kantplanken verwijderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zwaakse liefde
Berichten:28
Lid geworden op:di 08 jun 2004, 13:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:
kantplanken verwijderen

Bericht door zwaakse liefde » ma 21 mar 2005, 23:35

Beste gevorderde imkers,

Is het nu al de beste tijd om mijn kantplanken door raad te vervangen. het zal dan geen uitgebouwde raad zijn. waar kan ik deze raad het beste plaatsen in centrum of aan buiten kant?

met vliegende bijengroet,

Peter Hundepool

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: kantplanken verwijderen

Bericht door LWPisa » di 22 mar 2005, 08:42

Als je het van jezelf echt moet doen dan kan het nu maar liever niet denk ik. Op dit moment hebben ze zeker ruimte genoeg en is het nog te fris om veel aan hun eigen nest-ordening te veranderen.

Om kunstraat snel en mooi uit te bouwen zijn ook een "hoge" temperatuur, dracht die suikers oplevert en voldoende "bouwbijen" benodigd, dat is er allemaal nog niet.

Kunstraat nooit centraal zetten maar tegen het broednest aan de buitenkant...nou ja grote volken die goed draaien bij dracht en warm weer bouwen een centraal gehangen kunstraat binnen een dag ofzo uit maar het verstoort de eigen broednestindeling.

L.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: kantplanken verwijderen

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 22 mar 2005, 09:40

Ik ben het volkomen eens met L.W. Pisa.
Zeker als je er kantplanken in hebt hangen is het nog niet nodig om deze te vervangen door kunstraad.
Als je de kantramen verwijderd hebt en die ruimten leeg hebt gelaten is het een ander verhaal. Het is mij, (ik denk twee jaar geleden) een keer gebeurd dat ik in de laatste week van maart eens in de kasten ging kijken naar de stand van zaken. Deze kasten hadden toen dus geen kantplanken, maar de posities van raam 1 en 10 waren leeg. Tot mijn verbazing hadden de dames toen al grote platen raad aangezet aan de dekplank. Volledig uitgebouwd tot halverwege de onderbak.
Het voorjaarsweer was toen echter eerder dan dit jaar.
Met kantplanken denk ik dat je in de eerste helft van April vroeg genoeg bent. (Na gelang het weer)

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten