ander kasttype

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

ander kasttype

Bericht door Bart Maes » wo 20 apr 2005, 17:41

Ik imker met een bepaald kasttype (niet gestandardiseerd zoals simplex of kempisch) en wil in mei overschakelen naar het simplex-type. Ik heb de kasten al klaar staan, raampjes zijn bewafeld en ik heb tevens enkele opgebouwde lege raten van mijn oud type uitge-sneden en in de simplexraampjes gemonteerd.

Mijn probleem of uitdaging is het volgende:
De simplexkasten zijn in grondmaat langer en breder dan mijn oude kasten. Ze schuiven over mijn oude kasten, maar de ramen zijn dieper.

Zodoende heb ik een 'tussenbord' gemaakt groter dan de lengte en breedte van simplex.

Het is mijn bedoeling om dat tussenbord op de oude kast te leggen en daarop dan de nieuwe simplexkast (1 broedbak)te zetten (situatie 1).
De afmetingen zijn 500 op 500 mm met een gat erin van 300 op 300 mm omdat de bijen erdoor moeten kunnen.

De opgebouwde raat dient om de bijen gemakkelijk in de nieuwe romp te lokken. Eenmaal dat de bijen erin zitten en er enkele ramen zijn opgewerkt wil ik de rompen omwisselen (situatie 2):

1. nieuwe simplexromp onderaan met de bijen en de koningin
2. tussenbord
3. moerrooster
4. oud kasttype met broed en stuifmeel e.d.

In de eerste situatie ga ik de bijen zo goed als mogelijk helpen met voederdeeg (of vloeibare oplossing?)tot ze zeker de helft van de raten hebben opgebouwd.
( of kan ik ze helpen met bouwen tot de volledige bak klaar is? )
Dan ga ik de bakken omwisselen.

In situatie twee zal de bovenste bak uitlopend broed, nog wat open broed, nectar en stuifmeel bevatten. Het open broed zal gesloten worden enz... en uitlopen, de nectar mag blijven om later geslingerd te worden. Maar wat gaan de bijen doen met dat stuifmeel?
De bijen gaan het waarschijnlijk niet verplaatsen en ik had gedacht om het te 'oogsten' (die raten uit te snijden) om het terug te geven aan de bijen in de vorm van bijenbrood.

Dat is de manier waarop ik het wil aanpakken. Het gaat om drie kolonies.

Wie heeft me raad of hoe ik me kan verbeteren in mijn werkwijze?

mvg. Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ander kasttype

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 apr 2005, 20:45

Het zal goed gaan Bart. Je zult wel het gat groter moeten maken zo groot mogelijk, het hele oppervlak van je oude kast
Bijen bouwen boven beter en mooier uit dan onder dus de bak - de nieuwe maat - boven laten staan. Als de moer boven zit plaats dan een moerrooster tussen de bakken - op het tussenbord - dan kan de moer haar nest niet beneden verder handhaven. Drie weken na het leggen van het rooster is al het broed uitgelopen. Als er ramen met stuifmeel van de oude raam maat over hebt zou je deze ramen pas snijden voor in het simplex raam.

Nog een mogelijkheid: Tegen de tijd dat er doppen verschijnen '“ eigenlijk net daarvoor '“ sla je een groot gedeelte van het volk af op de nieuwe bak(ken). Zet deze op de oude plek hou de zaak wel inde gaten '“het oude volk heeft geen vliegbijen meer- voer desnoods. Na drie weken is daar alle broed uitgelopen en de jonge moer nog niet aan de leg op dat moment sla je dit volk af op de nieuw raam maat
Hans.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: ander kasttype

Bericht door Hugo » do 21 apr 2005, 00:05

Bart Maes schreef: Ik imker met een bepaald kasttype (niet gestandardiseerd zoals simplex of kempisch) en wil in mei overschakelen naar het simplex-type.
....
Bartje,

Je kan de kast ook "oversnijden".
Neem een raam uit je oude kast en stoot de bijen er af. Met een scherp mes snij je de raten van de oude kast iets kleiner dan de maat van een simplexraam. Bind deze uitgeneden raat vast in een leeg simplexraam met de ijerdraad die je normaal gebruikt om kunstraat te monteren. Hang de "overgesneden" ramen in je nieuwe simplexkast.
Binnen de korste keren zitten de raten muurvast in de nieuw simplexramen.

mvg,

Hugo (1/2 bij, habemus filum)



Nobodies prefetc

Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: ander kasttype

Bericht door Bart Maes » do 21 apr 2005, 16:35

Bedankt Hans voor de goede tips. Als alles gelukt is hoor je er wel wat van. Hugo, daar dacht ik ook aan. Het enige wat me er eventueel van zou houden het zo te doen is het 'smoswerk' van door broed en nectar te snijden. Mijn bijen staan niet bij me thuis vandaar. Maar eigenlijk mag dat ook geen reden zijn!
Groeten ! Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten