Honingkamer of Broedkamer geven ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Honingkamer of Broedkamer geven ??

Bericht door heidecap » do 13 mei 2004, 21:29

Vandaag stond ik voor een dilemma : ofwel een honingkamer geven ofwel een broedkamer.
Mijn strekste volk staat na het maken van 2 broedafleggers op 2 broedkamers en ook 2 honingkamers.
De 2 honingkamers zijn afgeladen met honing. Veel reeds verzegeld, na een week vakantie ga ik volgende week oogsten.
In de broedkamers zit redelijk veel broed, maar vooral in de bovenbak zit ook behoorlijk veel honing.
Van de 10 ramen in de bovenbak zijn 6 ramen gevuld met honing.
Ik heb maar een honingkamer gegeven (bestaande uit raampjes gevuld met adrrenkunstraat) onder de 2 bovenste honingkamers.(dan kom ik ook hier vanaf!) zodat de bijen weer kunnen bouwen en de honing naar boven kunnen verslepen. Althans ik hoop dat ze dat doen.
E e n gesloten zwermdop (of vervangingsdop) heb ik verwijderd.
Ik was bang dat bij aanbieden van nog een broedkamer de bijen ook deze weer zouden volstouwen met honing. Ik hoop echter dat de moer nog wel voldoende ruimte kan vinden voor haar eitjes ...
Wie heeft ook te maken met dit probleem en hoe is uw aanpak ?


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Honingkamer of Broedkamer geven ??

Bericht door wilde » do 13 mei 2004, 22:36

Je had nu een honingkamer kunnen geven als je geen afleggers had afgenomen. Nu zijn ze een behoorlijk aantal jonge bijen kwijt en veel meer honing kun je wel vergeten denk ik, zeker met dit koude weer.
Niets doen dus, want in de broedkamers moet ook een redelijke hoeveelheid honing aanwezig zijn.

Groetend, Albert

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Honingkamer of Broedkamer geven ??

Bericht door heidecap » do 13 mei 2004, 22:47

Albert, volgens jou verbruiken de bijen honing. Ik schrijf hierboven dat ik OVERLOEDIG honing in de kast heb. Honing zal dus beslist geen probleem zijn! En met het MOOIE WEER in aantocht is het voer zeker geen probleem : http://teletekst.nos.nl/gif/704-01.html
Het weer bijhouden is 1 van de belangrijkste taken van een imker!!
Ik heb bovendien broed in alle stadia, dus van jouw antwoord kan ik chocola maken...
Had ik meer bijen gehad (er is een groot aantal met de aflegger vertrokken) dan had ik OOK nog een broedkamer gegeven.
Nu overweeg ik om 3 of 4 ramen honing uit de bovenste broedkamer te vervangen door kunstraat om ruimte te maken voor de moer. Beter nog zou HIER zijn uitgebouwd kunstraat. Dit, omdat de bijen indien ze het kunstraat uitbouwen dit meteen volgooien met honing en zodoende de moer belemmeren te leggen.
Enkel en alleen in dit geval kan ik me voorstellen om uitgebouwd kunstraat aan te bieden. Dit in TEGENSTELLING tot sommige imkers die graag voornamelijk uitgebouwde raat aanbieden.

Groeten, Thomas

Dennis
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Honingkamer of Broedkamer geven ??

Bericht door Dennis » vr 14 mei 2004, 07:34

Thomas,

Ik zou twee ramen met honing verwijderen en om wisselen voor kunstraat dan kan je eerst even kijken hoe de bijen hier op reageren. Je zegt dat je een dop verwijderd hebt dus het kan zo wezen dat het volk in zwermstemming verkeerd dus rustig aan met kunstraat. Als het volk de aangebode kunstraat binnen een week hebben uitgebouwd zou je kunnen overwegen om nog twee ramen om te wisselen voor kunstraat. Ik laat de kantramen met honing wel altijd zitten voor het geval er een periode is met 'slecht weer'. Bij je afleggers heb je zelf gezien dat er weinig voer meer aanwezig is en de kachel moet toch blijven branden. Ook moet je voorzichtig zijn door te zeggen dat het weer opknapt want het weer kan wel goed zijn maar als er geen drachtbron is staat alles stil ondanks dat de mussen dood van het dak afvallen.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Honingkamer of Broedkamer geven ??

Bericht door wilde » vr 14 mei 2004, 12:18

Ik heb bovendien broed in alle stadia, dus ......
Thomas, dat is onmogelijk. Je hebt ze een ruime week geleden diverse ramen verzegeld broed afgenomen. Verzegeld broed heeft ook een aantal stadia. De verpopping wordt in de meeste bijenboeken goed beschreven, dus dat zou je kunnen weten. Als je een stuk of 4 ramen verzegeld broed hebt afgenomen voor 2 afleggers heb je een 'lag' geforceerd voor het volk, want dat betreft dan 10.000 tot macximaal 20.000 bijen in wording die ze missen. Daar heeft de moer meer dan een week over gedaan om die ramen te beleggen. Enkele stadia zijn dus ontbrekend of zodanig schaars aanwezig, dat er enige disharmonie in de opbouw van het volk is. Als het meer ramen zijn die je gebruikt hebt voor de afleggers, is het probleem groter, als er minder zijn, deugen je afleggers niet.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten