kast met achterbehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
boerboom
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 21:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

kast met achterbehandeling

Bericht door boerboom » zo 17 apr 2005, 21:58

Wie werkt er met / of heeft kennis van een Duitse bijenkast met achterbehandeling. Ik ben een oude kast aan het restaureren en zou graag een bouwtekening hebben. Mijn vraag gaat met name over de slede waarop de raampjes staan.

groet Gerald Boerboom

gerald

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kast met achterbehandeling

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 apr 2005, 23:37

Gerald, kun je ook wat duidelijker zijn wel type kast het is
en misschien een foto?
Deze opsturen naar fotohelpdesk(APENSTAART)bijenhouden.nl
Hans
~~~~~~~~~~~`
deze foto is afkomstig uit "Bijenteelt" van 1910 (groentjes)
Afbeelding
Is dit je kast?

boerboom
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 21:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kast met achterbehandeling

Bericht door boerboom » ma 18 apr 2005, 18:36

Dag Hans,
Dat is nou net het probleem, had ik maar een foto. Het is een kast die direct tegen andere kasten moet hebben gestaan. Of in een bijenhuis of op een aanhangwagen.Er komt een moerrooster middenin de kast en twee glazen raampjes achter onder en bovenbak. De kast kan van achter op slot.. De raampjes worden met het achterraampje vast op hun plek gehouden. Met een speciale tang(niet in mijn bezit) van achter uit de kast gehaald. De andere raampjes als een boek opzij bladeren.

gr Gerald

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: kast met achterbehandeling

Bericht door Frans vanTongeren » ma 18 apr 2005, 19:58

Dag Gerald,
In Doetinchem kocht ik ooit emmers vol honing in bij de firma Mebelder. Vader en zoon lieten hun 90 volken in achterbehandelingskasten wonen. De vader, een rustige, reusachtige, praatgrage man, is helaas, jaren terug, overleden aan K. Of de zoon het bijenwerk voortgezet heeft, is mij onbekend. Hij is tevens veeboer.
Ze wonen op de Westendorpse weg 10.
Het bedrijf werd opgericht in 1898.
(In het blad BIJEN adverteerden ze toen, maar tegenwoordig niet meer, dacht ik.)
-
Het zou een Albertikast kunnen zijn.
De (over)grootvader had de kast uit Duitsland ingevoerd en 'vermenigvuldigd'.
http://home.planet.nl/~gerard.b.w.vos/alberti.htm

Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kast met achterbehandeling

Bericht door Henkn » di 19 apr 2005, 06:48

Frans vanTongeren schreef:
Dag Gerald,
In Doetinchem kocht ik ooit emmers vol honing in bij de firma Mebelder. Vader en zoon lieten hun 90 volken in achterbehandelingskasten wonen. De vader, een rustige, reusachtige, praatgrage man, is helaas, jaren terug, overleden aan K. Of de zoon het bijenwerk voortgezet heeft, is mij onbekend. Hij is tevens veeboer.
Ze wonen op de Westendorpse weg 10.
Het bedrijf werd opgericht in 1898.
(In het blad BIJEN adverteerden ze toen, maar tegenwoordig niet meer, dacht ik.)
-
Hallo Frans,

Die imker in Doetinchem zit er nog. Ik ben er verleden jaar in mijn vakantie op visite geweest. Mijn vrouw en ik waren op een fietstochtje en zagen het bordje aan de kant van de weg, waarop stond dat daar een imkerij gevestigd is. We zijn gewoon het erf opgelopen en na mij ook als (hobby)imker te hebben voorgesteld hebben we een uitgebreide rondleiding gehad. Hij heeft inderdaad achterbehandelingskasten met een heel andere maat als de spaarkasten die ik gewend ben.
grts
Henk Noppe
email henk apestaartje noppe.nl



Henk Noppe

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten