transformator
Moderator:Hans van der Post.
Ik wil mijn waswafels insmelten met een transfo op 6 of 12 volt. Wie kan me zeggen hoeveel vermogen ik ervoor nodig heb? mvg. Bart
-
- Berichten:965
- Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
- Locatie:Nederland
- Contacteer:
Re: transformator
Bart,
Ik zou er maar niet speciaal een trafo voor kopen. Dan ben je vrijwel altijd te duur uit. Een oude (of evt. een nieuwe) acculader voldoet prima. Dan heb je het over een trafo van ca 14 volt 5 amp.
Soms zijn dit soort apparaten bij Halfords of andere autospeciaalzaken voor een leuk prijsje in de aanbieding.
groet,
Hennie
Ik zou er maar niet speciaal een trafo voor kopen. Dan ben je vrijwel altijd te duur uit. Een oude (of evt. een nieuwe) acculader voldoet prima. Dan heb je het over een trafo van ca 14 volt 5 amp.
Soms zijn dit soort apparaten bij Halfords of andere autospeciaalzaken voor een leuk prijsje in de aanbieding.
groet,
Hennie
-
- Berichten:2128
- Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
- Locatie:Nederland
- Contacteer:
Re: transformator
Dag Bart,
Ik gebruik al meer dan 30 jaar een transformator van de speelgoedtrein van mijn zoon (= nu 42 jaar). Een deze bevalt uitstekend. Vermogen = 10 VA (= 10 watt) met een regelbare uitgangsspanning van 16/23 volt en 0,62 ampere. Het merk is ANTEX en er zit en thermische beveiliging in tegen doorbranden.
!Piet
Ik gebruik al meer dan 30 jaar een transformator van de speelgoedtrein van mijn zoon (= nu 42 jaar). Een deze bevalt uitstekend. Vermogen = 10 VA (= 10 watt) met een regelbare uitgangsspanning van 16/23 volt en 0,62 ampere. Het merk is ANTEX en er zit en thermische beveiliging in tegen doorbranden.
!Piet
Re: transformator
Bedankt Piet en Hennie.
Ik had vroeger zo'n electrische trein, dus misschien ligt die transformator nog ergens op zolder.[:)]
Ik had vroeger zo'n electrische trein, dus misschien ligt die transformator nog ergens op zolder.[:)]
-
- Berichten:458
- Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
- Imker sinds:1989
- Aantal volken:10
- Locatie:Tricht
- Contacteer:
Re: transformator
Ik gebruik allen een kabel. Aande ene kant zitten klemmen van een accu cabel en aan de andere kant twee ijzertjes.
Ik zet de auto in de schuur en knoop de kabel aan de accu.
Werkt prima.
Jaap
Ik zet de auto in de schuur en knoop de kabel aan de accu.
Werkt prima.
Jaap
- Hans van der Post.
- Moderator
- Berichten:8258
- Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
- Imker sinds:1962
- Aantal volken:4
- Bijenras(sen):F1 carnica VSH
- Locatie:Oegstgeest
- Contacteer:
Re: transformator
Beste Jaap ik wil je niet afschrikken -het forum-. Je hebt je nog maar net aangemeld.
Als je brand wil hebben moet je dit doen! Een accu van een auto heeft een veel te hoog ampère. De draden in een raampje zullen gaan gloeien.
Kan zijn dat jij snel bent en precies weet hoe, want er is maar een zeeeer korte aantik van de draden nodig bij gebruik van accu.
Doe als de meeste en koop een trafo van 12 volt met 8 ampère. Kijk bij een zaak waar ze elektronica onderdelen verkopen.
Hans.
Als je brand wil hebben moet je dit doen! Een accu van een auto heeft een veel te hoog ampère. De draden in een raampje zullen gaan gloeien.
Kan zijn dat jij snel bent en precies weet hoe, want er is maar een zeeeer korte aantik van de draden nodig bij gebruik van accu.
Doe als de meeste en koop een trafo van 12 volt met 8 ampère. Kijk bij een zaak waar ze elektronica onderdelen verkopen.
Hans.
-
- Berichten:965
- Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
- Locatie:Nederland
- Contacteer:
Re: transformator
Hans,
Het probleem met het rvs draad zie ik niet. Met een acculader kan ik de draad ook laten gloeien. Dat is een kwestie van een kort stukje draad tussen de pennen lang genoeg vasthouden.
Misschien is het wel handig om een zekering op te nemen in de hulpstukken die Jaap heeft geproduceerd. Wanneer jaap de twee ijzertjes namelijk tegen elkaar houdt dan zullen de kabels gaan gloeien
Voor het brandgevaar is dus met flinke autozekering een oplossing te fabriceren.
groet,
Hennie
Het probleem met het rvs draad zie ik niet. Met een acculader kan ik de draad ook laten gloeien. Dat is een kwestie van een kort stukje draad tussen de pennen lang genoeg vasthouden.
Misschien is het wel handig om een zekering op te nemen in de hulpstukken die Jaap heeft geproduceerd. Wanneer jaap de twee ijzertjes namelijk tegen elkaar houdt dan zullen de kabels gaan gloeien
Voor het brandgevaar is dus met flinke autozekering een oplossing te fabriceren.
groet,
Hennie
- mike
- Berichten:76
- Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
- Aantal volken:70
- Bijenras(sen):Carnica
- Locatie:Londerzeel Belgie
- Contacteer:
Re: transformator
Zeker een zekering voorzien. Wanneer men kortsluiting heeft gaat er een hele grote stroom door de kabels gaan die dan de kabels gaan laten gloeien wat de isolatie doet ontbranden en tengevolge van de grote stroomafname door de kortsluiting kan men in de batterij zelf een kortsluiting krijgen met ontploffing van de batterij tot gevolg wat dan weer problemen geeft met het batterijzuur dat verspreid word in de wagen.
Dus liever zoiets niet doen.
Mike
Brandweerman van beroep (Ik heb zelf al naast een ontploffende batterij gestaan gelukkig met een goede bescherming aan )
Dus liever zoiets niet doen.
Mike
Brandweerman van beroep (Ik heb zelf al naast een ontploffende batterij gestaan gelukkig met een goede bescherming aan )
-
- Berichten:458
- Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
- Imker sinds:1989
- Aantal volken:10
- Locatie:Tricht
- Contacteer:
Re: transformator
Bezorgde mede imkers.
Ik geeft toe dat mijn accu methode niet de meest optimale is en enige snelheid en handigheid is zeker noodzakelijk. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat ik wel eens één kunstraat vel in drieen heb zien liggen onder mijn raampje inplaats van dat hij netjes op de draadjes gesmolten zat.[V]
Het kortsluitings probleem is inderdaad niet te onderschatten. Zo heb ik de uiteinden van de kabel op een verschillende lengte gemaakt, zodat als je de kabel weg legt de ijzertjes niet per definitie tegen elkaar komen.[^] En als je koffie gaat drinken altijd even de kabels van de accu verwijderen.
U aller advies volgend zal ik toch maar eens op zoek gaan naar een echte trafo. Misschien dat ik dan wat minder gedriedeelde kunstraatjes overhou.[;)]
Met vriendelijke groet Jaap
Ik geeft toe dat mijn accu methode niet de meest optimale is en enige snelheid en handigheid is zeker noodzakelijk. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat ik wel eens één kunstraat vel in drieen heb zien liggen onder mijn raampje inplaats van dat hij netjes op de draadjes gesmolten zat.[V]
Het kortsluitings probleem is inderdaad niet te onderschatten. Zo heb ik de uiteinden van de kabel op een verschillende lengte gemaakt, zodat als je de kabel weg legt de ijzertjes niet per definitie tegen elkaar komen.[^] En als je koffie gaat drinken altijd even de kabels van de accu verwijderen.
U aller advies volgend zal ik toch maar eens op zoek gaan naar een echte trafo. Misschien dat ik dan wat minder gedriedeelde kunstraatjes overhou.[;)]
Met vriendelijke groet Jaap
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 163 gasten