winter-lente

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jtm
Berichten:33
Lid geworden op:di 30 mar 2004, 21:55
Locatie:Netherlands
Contacteer:
winter-lente

Bericht door jtm » wo 31 mar 2004, 08:53

Heeft iemand een verklaring voor het feit dat er ongeveer 3 weken geleden zoveel bijenkasten (die goed de winter ingegaan zijn) nu helemaal leeg zijn? Niet alleen in Noord Holland maar zelfs tot in Limburg.
Van mijn 3 kasten heb ik 1 lege en 2 waarin ongeveer 300 dode bijen (met koningin) zitten/liggen. Ze zijn verdeeld over een klein trosje, verspreid over diverse raten en op het rooster.

Ik winter in op 2 broedkamers waarvan ik de onderste elk voorjaar ruil voor een schone die dan bovenkamer wordt.
Een collega imker die inwintert op 1 broedkast heeft geen verliezen. toch zit hij maar 500 meter bij vandaan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: winter-lente

Bericht door Hans van der Post. » wo 31 mar 2004, 10:35

Dag jtm,
Op het forum is dit al eerder besproken. Ook vorig jaar was er in heel Noordwest-Europa de grote "verdwijn" ziekte. Dit voorjaar lijkt het zelfde te gebeuren. Kijk even naar dit art. dan wordt het iets duidelijker.
Hans.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3256

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: winter-lente

Bericht door heidecap » wo 31 mar 2004, 14:51

Hallo, jtm !

heb je (en zo ja hoe) aan varroabestrijding gedaan ?

groeten, Thomas

jtm
Berichten:33
Lid geworden op:di 30 mar 2004, 21:55
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: winter-lente

Bericht door jtm » wo 31 mar 2004, 17:15

1/ Sorry, ben nieuw op de site en moet nog wennen aan het zoeken.

2/ Nee, ik heb behalve mierenzuur niet extra aan varoabestrijding gedaan (doe ik al enige jaren niet meer). De bijen hebben goed gepoetst en de volken groeiden ook goed. Helaas had ik weinig tijd en heb afgelopen jaar alles een beetje zijn gang laten gang laten gaan. Alle drie kasten zijn bovendien pas eind juni moerdoppen gaan zetten. Ook omdat alle drie kasten nog heel laat broed hadden, heb ik vorig jaar niet geslingerd.
Vandaag heb ik de nu lege kasten geslingerd en per kast een emmer honing overgehouden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten