Een vlieger met vreemde eieren ...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door Hans van der Post. » wo 28 apr 2004, 10:50

Beste Leo, mijn gewoonte om iemand op dit forum op zijn naam aan te spreken doe ik bij hoge uitzondering.[:)]Dan had ik je beter rechtstreeks een mail kunnen sturen waar de aanhef zeker Beste Leo,.... zou staan.
Als je aan iemand -Thomas in dit geval- die net begint met bijenhouden een advies geeft dat alles wat niet gelijk goed ontwikkeld, maar af moet maken is een slecht advies! Dan leer je nooit wat er werkelijk aan de hand is. Het onderhavige volk[:)]was niet vooruit te branden: oorzaak de moer liet het afweten koningin voor haar volk te zijn; gevolg een dop vroeg in het voorjaar. Het bijenvolk is niet ziek heeft een nieuwe moer nodig. Een stille - moer - wisseling is nou net iets wat bijen hebben "uitgevonden" wat je zeker een keer mee moet maken. Zoals Albert al schreef; "dit zijn de beste moeren" dat onder schrijf ik! Doelbewust laat ik wel eens een moer oud in jaren worden om dit fenomeen weer eens te beleven. En om het verhaal van jonge moeren uit een wisseling rond te maken; vlak voor dat die dop uitloopt haal ik deze voorzichtig weg en zet de dop met een hand bijen in een apidea. Zo kan ik soms wel vier zeer goede moeren "oogsten". Er wordt binnen een week weer EEN dop aangezet
Hans.

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door heidecap » wo 28 apr 2004, 20:55

Leo, ik ga dit volkje beslist niet vernietigen. Helaas zijn de meest recente foto's van zowel bijen als broednest van 30 maart. Toen zag e.e.a. er zo uit :

Afbeeldingfoto's staan op de server bij thomasAfbeelding

Inmiddels zijn we een maand verder en het volk is in ieder geval gegroeid. Vorige week was het broednest echter nog veel te klein.
Het volk is bijna mijtenvrij en heeft geen last van Nosema, althans zeker niet van een sterke besmetting. Ik ken de kenmerken van Nosema en die zijn hier niet van toepassing. Bovendien is er de laatste tijd stuifmeel aanbod genoeg geweest.

Albert, jij schrijft het volgende : "Om te stellen dat je moet natelen van je beste volk, moet het wel over een aantal gaan. De beste van 2 is niet zo'n geslaagde keuzemogelijkheid denk ik"
Hier heb je het over mijn 2 volken waarvan 1 prachtig volk en 1 matig volk. Erders schrijf je dat je momenteel ook nog een zustervolk aanhoudt van mijn slechte volk. Dat zijn dan al 2 slechte volken uit dezelfde lijn !
Je kunt me wel gebrek aan ervaring verwijten, maar enige logica is er wel aanwezig.
We zijn het er over eens dat de moer een gebrek heeft. Dit gebrek kan :
1) fysiek bepaald zijn (slechte bevruchting, een lichamelijk gebrek of
2) erfelijk bepaald zijn.
En op dit laatste lijkt het hier een beetje. Twee slechte F1 moeren als nakomeling van een koningin : Dat nodigt toch niet bepaald uit om verder van te telen ? Dan pak ik toch liever een raam eitjes uit een ander Buckfast volk dat het schitterend doet !

De constatering dat een vervangingsmoer beter zou zijn dan een moer afkomstig uit een redcel is voor rekening van Albert en Hans. Uit een voor mij zeer betrouwbare bron hoor ik dat onderzoeken dit niet bevestigen. Ik kan het echter nu niet onderbouwen.

Helaas heb ik geen Apidea, dus werken met een apidea zoals Hans beschrijft gaat helaas niet, maar het is wel iets om te onthouden.

Wel heb ik een 3-ramer en voor mij staan er nu nog 2 opties open :
-Als de ontwikkeling van het volk vrijdag redelijk is gewoon afwachten.
-Is er nog steeds te weinig broed aanwezig, dan de moer met voer, stuifmeel en bijen in een 3-ramer, na 9 dagen doppen breken en vervolgens goede eitjes inhangen.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door wilde » wo 28 apr 2004, 21:24

Thomas, je moet doen wat je niet laten kunt. Door schade en schande ben ook ik wijs geworden.
De moer is afkomstig van een goede lijn. Mijn teeltmoer is een volle zuster (en ook door dezelfde darrenlijn bevrucht) van een teeltmoer van Ameland (AM0293). Deze lijn wordt dit jaar als darrenlijn ingezet op Ameland. Dat doen ze echt niet met een twijfelachtige lijn. Het is een lijn die afstamt van de zeer goede Buckfastlijn B122 uit 1994.

Als de moer niet goed is, is deze niet goed (door mij) geteeld. De zuivere Buckfast is bij mij gewoon goed. Ik ga er dit jaar opnieuw van natelen. Een collega-imker in mijn buurt heeft al een paar keer van deze moer overgelarfd. Hij is zeer tevreden en komt volgende maand opnieuw. Je kan het dus ook gewoon slecht treffen.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door Leo van der Heijden » wo 28 apr 2004, 22:59

heidecap schreef:
Leo, ik ga dit volkje beslist niet vernietigen.
Thomas, ik heb gereageerd vanuit mijn interpretatie van de informatie die ik gelezen heb op het forum. Ik heb het volk niet gezien en dat is een probleem bij het formuleren van een reactie. Als ik de foto's zo zie zou ik dit volk ook niet afmaken maar rust gunnen. Je moet mijn beweringen ook meer zien in de algemeenheid dan dat het dit bepaalde volk betreft. Het zijn meer richtlijnen waarmee ik je hoop te helpen. Je mag van mij best veel in een volk rommelen. Zeker de eerste tijd dat je bijen hebt. Daar leer je veel van. Voor een goed leerproces moet je proberen één lijn in je handelen aan te houden. Probeer van tevoren te bepalen wat je wil bereiken. Mogelijk dat wat je hier leest je kan helpen bij het oplossen van problemen. Achteraf kan je dan zien of het wel, of niet het resultaat gegeven heeft zoals jij het gewild had. Volgend jaar probeer je het opnieuw met aanpassingen naar aanleiding van het geleerde in dit jaar.
Blijf kritisch bij wat anderen (inclusief mijzelf [;)]) schrijven op dit forum en gebruik wat jou het beste past. Fouten maken mag. Daar leer je vaak het meeste van.
Leo.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door frits dalm » do 29 apr 2004, 19:54

Thomas,
Of een moer goed of slecht is kan ook
aan de bevruchting liggen.Is ze op een
moment rijp maar het weer is slecht dan
kan ze onvoldoende bevrucht raken.Ook kan
de moer beschadigt zijn, dat wil niets zeggen
over haar nakomelingenschap. Die kunnen wel
goed zijn, ook de combinatie van moer met darren
kan verkeerd zijn, ik zou zeggen laat dit volk
met rust de eerste tijd, weet ook niet hoe het
weer bij jouw is, maar dracht is ook belangrijk.
Het volk kan zich herstellen, wacht even af of
laat een eigen dop er in uit lopen.
Mvrgr Frits

Frits

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door heidecap » ma 03 mei 2004, 20:59

Afgelopen vrijdag heb ik het betreffende volkje weer geinspecteerd.
Het aantal bijen viel mij zelfs een beetje tegen. Het volk stond er zelfs ietsje minder voor dan een maand geleden.
Hier volgt een foto van de bovenbak :
Afbeelding
Het volk heeft per saldo nog steeds 4 ramen broed, waarvan 1 raam vers gelegde eitjes.
Opvallend waren 3 gesloten zwermcellen, onderaan de raten in de bovenste bak. Helaas ging er 1 verloren bij de inspectie.
Ik heb de beide doppen laten zitten, maar weet niet of dit wel verstandig is.
Zou het volk kunnen gaan zwermen of is het te zwak en volgt er een stille moerwisseling ?
Wat ligt nu het meest voor de hand?, wie kan hier iets over zeggen?

Bedankt, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 mei 2004, 23:33

Niks aandoen. Geen vlieger, dit is een schoolvoorbeeld van een stille moerwissel.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten