TIP plakkerige handen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
TIP plakkerige handen

Bericht door wendy » za 15 mei 2004, 23:24

Na het lezen van de schoonmaakperikelen van handschoenen, wil ik even reageren met een tip die daar ook stond maar ook perfect werkt bij blote handen.
Voor het in de kast gaan je handen met een klein beetje lijnolie inwrijven en de propolis gaat er goed af.
De bijen hebben er geen hekel aan.
En... het is goed tegen droge handen.


groet,
Wendy

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: TIP plakkerige handen

Bericht door Minne Bonnema. » zo 16 mei 2004, 11:56

Het inwrijven van je handen met lijnolie,geeft ook nog een voordeel,de bijen hebben er wel een hekel aan,ze zijn minder geneigd om je een steek te geven. Wrijf je de armen er ook mee in dan gaat het vel over een week schilveren, is mijn evaring.
Je hebt twee soorten lijnolie: gekookte en ongekookt.
Minne.[8D]

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: TIP plakkerige handen

Bericht door Henk Klok » zo 16 mei 2004, 13:40

Gekookte lijnolie droogt sneller dan ongekookte. Je hebt trouwens ook nog gebleekte lijnolie. Maar waarom zou je deze oliesoort op je handen smeren? Consumptieolie (olijfolie bijv., net als de oude grieken deden) lijkt me minder plakkerig en makkelijker af te wassen.
Groet!
Henk

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: TIP plakkerige handen

Bericht door Minne Bonnema. » zo 16 mei 2004, 21:52

Om de steken van de bijen tegen te gaan,gaat het om de geur van de lijnolie.Wat de invloed van consumptieolie (olijfolie)is weet ik niet,geen ervaring er mee.Trouwens het afwassen van de lijnolie van de handen geeft geeen enkel probleem met zeep en warm water.
Groeten Minne.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: TIP plakkerige handen

Bericht door tory » ma 17 mei 2004, 20:22

Ik gebruik sinds kort latex (medische)handschoenen. Ik las dat de bijen er niet door heen kunnen prikken. Inderdaad het geval, maar nog meer valt op dat ze er helemaal niet op komen. Verder kun je er heel goed mee voelen (flinterdun en uit''stekende'' pasvorm).
Bovendien goedkoop bij b.v. zaken als Kruidvat en Trekpleister. Na gebruik weg gooien.
Bert

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: TIP plakkerige handen

Bericht door Jan Kruit » di 18 mei 2004, 12:42

Op zaterdag, 15 mei 2004, was ik bij een imker collega in Duitsland.
Hij deed 2 druppel kruidnagel-olie op zijn handen en wreef deze er mee in. Boven op zijn volken gebruikt hij gaas i.p.v. dekplank.
Hij ging met zijn handen over het gaas en de bijen trokken zich terug. Ik ga dit ook eens proberen.
Wie heeft hier ervaring mee?

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: TIP plakkerige handen

Bericht door Minne Bonnema. » di 18 mei 2004, 22:59

Na het verwijderen van het dekkleedje, leg ik op het te behandelen volk een keukendoek die behandeld is met kruidnagelolie.
De bijen blijven dan een vijf centimeter vanaf de bovenlatten en lijkken ook wat rustiger te worden.De keukendoek bewaar ik in een goed afgesloten appelmoespot,dan verliest de doek niet zijn kruidnagel geur Deze week ga ik een doek uitproberen die behandeld is met lavendelolie.
Groeten Minne.

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: TIP plakkerige handen

Bericht door Henkn » wo 19 mei 2004, 09:56

Jan Kruit schreef:

Hij deed 2 druppel kruidnagel-olie op zijn handen en wreef deze er mee in. .........en de bijen trokken zich terug. Wie heeft hier ervaring mee?
Hallo Jan!

Ik gebruik ook kruidnagel-olie en het bevalt mij uitstekend. De bijen kun je met een doek kalmeren, zoals Minne Bonnema beschrijft en ze blijven van je handen af, als je je handen ermee inwrijft. Ik vind het lekker ruiken, maar sommige mensen en in ieder geval de bijen, niet.

grts


Henk Noppe

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten