Zes ramers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:
Zes ramers

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 31 mar 2005, 12:49

Ik ben van plan om dit jaar wat meer jonge koninginnen achter de hand te houden. Vorig jaar heb ik dat met kleine volkjes gedaan op zesramertjes maar de kast was eigenlijk te groot (Of het volk te klein). Ik zou dit jaar wat drieramertjes willen gebruiken maar die heb ik (nog) niet.
Nu zat ik denken om de zesrames om te bouwen door er een tussenschotje in te maken en vervolgens het centrale vlieggat (2,5 cm breed) dicht te maken en twee ander vlieggaten te maken voor raam 2 en 5. Zo krijg ik als het ware een twee onder één kap. (Zes ramers heb ik namelijk genoeg)
Kan dit? Of loop ik de kans dat de vliegbijen bij de buurvrouw[:X] op de koffie gaan omdat ze de zelfde kastgeur hebben of zijn er nog andere problemen?
Als voordeel zie ik dat het scheelt in de 'stookkosten'[8D]
Heeft iemand hier ervaring mee of een uitgesproken mening over?

Iemand die te beroerd is om even wat 3 ramers in elkaar te timmeren.[|)]
Jaap

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Henkn » do 31 mar 2005, 13:47

Kan dit? Of loop ik de kans dat de vliegbijen bij de buurvrouw[:X] op de koffie gaan omdat ze de zelfde kastgeur hebben of zijn er nog andere problemen?
Als voordeel zie ik dat het scheelt in de 'stookkosten'[8D]
Heeft iemand hier ervaring mee of een uitgesproken mening over?
Hallo!
Dan moet je het vlieggat van het inwonende, aanpandige buurvolk aan de achterkant van de kast maken. Dat voorkomt vervliegen.

grts



Henk Noppe

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 31 mar 2005, 14:19

Leuke optie maar minder als de kasten in een bijenstal staan!?
Misschien wel een goed idee om de vlieggaten vooraan aan de zijkanten te maken. Dan hoef ik ook niet het 'gedeelde voor voorportaal' dicht te maken want ik kan dan gewoon het vliegplankje dicht doen.[;)] (Of een bordje op de klep "Ingang via de zijkant"[^])

Henk bedankt.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Hans van der Post. » do 31 mar 2005, 19:59

Om nog een keer het wiel uit te vinden? Ik heb door schade en schande "ontdekt" dat je echt aan de zijkant van een kast (b.v. zesramer) een vlieggat moet maken.
Ik had "de uitvinding van de eeuw" dacht ik. Je bouwt een broedbak - in dit geval simplex binnenbak - om tot drie appartementen. Twee vlieggaten aan de voorkant uiterst links en rechts en een in het midden aan de achterkant. Het heeft twee seizoenen geduurd voordat ik er achter kwam dat dit niet ging -twee vlieggaten aan een kant-. (Er was in 1974 nog geen Forum[:)]) Altijd was een van de moeren verdwenen. De moer van het vlieggat aan de achterkant was altijd goed.
Ook al had ik de rond het vlieggat en aanvliegplankje een duidelijke kleur gegeven de ene geel de ander kant blauw toch vervlogen de moeren zich en kwamen in het verkeerde kastje terecht. Ik heb de "driekast in het derde jaar thuis neergezet en gade geslagen wat er gebeurde. Vaak kiezen jonge moeren van de zelfde leeftijd min of meer de zelfde tijd uit om op bruidsvlucht te gaan. Als dan op de vliegplank van een van de kastjes (of alle bij) sterselende bijen staan, vergisten de moeren zich waar ze thuishoorden.
Zo heb ik nu om vergissing uit te sluiten in het midden van zijkant van de kast een vlieggat Alle problemen van vervliegen zijn nu opgelost.

Nog even een andere tip zulke 'bruidsvlucht'

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Harmen vd Ende » vr 01 apr 2005, 08:26

Hallo Hans,

Geldt dit ook voor de snelgrove methode
Ik ben van plan dit te proberen dit jaar.
Volgens orginele methode moet je moerdoppen laten aanzetten in de boven bak, dit houdt in dat de jonge moer ook in moet vliegen in de bovenbak?! Loopt dit ook vaak fout

Harmen

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Kroese » vr 01 apr 2005, 11:20

ende schreef: Geldt dit ook voor de snelgrove methode
Ik ben van plan dit te proberen dit jaar.
Volgens orginele methode moet je moerdoppen laten aanzetten in de boven bak, dit houdt in dat de jonge moer ook in moet vliegen in de bovenbak?! Loopt dit ook vaak fout
Harmen
Door het kleine vliegplankje van het snelgrove bord gebeurt het dat de bijen via de voorkant van de kast naar het ondervolk lopen. Ik steek wel een aluminium plaat tussen het bord en de onderbak. Daarmee onderbreek je de luchtstroom en het wandelpad enigzins.
Kun je de opening aan de zijkant of de achterkant zetten, dan is dit geen probleem meer. Wat bevruchting betreft kun je die ook in een Apidea laten bevruchten, en dan de moer direct invoeren na het leggen van het bord, of na 10 dagen de doppen breken, en dan de moer invoeren. Meer kans van slagen, en het gesepareerde deel heeft sneller broed, en weer jonge bijen.
Hennie...

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Minne Bonnema. » vr 01 apr 2005, 11:45

Nog iets uit de praktijk van een zesramer die in tweeën is opgedeeld. In elk van de tweehelften volk gedaan, met ieder een gesloten rijpe dop. Helaas toen de eerste moer uitkwam begon het tuten en kwaken. De eerst uitkomende moer vertrok met zijn volk, dus de halve zesramer was leeg. Je leert altijd weer wat, voor mij het sein om van dergelijke opdelingen af te zien.
Met Vgr. Minne.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 01 apr 2005, 13:18

Minne Bonnema schreef:
Nog iets uit de praktijk van een zesramer die in tweeën is opgedeeld. In elk van de tweehelften volk gedaan, met ieder een gesloten rijpe dop. Helaas toen de eerste moer uitkwam begon het tuten en kwaken. De eerst uitkomende moer vertrok met zijn volk, dus de halve zesramer was leeg. Je leert altijd weer wat, voor mij het sein om van dergelijke opdelingen af te zien.
Met Vgr. Minne.
Is bij meijn geen probleem omdat ik afleggers maak met jonge koningen die ik bij het doppen breken op de 13e dag overhoud.

Jaap

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Harmen vd Ende » ma 04 apr 2005, 21:23

Hallo Hennie
Wat bevruchting betreft kun je die ook in een Apidea laten bevruchten, en dan de moer direct invoeren na het leggen van het bord, of na 10 dagen de doppen breken, en dan de moer invoeren.
Wanneer kun je op zijn vroegst doppen aanlaten zetten,
Dus wanneer heb je in het voorjaar genoeg darren voor de bevruchting.
Ik ben van plan een van mijn beste volken doppen aan te laten zetten, en dan deze te telen en te laten bevruchten. Daarna deze in te voeren in de moerloze volken. zoals boven beschreven.
Normaal gesproken gaan we zwerm verhinderen half mei.
Ik heb dus omstreeks 1 juni bevruchte moeren nodig, dus zou ik over 14 dagen moeten beginnen, is dit niet wat vroeg.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zes ramers

Bericht door Kroese » ma 04 apr 2005, 22:01

ende schreef: Ik heb dus omstreeks 1 juni bevruchte moeren nodig, dus zou ik over 14 dagen moeten beginnen, is dit niet wat vroeg.
dag 1 omlarven
dag 12 geboorte koningin.
dag 17 koningin rijp voor bevruchting.
dag 19 koningin bevrucht.
dag 22 eierstokken zijn nu ontwikkeld, en ze kan eitjes leggen.
dag 31 eerste broed is gesloten.
Puur theoretisch schema. Natuurlijk moet de natuur zo ver zijn. De darren moeten rijp zijn. Als de moer snel legt(op zijn snelst 9 dagen na de geboorte) dan is ze ook goed bevrucht, en kan ze ook al wel gebruikt worden, om ingevoerd te worden.
Dus als je 1 Juni een bevruchte moer nodig hebt, dan moet je tussen 1 en 5 Mei omlarven. Alles moet dan wel meezitten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten