volk 5 weken moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Paul Oostrom
Berichten:13
Lid geworden op:wo 10 jul 2002, 21:43
Locatie:Netherlands
Contacteer:
volk 5 weken moerloos

Bericht door Paul Oostrom » do 15 jul 2004, 11:16

Beste college imkers,
Ik heb één volk wat al ruim 5 weken moerloos is. Tevens heb ik nog een volkje in een observatiekast. Kan ik deze voordat ik ze in september ga inwinteren nog samenvoegen? En hoe moet ik dit aanpakken?

groet,

Paul.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: volk 5 weken moerloos

Bericht door wilde » do 15 jul 2004, 11:43

Hallo Paul,
Dat verenigen zou ik niet doen. De moerloosheid duurt al 2 weken te lang. De werksters van dit volk hebben nu andere plannen of zijn die al aan het uitvoeren. De kans is zeer groot dat je de moer verspeelt.
Beter kun je het kleine volk in een goede kast zetten, om te beginnen bijvoorbeeld in een 6-ramer en wat proberen te versterken met een raam uitlopend broed van een goed volk.
Het moerloze volk afslaan voor de stand en de kast weghalen, maar niet massaal laten afvliegen op het minivolk, want dan kan het ook nog misgaan.
Albert

Paul Oostrom
Berichten:13
Lid geworden op:wo 10 jul 2002, 21:43
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: volk 5 weken moerloos

Bericht door Paul Oostrom » do 15 jul 2004, 13:42

Albert,
dank voor je advies!
je schrijft verder: "De werksters van dit volk hebben nu andere plannen of zijn die al aan het uitvoeren"
Wat zijn die plannen dan?
Paul.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: volk 5 weken moerloos

Bericht door wilde » do 15 jul 2004, 22:49

Wat zijn die plannen dan?
Die plannen zijn 'zelf eitjes gaan leggen'.
Ik had vandaag ook een volkje dat ongeveer drie en een halve week moerloos is. Dan ontstaan eierleggende werksters. Het was een nazwerm waarvan ik de moer had verwijderd en in de plaats daarvan een rijpe dop had gegeven van een rasmoer.
Vandaag keek ik alles na en die dop was waarschijnlijk niet goed uitgelopen. Ik zag slechts enkele eitjes, zelfs op de bodem van de cellen, maar vertrouwde het niet. De andere volkjes uit dezelfde serie hebben al voldoende verzegeld broed. Ik heb ook nog tweemaal alle raten en de kastwanden nagezien en geen moer gevonden.

Ik heb deze bijen een extreme rookstoot gegeven met hennep en enkele kunstmestkorrels. Ja, vriendelijk is het niet, maar anders moet ik ze afzwavelen. Ik durfde ze niet op het kleine buurvolkje (3-ramer) met mooie leggende moer zo maar te laten afvliegen. Bij een groot volk is dat meestal geen probleem.

Ik heb het 3-raamsvolkje in een 6-ramer geplaatst en 3 goede andere ramen toegevoegd, niet van het berookte volk. Het moerloze volk heb ik geheel afgeslagen in een lege 6-ramer en die hoop half bewusteloze bijen voor de 6-ramer gekiept. Na 2 uur was alles binnengelopen en er is geen dode bij gevallen. Nu maar hopen dat de jonge moer het overleeft. Voorlopig ga ik niet kijken, maar pas over een dag of vijf. Als het fout is gegaan zal ik het hier ook eerlijk melden. Hoor je dus niets meer van me, mag je aannemen dat het goed ging.

Vandaag heb ik nog meer gedaan om zwermen te verenigen en dus het aantal volken te beperken. Eergisteren controleerde ik een andere 3-ramer met leggende moer. Ik wilde die merken en knippen. Die moer was echter erg nerveus, zelfs zonder dat ik er flink achter aan joeg. Ze vloog op. Ik meende dat dit niet zo erg was, en sloot het kastje in de hoop dat ze gewoon zou terugkeren. Ik heb nog een poosje gekeken, maar zag ze niet landen.
Het volk ernaast had een darrenbroedige jonge moer die ik 2 uur eerder diezelfde dag had verwijderd. De bedoeling was de 3-ramer met dit volk te verenigen, waarbij ik het broed en de bijen met wat geurtjes bij elkaar wilde voegen en de moer merken en in een Nicothuisje op suikerdeeg wilde toevoegen. Omdat ik de moer niet had ging dat dus niet door. Vandaag, 2 dagen later was ik benieuwd. Ik meende dat het mogelijk was dat de moer op het grote pas moerloze volk was gevlogen en mogelijk geaccepteerd. Dat bleek vandaag niet het geval. Als ze er in terecht is gekomen, is ze afgestoken.
Beide volken hadden redcellen gemaakt. Het grote volk op darrencellen en de andere had normale. Goede raad was toen duur. Door mijn toedoen was de moer opgevlogen en niet goed teruggekeerd.
Ik heb de redcellen niet verwijderd en alles bij elkaar gevoegd. Ze staan op 20 ramen. Ik had nog een mooie jonge zwarte bastaardmoer over, die al goed aan de leg was, maar ook die had ik verenigd. Je kunt immers niet alles aanhouden. Ook nu heb ik er nog en paar te veel, maar dat lost zich wel op. De moer heb ik in een kunstwasdop tussen de 2 broedramen van de ex-3-ramer gehangen. Ook hier viel geen dode bij. Ik vermoed dat deze moer zal worden geaccepteerd. Ze hebben doppen en verwachten een moer. Die komt nu wel erg snel, ook uit een dop. Normaal zullen ze de andere 10 à 20 doppen afbijten omdat zwermlust niet aan de orde is. Ik ben benieuwd.

Een ander 3-tal volken (6-ramers) heb ik verenigd door een volk sterk met hennep te beroken en het broed en de bijen bij het broed van de door mij gekozen moer te hangen in de 2e bak boven een dubbele krant met wat geprikte gaatjes. De berookte bijen heb ik voorzichtig over de raten van de 2e bak verdeeld. Dat volkje stond 3 meter verderop. Achteraf vloog er geen enkele bij terug. Dat werkt dus goed. De moerloze onderbak kwam na de verwijdering van de krant een groot broednest tegen met een goede moer. Ook hier vielen geen dode bijen.

Groetend, Albert

Bij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten