Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Groenendijk
Berichten:6
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 16:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Groenendijk » di 08 feb 2005, 10:52

Bij voorkeur span ik de raambedrading horizontaal. Ik gebruik meestal gegeoten kunstraat. Raam zonder zaagsnede. Bovenste draad ca2,5 cm vanaf bovenlat. Insmelten met acculader.
Te dikwijls klapt het bovenste deel om. Ook zakt bij het uitbouwen de kunstraat uit, alsof hij te warm geworden is en/ of het gewicht van de bijen niet kon dragen. Om dit te voorkomen geef ik vertikale bedrading. Wie kan zorgen dat ik zonder problemen horizontaal kan bedraden? Bij voorbaat hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Hans van der Post. » di 08 feb 2005, 11:11

Je moet de eerste draad hoger in het raam maken. De eerste draad in mijn ramen zit op 12 mm. Ik heb daardoor geen last meer van omklappende kunstraat.
Verder zit in mijn standaard broedraam (simplex) vier draden. In het honingkr. drie draden. Het golven en uitzakken is daardoor echt voorbij. Ook moet je kunnen "harpspelen" op de draden d.w.z. je moet ze goed aanspannen.
Hans

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Minne Bonnema. » di 08 feb 2005, 11:30

Met vier draden horizontaal in een broedraam en drie in een honingkamerraam heb ik geen last van omklappen of uitzakken van het wasvel. O ja ik gebruik gegoten kunstraat van eigen gesmolten was.
(zelfde verhaal als Hans.)
Minne.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Hennie Peters » di 08 feb 2005, 12:27

Rob,

Ik kan me voorstellen dat je weinig zin hebt die ramen, met een draad 25 mm vanaf de bovenkant, te gaan ombouwen.
Als je de kunstraat laat aansluiten tegen de bovenlat dan kun je de vellen met een paar druppels kaarsvet van een brandende kaars vastzetten. Daarmee is het omklappen ook verleden tijd.



groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Oude Essink » di 08 feb 2005, 18:32

De normale en voor de hand liggende regel is om met zaagsnede horizontaal te spannen en zonder zaagsnede verticaal; gecombineerd met gegoten kunstraat kan deze werkwijze onmogelijk missers opleveren; gewalst kunstraat kan alsnog krullen geven vooral als het raam langer in de kast hangt voordat de bijen uitbouwen.
hennie oes

Afbeelding

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door tory » di 08 feb 2005, 19:55

Ik span de draden en maak de kunstraat er pas in als ik ze nodig heb en dat gaat goed. Natuurlijk geen harde oude raat.
Groet,
Bert.

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door croy » wo 09 feb 2005, 17:46

met een bovenfrees de raampjes van een zaagsnede voorzien gaat perfect. De bovenfrees onder een plank hangen en voorzien van aanslaglat fluitje van een cent.

Croy
Groenendijk schreef:
Bij voorkeur span ik de raambedrading horizontaal. Ik gebruik meestal gegeoten kunstraat. Raam zonder zaagsnede. Bovenste draad ca2,5 cm vanaf bovenlat. Insmelten met acculader.
Te dikwijls klapt het bovenste deel om. Ook zakt bij het uitbouwen de kunstraat uit, alsof hij te warm geworden is en/ of het gewicht van de bijen niet kon dragen. Om dit te voorkomen geef ik vertikale bedrading. Wie kan zorgen dat ik zonder problemen horizontaal kan bedraden? Bij voorbaat hartelijk dank!

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Frans vanTongeren » wo 09 feb 2005, 19:43

Heer Groenendijk,
Horizontaal spannen is m.i. beter dan verticaal spannen !
Als je verticaal spant, trek je de bovenlat naar de onderlat en..
gaan de bijen van alles bouwen op de draad die op de toplat zichtbaar is geworden. Die overbodige knoeiboel krijg je er maar moeilijk af.
-
Wat Bert T. schrijft, doe ik ook.
Pas insmelten (twee minuutjes werk) op de dag dat je het raampje in de kast gaat hangen. De bijen gaan dan direct aan de slag.
-
Wat Hennie P. schrijft, is ook een idee. Met een paar druppels van een brandend kaarsje (van bijenwas) hecht je de kunstraat aan de toplat.
-
Zelf gebruik ik raampjes met zaagsnede. 'omklappen' is dan niet mogelijk.
-
Er zijn imkers die van traliewerk houden..
Vier draden..
Te veel.. naar mijn idee !
Zelf gebruik ik een draad in de honingkamer en twee in de broedkamer.

Groenendijk
Berichten:6
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 16:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Groenendijk » wo 09 feb 2005, 22:34

Bedankt vooral die goede raad op zo,n korte termijn! Het toepassen van wat wasdruppels tegen de bovenlat heb ik gepraktiseerd.Doordat ik een kleine vorraad ingesmolten ramen als pakket met 2 cm piepschuim ertussen en een touwtje erom bewaar, scheuren de wasdruppels weer stuk. Dat moet ik dus niet meer doen. Inderdaad heb ik geen zin alsnog de bovenste draad dichter bij de toplat te brengen door nieuwe gaten te boren. Ik ga proberen met een zeer klein krammetje of een tacker de bovenste draad in het midden van de bovenlat tegen de onderkant ervan vast te zetten. Daarmee zou het ook moeten kunnen. Ik laat nog wel weten of het wat uithaalt. Het is wel even wachten tot de bijenmolen weer volop draait.
Dat omklappen zal nu wel goed komen, maar dat uitzakken heeft voor mij nog vraagtekens. Ben ik de enige die dat heeft? Of is het een bekend verschijnsel. Het vreemde is dat het incidenteel voorkomt. De horizontaal gespannen draad zit straak en de uitgebouwde raat hangt er over heen, als een dikke spekbuik over een broekriem. Nu ik er over nadenk heb ik het idee dat het uitsluitend in de honingkamer gebeurt, waarin ik ramen van broedkamerformaat gebruik. ( Segeberger )
Ik kan me voorstellen dat bij overvloedige dracht/warm weer/ veel warmte opwekkende bouwbijen en meteen ingebracht nectargewicht er iets mis gaat.Zou hier iets in kunnen zitten. Heren deskundigen, gaarne uw mening.

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Omklappende en uitzakkende kunstraat.

Bericht door Peter Bal » do 10 feb 2005, 17:45

Groenendijk schreef:



Dat omklappen zal nu wel goed komen, maar dat uitzakken heeft voor mij nog vraagtekens. Ben ik de enige die dat heeft? Of is het een bekend verschijnsel.
Waar je verhaal me aan doet denken is het bollen van de waswafels omdat de temperatuur ervan bij het inzetten te laag is. Je waswafels moeten idealiter zo'n 30 graden zijn bij het insmelten anders zetten ze uit als ze in de kast geplaatst worden met kromtrekken als gevolg.

groeten,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten