Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

etienne_desmet
Berichten:12
Lid geworden op:vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie:Belgium
Contacteer:
Verdwijnziekte

Bericht door etienne_desmet » vr 22 apr 2005, 18:31

Dag collega's imkers.
Deze week heb ik nu pas mijn eerste voorjaarscontrole kunnen doen dit jaar, allerlei omstandigheden beletten het mij (weer-en werkzaamheden).Ik had al wel kunnnen zien dat de bijen niet massaal vlogen zoals op andere jaren en aan sommige kasten was het angstvallig stil.Nu,na controle resten me slechts 10 van de 18 oorspronkelijke grote en gezonde volken. Alle 8 kasten waren compleet leeg, geen bij meer te zien, geen koningin , geen broed, nochthans waren alle kasten goed ingewinterd en beschikten over een aanzienlijk aantal ramen wintervoorraad die alle verzegeld en onaangeroerd waren. De bijen waren behandeld met Apivar en later met oxaalzuur.
Ik imker al 13 jaar maar dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak.Dat men jaarlijks een of een paar volken verliest dat wel maar zoiets!!
Zou dit in verband kunnen gebracht worden met het spuitprodukt dat men in maïs gebruikt? of moet men van de verdwijnziekte spreken?
Zijn er nog imkers die hetzelfde ondervinden of is er iets anders aan de hand.
Graag jullie reactie
Etienne

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door patrick » za 23 apr 2005, 09:20

Beste, je kan eens kijken in dit forum bij zieken en parasieten, daar is een onderdeel "dode bijenvolken" met verschillende deelnemers die met dode of verdwenen volken te maken hebben gehad.

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Gosse » ma 25 apr 2005, 09:07

Ik heb het bij meer imker gehoord dat de kast helemaal leeg was en zij dachten aan roverij. [8D]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten