plaatsen kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

plaatsen kunstraat

Bericht door Gerard van Gastel » ma 07 feb 2005, 08:55

Bij het plaatsen van kunstraat gaat er wel eens wat mis, kan men de grotere stukken ook samen in een raampje plaatsen, of moet het een vlak geheel worden? En wat verstaat men onder "voorbouw"?

Groeten,
Gerard van Gastel

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: plaatsen kunstraat

Bericht door Oude Essink » ma 07 feb 2005, 10:16

Hallo Gerard,
kunstraat moet vlak in het raampje zitten; anders krijg je problemen met de afstanden tussen de cellen van aangrenzende raampjes en gaan de bijen deze aaneenkitten met alle vervelende gevolgen vandien; als je veel breekproblemen hebt tijdens het inzetten van de kunstraatvellen in de raampjes, gebruik je waarschijnlijk gegoten kunstraat; gewalste kunstraat is meer soepel en breekt niet zo gauw; gewalste kunstraat is ook de kunstraat waar je kaarsen van rolt. men neemt algemeen aan, dat gegoten kunstraat door bijen beter verwerkt wordt; als je evenwel geschetste problemen hebt ga dan een tijdje gewalste raat gebruiken, tot je het inzetten beter onder de knie hebt.
Voorbouw: een smal reepje was of kunstraat aan de onderzijde van het bovenlatje waaraan je wilt dat de bijen vrij beginnen te bouwen. wordt gebruikt bij de bovenlatjes van een korf of als je raathoning wilt winnen (heidehoning).
met groet,
hennie oes




Afbeelding

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: plaatsen kunstraat

Bericht door patrick » ma 07 feb 2005, 21:48

Mag ik jou theorie weerleggen oude" essink? Ik weet dat ik nog maar 4 jaar met bijen omga en dat ik in die tijd ook het verschil geprobeerd heb met zowel gewalste raat als met gegoten. het grote verschil is dat je de gewalste raat niet lang van tevoren mag insmelten, wat ik trouwens met een baterijlader doe, want als je deze te lang niet gebruikt gaat deze golven wat nadelig is voor een mooie raatbouw. De gegoten kunstraat, bij ons waswafel genoemdis wel dikker en er zitten er ongeveer 14 in een kilo. Deze kan je veel vroeger klaarmaken zonder dat hij zal golven en met het soort van" bienenmayer" zal deze veel sneller worden aangenomen door de bijen.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: plaatsen kunstraat

Bericht door frits dalm » di 08 feb 2005, 10:12

Gerard,
Het is aan te raden om de vellen
van te voren in een warme ruimte
vlak neer te leggen, de was is dan
wat soepeler en zal dus minder gauw
breken.


Frits

Jan Gooijer
Berichten: 12
Lid geworden op: di 07 sep 2004, 21:54
Contacteer:

Re: plaatsen kunstraat

Bericht door Jan Gooijer » di 22 feb 2005, 15:01

Hallo Gerard,
Nog even een reactie op jou vraag over kunstraat. Gegoten kunstraat kun je in een warm vertrek goed insmelten. In nederland bouwen de bijen het veel beter uit dan de gewalste kunstraat.Dat komt waarschijnlijk door de wat lagere temperaturen hier. In Frankrijk verkopen ze alleen maar gegoten kunstraat en daar geeft het uitbouwen helemaal geen probleem. Toen ik het hier probeerde viel het mij erg tegen! Maar het werkt een stuk gemakkelijker. Groeten, Jan G.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten