transformator

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:
transformator

Bericht door Bart Maes » zo 13 mar 2005, 19:42

Ik wil mijn waswafels insmelten met een transfo op 6 of 12 volt. Wie kan me zeggen hoeveel vermogen ik ervoor nodig heb? mvg. Bart

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door Hennie Peters » zo 13 mar 2005, 20:19

Bart,

Ik zou er maar niet speciaal een trafo voor kopen. Dan ben je vrijwel altijd te duur uit. Een oude (of evt. een nieuwe) acculader voldoet prima. Dan heb je het over een trafo van ca 14 volt 5 amp.
Soms zijn dit soort apparaten bij Halfords of andere autospeciaalzaken voor een leuk prijsje in de aanbieding.


groet,
Hennie

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door Piet Jager » zo 13 mar 2005, 20:41

Dag Bart,

Ik gebruik al meer dan 30 jaar een transformator van de speelgoedtrein van mijn zoon (= nu 42 jaar). Een deze bevalt uitstekend. Vermogen = 10 VA (= 10 watt) met een regelbare uitgangsspanning van 16/23 volt en 0,62 ampere. Het merk is ANTEX en er zit en thermische beveiliging in tegen doorbranden.

!Piet

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door Bart Maes » ma 14 mar 2005, 16:50

Bedankt Piet en Hennie.
Ik had vroeger zo'n electrische trein, dus misschien ligt die transformator nog ergens op zolder.[:)]

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 16 mar 2005, 12:27

Ik gebruik allen een kabel. Aande ene kant zitten klemmen van een accu cabel en aan de andere kant twee ijzertjes.
Ik zet de auto in de schuur en knoop de kabel aan de accu.

Werkt prima.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 mar 2005, 13:00

Beste Jaap ik wil je niet afschrikken -het forum-. Je hebt je nog maar net aangemeld.

Als je brand wil hebben moet je dit doen! Een accu van een auto heeft een veel te hoog ampère. De draden in een raampje zullen gaan gloeien.
Kan zijn dat jij snel bent en precies weet hoe, want er is maar een zeeeer korte aantik van de draden nodig bij gebruik van accu.
Doe als de meeste en koop een trafo van 12 volt met 8 ampère. Kijk bij een zaak waar ze elektronica onderdelen verkopen.
Hans.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door Hennie Peters » wo 16 mar 2005, 14:30

Hans,

Het probleem met het rvs draad zie ik niet. Met een acculader kan ik de draad ook laten gloeien. Dat is een kwestie van een kort stukje draad tussen de pennen lang genoeg vasthouden.
Misschien is het wel handig om een zekering op te nemen in de hulpstukken die Jaap heeft geproduceerd. Wanneer jaap de twee ijzertjes namelijk tegen elkaar houdt dan zullen de kabels gaan gloeien :-)
Voor het brandgevaar is dus met flinke autozekering een oplossing te fabriceren.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door mike » wo 16 mar 2005, 20:53

Zeker een zekering voorzien. Wanneer men kortsluiting heeft gaat er een hele grote stroom door de kabels gaan die dan de kabels gaan laten gloeien wat de isolatie doet ontbranden en tengevolge van de grote stroomafname door de kortsluiting kan men in de batterij zelf een kortsluiting krijgen met ontploffing van de batterij tot gevolg wat dan weer problemen geeft met het batterijzuur dat verspreid word in de wagen.
Dus liever zoiets niet doen.

Mike
Brandweerman van beroep (Ik heb zelf al naast een ontploffende batterij gestaan gelukkig met een goede bescherming aan )

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: transformator

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 17 mar 2005, 12:56

Bezorgde mede imkers.

Ik geeft toe dat mijn accu methode niet de meest optimale is en enige snelheid en handigheid is zeker noodzakelijk. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat ik wel eens één kunstraat vel in drieen heb zien liggen onder mijn raampje inplaats van dat hij netjes op de draadjes gesmolten zat.[V]
Het kortsluitings probleem is inderdaad niet te onderschatten. Zo heb ik de uiteinden van de kabel op een verschillende lengte gemaakt, zodat als je de kabel weg legt de ijzertjes niet per definitie tegen elkaar komen.[^] En als je koffie gaat drinken altijd even de kabels van de accu verwijderen.

U aller advies volgend zal ik toch maar eens op zoek gaan naar een echte trafo. Misschien dat ik dan wat minder gedriedeelde kunstraatjes overhou.[;)]

Met vriendelijke groet Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 163 gasten