Welke kast kies ik het best als beginner

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

maxibaut
Berichten:12
Lid geworden op:ma 07 mar 2005, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:
Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door maxibaut » di 08 mar 2005, 22:27

Beste,

Dit is mijn eerst actie op dit forum.
Ik woon midden de Ardennen en volg er nu een cursus tot imker van 2 jaar te Gedinne. Het lesmateriaal is er uitstekend maar soms krijg ik geen duidelijk antwoord.

Volgens de lesgevers is het nu de moment om uw kasten aan te schaffen zodat ik in April mijn eerste bijen kan verwelkomen (=kopen)

vraagjes:
-Welk formaat (in cm) kies je het best in Belgie, meest gangbaar?
-Wat moet ik zeker kopen buiten de kast gerekend natuurlijk?
-Uit welk materiaal is een kast het best gemaakt?
-hoeveel kasten moet je zetten om het uitzwermen, samenzetten, edm op te kunnen vangen.

Een ganse boterham, maar het is nodig om uit de startblokken te komen.

Dank u

Darwin rules. Innovatie is de toekomst. De toekomst is aan de innovatie

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door Bart de Coo » di 08 mar 2005, 23:01

Dit is het derde jaar dat ik imker, dus laat ik maar eens reageren. De antwoorden op de vragen die jij stelt zitten vers in mijn geheugen, dus vandaar.

Van gangbare maten in België weet ik niets, maar ik heb wel een site tussen mijn favorieten zitten met allerlei Belgische links:

http://home2.pi.be/pchlp/

Wat moet je zeker kopen. Een pijp en tabak. Een kap of sluier (Koop iets goeds! Een jack bijvoorbeeld, waar je de kap vanaf kunt ritsen.) Een beitel. Handschoenen (Koop ik altijd bij zo'n groot doe-het-zelfbedrijf. Ik koop dan lashandschoenen of zo.) Voederbakken. Zorg voor een kieps/jaagnap, oftewel een korf om een zwerm mee te scheppen (Je kunt beter zwermen scheppen dan volken kopen: véél te duur! Regel dat ruim op tijd. E-mail bijvoorbeeld al je collega's dat je zwermen wilt hebben en dat ze je moeten waarschuwen als er een bij hen in de tuin hangt.) O ja, zorg ook dat je snel raampjes kunt maken: bespannen met ijzerdraad en waswafels insmelten met een transformatortje (Dat leren ze wel op de cursus.) Andere zaken die je moet aanschaffen, volgen uit de praktijk. Door gewoon te beginnen, ontdek je wat je nodig hebt of wat je het handigst vindt. Maar begin!

Uit welk materiaal... (Wij zeggen 'van' welk materiaal. Heb je een Duitse achtergrond? In Deutschland sagt man schlieBlich: 'Aus welchem Material ist dieses Magazin gemacht?') Grenen, zei mijn cursusleider. Red Cedar is licht, mooi en schreeuwend duur. Maar overweeg ook eens de aanschaf van kunststofkasten. Of die verkrijgbaar zijn in Belgische maten, weet ik niet.

Hoeveel kasten... Zorg dat je kunstzwemen kunt maken en zorg dat je volken kunnen uitdijen. Voor één goed volk zijn twee broedkamers en één honingkamer dus geen overbodige luxe. (Er zijn ook imkers die werken met één broedkamer en twee honingkamers. Ik ben daar zelf een voorbeeld van overigens.) Daarnaast heb je dan nog een broedkamer - met bodem en deksel - voor de kunstzwerm. Tel maar na hoe veel je nodig hebt, O ja. Denk erom dat je materiaal onderling uitwisselbaar is: zorg dat alles perfect op elkaar past!

Als je ingedachten in de startblokken staat, dan stel ik voor dat je het nu op een lopen zet. Recordtijden zijn niet nodig en maken in imkersland geen indruk. Ga liever kuieren en geniet van het uitzicht.

Groet, Bart de Coo

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door marc » wo 09 mar 2005, 00:21

Christophe,

Neem niet al te veel oude brol over van imkers die dat maar al te graag kwijt willen. Vele imkers maken vandaag de dag een inhaalbeweging en vervangen hun houten kasten stilaan door isolatiekasten, type Segeberger of Frankenbeute. Link deze woorden aan Google en je weet dadelijk waar naartoe.
Je kan beter meteen met degelijke kasten beginnen, het zal jezelf en je gasten veel meer plezieren. Het overige materieel beschreef Bart reeds, je kan het bijkopen als je het nodig hebt, ook tweedekeus voldoet hier dikwijls prima.
De juiste raammaat hangt van veel factoren af o.a. dezelfde raammaat als de andere imkers rond Gedinne kan handig zijn voor latere uitwisseling van volken; voor sommige bedrijfsmethodes heb je beter éénzelfde (kleinere) maat voor zowel broedkamer(s) als honingkamer (DN, simplex...), wens je sterke volken op één broedkamer dan stap je best dadelijk over op Langstroth of Dadant-Blatt...
Je volgt momenteel een cursus, daar ga je dus ook wel je licht kunnen opsteken 'met' welk materiaal je best werkt.

Succes met de bijen-vakantiehoeve.

Marc

maxibaut
Berichten:12
Lid geworden op:ma 07 mar 2005, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door maxibaut » wo 09 mar 2005, 17:27

Alvast bedankt voor jullie info.

Marc, nog een vraagje:
-die "type Segeberger of Frankenbeute" kasten zijn waarschijnlijk in PIEPSCHUIM zoals we dat noemen. Persoonlijk heb ik daar een gevoel bij van wegwerp, rommel, tijdelijk. Kunt u me overtuigen dat het niet zo is.

-wat is het wezenlijke verschil tussen "type Segeberger of Frankenbeute"?

-bij de beide modellen kun je een diepe bodem krijgen of een ondiepe.
Wat zijn de bevindingen daarover.

groeten

Darwin rules. Innovatie is de toekomst. De toekomst is aan de innovatie

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door Jan Kruit » wo 09 mar 2005, 18:24

Ik koop dan lashandschoenen of zo.
Een advies van mij.
Probeer zonder handschoenen te werken. Mocht je ze wel nodig hebben koop dan dunne leren handschoenen zodat je het gevoel in je handen blijft houden. Met ruig werken plet je bijen en dan worden ze alleen maar agressiever. Zonder handschoen noopt je tot zorgvuldig werken.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door tory » wo 09 mar 2005, 19:28

Zelf werk ik met gevoel; in 't vroege voorjaar zonder handschoenen
en normaliter met medische- of dunne latex handschoenen; ze steken er niet door en je behoudt het gevoel. Goedkoop aan te schaffen bij
b.v. winkels als Trekpleister of Kruidvat(Nederland) of een drogist.
Succes, Bert.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door marc » wo 09 mar 2005, 19:57

Christophe,
Er loopt momenteel in deze rubriek een vraag over Segeberger kasten en dit forum bezit een goede zoekfunctie, waar je veel vragen beantwoord krijgt.
Het geëxtrudeerd polystyreen waaruit deze kasten zijn vervaardigd heeft een veel hogere densiteit dan het 'piepschuim' (geëxpandeerd polystyreen)dat we van verpakkingen kennen.
Het is een prachtig materiaal dat de bijen een goed geïsoleerde woning verschaft en dat zelfs in deze koude periode weinig condens geeft in de kasten, dus geen beschimmelde ramen. De bijen verbruiken ook minder energie voor het warm houden van het broed, wat ten goede komt aan de honingopbrengst.
De Frankenbeute kan meer raammaten aan dan de Segeberger die eigenlijk ontworpen is voor het Duitse DN raam, een ander onderscheid ken ik niet.
Groetjes, marc.

maxibaut
Berichten:12
Lid geworden op:ma 07 mar 2005, 20:16
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door maxibaut » vr 11 mar 2005, 13:37

Ik ben gisteren bij een imker in de buurt geweest die op zijn retour is. Hij heeft een 20 tal kasten staan met bijen

Hij vertelde me dat de meeste imkers hier in de streek met WBC-kasten werken.

Hij wil me gerust een actieve kast verkopen voor 125 euro met inbegrip van

-een bodem
-twee wbc kaders met ramen voor de larven
-een colonie met koningin
-een schedingsraam (voor de koningin)
-twee wbc kaders met ramen voor de honing
-het deksel

Graag had ik van jullie geweten of dit een juist bedrag is voor dit alles.

groeten,

Christophe



Darwin rules. Innovatie is de toekomst. De toekomst is aan de innovatie

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door Bart de Coo » za 12 mar 2005, 23:22

125 euro lijkt mij goed betaald voor een complete, nieuwe kast, zonder raampjes dan. Als ik het echter goed begrijp, dan hebben we hier te maken met een tweedehands kast. Daarvoor is 125 volgens mij echt veel te veel. Daar staat tegenover dat de kast bevolkt is. En voor volken worden bespottelijke prijzen gevraagd. Ik geloof dat er op de bijenmarkt van Veenendaal (Tussen Utrecht en Arnhem zeg maar. Veenendaal heeft een oeroude bijenmarkt) aftandse korven met een zwerm erin van de de hand gaan vanaf een eurootje of 50. 70 euro is geen uitzondering voor een mooie zwerm in een mooie korf. Onzin, volgens mij.

Dus wat mij betreft, voor de kast is het veel te veel. De vraag is alleen of de kwaliteit van het volk de prijs van 125 niet alsnog rechtvaardigt, of althans, de prijs 'marktconform' maakt, zoals dat heet.

Ik vind dat Maxibaut hier een interessant punt aanroert. Wat kost een volk eigenlijk en waar moet je op letten om de kwaliteit te beoordelen?

Coo

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Welke kast kies ik het best als beginner

Bericht door Harmen vd Ende » za 12 mar 2005, 23:53

Hallo,

Ik ben het met Bart eens de prijs voor alleen de kasten is aan de hoge kant, maar je moet wel kijken waarvan de kast gemaakt is, is dit red cedar is het nog redelijk. Dit gaat heel lang mee en erg licht. Is het grenen dan vind ik het duur en vooral als hij al in gebruik is. Ik zou gewoon nog wat om me heen kijken.Volgens mij heb je voor het bedrag wat je noemt ook een nieuwe kunstofkast.

Verder is het bij ons traditie dat je het eerste volk van je mentor krijgt. Je kunt later zelf altijd nog volken aanschaffen.
:D
Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten