan dat de koningin wel in de schepkorf is meegekomen, toch bleef hij eerst niet in de kast. Moet er een uitgebouwde raat in de kast aanwezig zijn? Graag advies
1. zwerm besproeien, in de kast schudden, kast donker en koel zetten.
als je dit vaker moet doen ( meer zwermen tegelijk binnenhalen) zou het handiger zijn een aantal oude korven bij de hand te hebben: zwerm er rechtstreeks in, zo mogelijk onder de boom laten staan tot de avond; of opdoeken en koel plaatsen, tot je ze in de kast wilt zetten.
2. bij een voorzwerm (oude leggende moer) wil een (vers!) raam met
larfjes wel eens helpen om haar (weet je zeker dat ze erbij was [?][?]) binnen te houden; bij een nazwerm ( onbevruchte moer) gaat die moer eraan als je larfjes geeft van een andere moer.
3.ik schud een zwerm altijd in een zesramer met zes ramen kunstraat;
na minimaal drie dagen pas voeren; als de moer heeft gelegd kun je zo nodig alsnog overzetten in een grotere kast.

Afbeelding
een week geleden zwermde de oude moer uit met de helft van het volk (de voorzwerm). Misschien gaat deze eerste "tuter" ook nog met de helft van het restant: eerste nazwerm.

4 Hoe krijg je het voor elkaar, als je maar drie weken beschikbaar bent, precies in die tijd je zwermen te krijgen. En hoe vang je de eventuele maagdenzwerm op (oude moer zwermt voor de tweede keer na een zestal weken)?
of ben je haar dan alsnog kwijt?
hennie oes
Afbeelding

treboR
Berichten:6
Lid geworden op:di 29 jul 2003, 21:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door treboR » vr 23 jan 2004, 12:43

ik ben nog maar 1 en een half jaar imker en heb net deze zomer mijn eerste zwerm gevangen.
Ben trouwens benieuwd ben ik de enige 15 jarige die bijenhoud?
Wouter,

nou ik ben geen 15 maar ik ben 11 en ik begon op mijn 10de
Ik heb geen zwerm gezien en zeker niet gevangen
IK heb mijn bijen niet bij huis staan ik zie dus het niet zo snel dat mijn bijen gaan zwermen.
ik heb buckfast die zwermen niet zo snel

groet Robert [:p]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door Hans van der Post. » vr 23 jan 2004, 16:56

Wouter T schreef:
Hallo, ik ben nog maar 1 en een half jaar imker en heb net deze zomer mijn eerste zwerm gevangen. Nu merkte ik dat mijn eerste volk stukken rustiger is dan vorige zomer. Op aanraden van mijn leermeester heb ik geen koninginnen gevangen en het zo gelaten als het was. Maar ook nu ik ze bijvoerde merkte ik dat dat volk een stuk kalmer was dan vorige zomer. Nu vraag ik me af of dat volk toch is gaan zwermen en dat ik die weer heb gevangen. Alleen is het mogelijk dat de zwerm dan op 10 a 15 meter alweer in een boom gaat hangen?
De eerste zwerm die uit een kast komt is de zwerm met de oude -bevruchte- koningin. Die gaat altijd (bijna)in de buurt van de kast hangen. Als je 1½ jaar geleden bent begonnen met een volk met een jonge nog niet bevruchte moer, kan het volk onrustig zijn. Als de nieuwe bijen van de jonge bevruchte moer eemaal de meerderheid in het volk hebben, kan het zijn -en dat is bij jou goed uitgekomen- dat ze veel rustiger is. Dit kan komen doordat de jonge moer opstap geweest is met darren uit rustige volken die in de buurt staan.
Hans.

Wouter T
Berichten:11
Lid geworden op:do 22 jan 2004, 18:46
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zwermen vangen

Bericht door Wouter T » do 29 jan 2004, 11:12

Ik ken dat helemaal niet. Dus als je gewoon je kasten op strategische plekken neer zet dan kunnen zwermen daar gewoon in trekken??? Zoja wat zijn dan goede kasten, moet daar nog voor bereiding aan gebeuren of moet je korven gebruiken?

Groet Wouter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten