Afstand tussen de ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door Oude Essink » za 31 jan 2004, 16:23

voor broedkamers gebruikt men meestal 35mm; de natuurlijke ruimte die bijen zelf aanhouden (in een korf b.v.); voor honingkamers kiezen sommigen graag 38mm; daar is iets voor te zeggen; de bijen bouwen zelf de raten al dieper uit.In natuurlijke omstandigheden laten de bijen tussen de broedraten een straat van 12 mm.; terwijl die tussen honingraten 6 mm.is; als men de diepte vergroot naar 38, regel je meer honing in minder was. Vergroten of verkleinen van de 35mm geschiedt derhalve kunstmatig.
hennie oes

Afbeelding

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door At » za 31 jan 2004, 18:59

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reactie. Hopelijk zijn er meer imkers die hun ervaringen met 11 ramen uit willen wisselen.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door kole.amj » za 31 jan 2004, 19:30

Frans,

Bij beeindiging van een van de weinige,door mij gevolgde,cursussen
(WEL VEEL SCHOLEN BEZOCHT) werd op de avond van de diplomauitreiking
een voordracht verzorgd door dhr.MULDER.Zijn benadering sprak mij op bepaalde punten aan.En dan blijkt dat het wiel al rijdt en moet ik er zelf een toepassing voor vinden.Vandaar ook mijn opmerkingen over
MARIA THUN en haar zaaikalender annex raad mbt bijenhouden.Ik heb daar zelfs bij mijn bedrijfsvoering wel gebruik van gemaakt.Immers
als bijen problemen hebben met weersomstandigheden hebben andere
insecten dat ook en dan blijft de SPUIT in de schuur. Is de situatie
heden of in de toekomst gunstig voor ontwikkeling insecten dan staat de SPUITER op scherp.
Maar het is en blijft handelen met gebruik-making met eigen geestelijke vermogens tot kritisch denken en aktie nemen.Bij mij is de score nooit 100% en dat geeft weer reden tor evalueren.
Conclusie dhr.MULDER inspireerde en ik probeer dat via allerlei
bronnen uit te werken.Nogmaals boeiend en leerzaam,zie OXAALZUUR.

Groet,
A-3

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door Frans vanTongeren » za 31 jan 2004, 20:05

FF niet morsen met de waarheid...
In 1851 ontdekte Langstroth de bijenafstand of bijenruimte die 1/4 - 3/8 inch bedraagt. Omgerekend is dat 6,3 tot 9,5 mm.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door Hennie Peters » zo 01 feb 2004, 11:35

Correctie Frans,

Langstroth was degene die het patent aanvroeg, wie het heeft uitgevonden is niet bekend.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door Oude Essink » zo 01 feb 2004, 12:59

Langstroth vroeg patent op zijn kast maar vergat de bijenafstand expliciet erbij te vermelden; anderen zijn daar toen mee aan de haal gegaan; Langstroth is ongetwijfeld degene die bewust de bijenruimte
(8 +/- 2mm.) als eerste toepastte. zie het artikel over de geschiedenis van de bijenruimte n.a.v. Piet: Wie van de drie??

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=228

hennie oes

Afbeelding

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door At » zo 01 feb 2004, 14:43

Beste Oude Essink, wordt er met bijenruimte niet iets anders bedoeld dan raadafstand. Het lijkt me moeilijk om een patent aan te vragen op de raadafstand die te vinden is bij bijen die zonder hulp van een imker een nest bouwen.
Kunnen we zeggen dat bijenruimte = de afstand tussen b.v. de kastwand en het raampje of de bovenlat en de dekplank enz.
Terwijl de raadafstand = de maat van het hart van het raam tot hart van het volgende raam.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door Oude Essink » zo 01 feb 2004, 15:15

Hallo At,
Natuurlijk gaat het bij bijenruimte om de afstand tussen raampjes onderling en de wand/dekplank/bodem van de kast. Wat betreft afstand tussen de raten zelf heb ik het gehad over 12mm en 6 mm; ik ben in dat verband ook niet over Langstroth begonnen.
Wat betreft:
1/4 - 3/8 inch F.v.T.
merk ik op, dat het alleen al didactisch onzinnig is, die maten zo te onthouden, nog afgezien van de vraag of midden 19e eeuw in Amerika de inch dezelfde afmeting heeft als in de Angelsaksische 20e eeuw. Toen de maten in 1865 naar Europa kwamen zijn ze onmiddellijk vertaald naar mm. en houdt nagenoeg iedereen 8 mm met afwijking naar boven en beneden van 2 mm aan( vandaar mijn 8 +/-2 mm.)

hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door Hennie Peters » zo 01 feb 2004, 15:51

Langstroth is ongetwijfeld degene die bewust de bijenruimte als eerste toepastte.
Laat dat "ongetwijfeld" maar rustig weg Hennie. Toen Langstroth zijn registratie aanvroeg had hij kasten van anderen in zijn stal staan. Als je de oude literatuur er op naslaat dan zul je zien dat er steeds vermeldingen staan als: "Algemeen wordt aangenomen" en "In Amerika neemt men aan". Het blijft een aanname en uiteraard claimen de amerikanen dit, zij schreeuwen altijd het hardst als het om hun rechten (of vermeende rechten) gaat.

We zullen het nooit weten wie de uitvinder was, het enige dat vaststaat is dat het het eerst is geregistreerd in Amerika.



groet,
Hennie

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Afstand tussen de ramen

Bericht door kole.amj » zo 01 feb 2004, 17:24

Dames,Heren,

Is de conclusie nu dat 35 mm de meest natuurlijke afstand tussen de raten is (in vrije bouw)en dat de imker er 38 mm (kunstmatig dmv
afstandsrepen of -blikjes)van heeft gemaakt om economische redenen.
Want ik neem wel aan dat de bijen zich er niets van aantrekken of wij nu de eenheden millimeter,inch,yin of yang noemen.Ik weet niet of er
in de tijd een ruimere natuurlijke bouw is ontwikkeld,ik denk het niet.Maar de grotere bijen van de moderne selecties,lengteverschil onbekend,vragen misschien wel diepere cellen en meer loopruimte(BIJENRUIMTE) zodat de afstand tussen de raten aangepast moet worden om geen misvormde jonge bijen te krijgen.

GROET,
A-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten