Teveel aan darren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hovin106
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 08 sep 2002, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Teveel aan darren

Bericht door hovin106 » di 18 mei 2004, 14:03

Iemand die ik met het imkeren begeleid heeft een bijenvolk overgenomen. In dat bijenvolk zitten op dit moment nogal veel darrren. (te veel)
Nu schijnt er een methode te bestaan on de darren eruit te zeven.
Heeft iemand daar ervaring mee en hoe gaat dat ?
In het volk zit overigens wel broed in alle stadia. Dus de koningin is wel aan de leg. Waarschijnlijk is het teveel aan darren ontstaan door honingkamerramen te gebruiken in een broedkamer. Hier wordt dat in de regel darrenbroed aangebouwd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Teveel aan darren

Bericht door Hans van der Post. » di 18 mei 2004, 19:30

Heel simpel zoals je al zelf aangaf; zeven. Ik vind het geen probleem tijdelijk te veel darren. De darren verspreiden zich wel over de volken in de omgeving. Het is een heel gedoe, zeven: je zet een legebak =zonder raten op de bodem. Je zoekt de moer op hangt deze met raam en al in een kastje. Vervolgens sla je de ramen af in de lege bak en leg dan een in hout gevatte moer rooster op de lege bak daar op de bak(ken)met de afgeslagen ramen en vergeet niet het raam met de moer terug te hangen.
Hans
P.S de darren die zich onder het rooster bevinden kun je verwijderen, roosteren of konfijtten.[}:)] Maar alle gekheid; kijk nu eens hoeveel darren er nu werkelijk zijn.[:)]

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Teveel aan darren

Bericht door Harmen vd Ende » di 18 mei 2004, 21:14

Hallo,

Nu lees ik weer "Ik heb teveel darren in de kast wat kan ik er aan doen" Dan weer de darrenraad methode. Het koppen van darren, kijk ik op het forum zijn het bijna allemaal mannen op het forum, en we willen allemaal die mannetjes"dood maken en uitroeien, voor dat je het gaat doen kijk nu eens naar een dar Grote ogen, groot lichaam, lekker brommend, kan niet steken...echt een mooie goedzak. En wat doen wij[:I] We jagen hem na koppen hem. Ondertussen worden we gestoken door die vinnige vrouwtjes en gebruiken Latex handschoenen (condooms) om niet door hen gestoken te worden en leuk dat we het vinden, we vullen al jaren forums over die vrouwen, maar als het over de mannen gaat moeten ze dood of ze moeten uitgeknepen. maar zonder deze mannen waren er ook geen vrouwen.....:D
Hopenlijk denkt u daar eens aan voor u weer een dar een kopje kleiner maakt of vanachter uitknijpt

Groeten Harmen (Man!)[8D]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Teveel aan darren

Bericht door wilde » di 18 mei 2004, 22:30

In dat bijenvolk zitten op dit moment nogal veel darrren. (te veel)
In een moergoed volk bestaat een teveel aan darren niet. Het ene volk heeft er meer dan het andere, maar ze kiezen er zelf voor. Gewoon laten doen en het regelt zich zelf. Ik heb graag veel darren in mijn volken. Ze geven een goede isolatie en ik heb de indruk dat het volk zich er prettig bij voelt.
Het lijkt mij geen goed voorbeeld om een beginnend imker te adviseren de hoeveelheid darren te decimeren op welke wijze dan ook.
Albert de Wilde

hovin106
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 08 sep 2002, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Teveel aan darren

Bericht door hovin106 » zo 30 mei 2004, 18:02

Ieder hartelijk bedankt voor de adviezen. Ik zal de darren sparen.
Over plm 2 maanden worden ze de kast wel uitgegooid. [:(]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten