doppen op darrenbroed?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:
doppen op darrenbroed?

Bericht door Wim Joosten » wo 14 jul 2004, 15:29

Bij controle zag ik alleen maar darrenbroed en nog wat larven en een paar moerdoppen. Geen moer gezien en ook geen eitjes. Dus een raam met eitjes uit een andere kast ingehangen, en de moerdoppen verwijderd. Na vier dagen gecontroleer: geen doppen op dat raam!
Later nog een keer gekeken: nog geen doppen. Wel doppen op andere ramen waar volgens mij alleen maar darrenbroed zat. Zal er dan toch nog wat larven van werksterbroed bijgezeten hebben? Of worden er ook wel doppen op darrenbroed gezet?
Moet ik dit volk maar opgeven?

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: doppen op darrenbroed?

Bericht door Oude Essink » wo 14 jul 2004, 15:49

Als er geen acceptabele bevruchte eitjes/larfjes zijn, nemen zij gewoon een darrencel en trekken daarop een of meer moerdoppen. Uiteraard komt er niets uit en men noemt dit een Zeper.
Kun je het volk laten afvliegen op je andere volken en het restant opruimen?
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: doppen op darrenbroed?

Bericht door Wim Joosten » wo 14 jul 2004, 20:08

Bedankt voor de reacties. Ik zal de kast vanavond verplaatsen zodat deze morgen kan afvliegen op de andere kasten.
De doppen bij mij waren niet zo groot. Het waren kleine doppen.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: doppen op darrenbroed?

Bericht door Wim Joosten » do 15 jul 2004, 16:38

Ik heb de bijen vandaag af laten vliegen. Er blijven natuurlijk wat bijen achter in die kast. Wat kan ik daar nog mee doen? Of moet ik de kast eerst nog maar een dag laten staan. Ik moet, denk ik, nu ook oppassen dat er geen roverij gaat ontstaan nu dit volk afgevlogen is.

Ik heb nog niet kunnen constateren dat er eitjes leggende werksters in dit volk zijn maar ik wil er ook geen risico mee lopen. Kan zo'n eileggende werkster bij afslaan ook in een moergoed volk terecht komen met alle gevolgen van dien?

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: doppen op darrenbroed?

Bericht door Oude Essink » do 15 jul 2004, 21:09

Ik zou toch het restant bijen op redelijke afstand van de volken van de raten tikken. Een eileggende werkster legt eitjes als de geurstoffen van de moer onvoldoende zijn om haar( de eileggende werkster) eierstokken af te remmen. De eierstokken van een werkster komen bij een goede moer niet tot ontwikkeling. Als er al een eileggende werkster in een moergoed volk terecht komt, zal het gauw gedaan zijn met de eileg.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten