Bakken verwisselen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bakken verwisselen?

Bericht door hkeijzer » ma 03 mei 2004, 11:17

Hans, ik heb wel een broedkamer geplaatst onder het broednest.

Ik heb de vraag even anders geformuleerd.

Een broedkamer plaatsen tussen de honingkamer, vol met jonge bijen, en het broed is toch ook een verstoring van het nest?

Ik heb nu twee broedkamers met 11 ramen, een rooster en hier boven op een honingkamer met 10 ramen. Deze handeling is eenmalig omdat ik met twee broedkamers wil inwinteren.
Over een week gaan we kijken. Het resultaat zal ik dan hier vermelden.


Vriendelijke groet,
Harry

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bakken verwisselen?

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 mei 2004, 11:59

Harry schrijft:
Een broedkamer plaatsen tussen de honingkamer, vol met jonge bijen, en het broed is toch ook een verstoring van het nest?

Dan wel!
Hans.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Bakken verwisselen?

Bericht door Jan Kruit » ma 03 mei 2004, 12:38

De reacties/antwoorden verbazen mij.
Het probleem van Both zou volgens mij anders op te lossen zijn dan door een hele bak vol kunstraat te geven. (kans op kromtrekken van de kunstraten die nog niet in gebruik zijn bij de bijen.)
Ondergetekende laat in een dergelijk geval een aantal ramen met broed zakken en de ledige ramen uit de onderste bak worden naar boven gehaald.
Wil je ook aan raat vernieuwing doen, dan kun je direct naast het broednest, eventueel aan beide zijden, een kunstraat geven. De bijen bouwen deze binnen zeer korte tijd volledig uit.
Hetzelfde kun je doen als je een volk meer ruimte wilt geven door het plaatsen van een honingkamer van het formaat van een broedkamer.
Uitlopend broed boven het rooster en de ruimte die in de onderste twee broedkamers onstaat is dan weer beschikbaar voor de koningin.
Ruimte geven aan een bijenvolk moet je doen met beleid, d.w.z. niet te veel (beperkt de groei i.v.m. warm houden) en niet te weinig (i.v.m. zwermneiging).


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bakken verwisselen?

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 mei 2004, 20:37

Nou Jan mij verbaast jou reactie. Het is wel wat achterhaald om ramen broed te gaan uitwisselen met de boven -en onder bak. Als je een bak met kunstraat opzet doe je dat niet zomaar je kijkt naar weer en drachtomstandigheden. Is er een week koud, nauwelijks vliegweer dan is het niet raadzaam om kunstraat te geven en ook niet op de wijze die jij schetste. Krom trekkende kunstraat krijg je inderdaad als deze weken lang onbewerkt in een bijenvolk hangt.
Natuurlijk kan je met bijen zo het een en ander uithalen, ze zijn zeer 'flexibel'

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bakken verwisselen?

Bericht door Huib Koel » ma 03 mei 2004, 21:40

Zoals gezegd geef ik per keer 2 raampjes kunstraat, en dan ik hanteer dus een achterhaalde methode. Net zoals Jan schreef, kunnen raampjes met gesloten broed naar beneden zakken, waarbij de buitenste raampjes van de onderbak in eerste instantie sluitblokken zijn... in het begin 2 aan iedere kant. Ik probeer op die manier de 'natuurlijke' vorm van het broednest te bewaren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bakken verwisselen?

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 mei 2004, 22:39

Waarom niet de kantramen voer naar beneden? Als een volk 8 ramen broed in de bak heeft hou je het nest beter intact door een bak met kunstraat er boven te zetten desnoods met sluitblokken. Overgens is het al laat in de tijd om nu nog mooie tot werksters raat uitgebouwde ramen te krijgen. De dames willen weg, ze heben mannen nodig.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten