Regeren is vooruit zien!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Regeren is vooruit zien!

Bericht door Piet Jager » ma 02 mei 2005, 14:52

Gistermiddag kwam bij mij een tweede voorzwerm af en ging ca 20 meter voor de stal om een paal zitten op ongeveer 1 meter vanaf de grond. Snel een lege korf er boven gehangen en de eerste bijen begonnen aanvankelijk massaal in te lopen. Toen ik echter naar de kast keek, zag ik al dat de zwerm aan het terugkeren was. De moer was niet meegekomen. Voor de kast in het gras, overgroeid met klimop, zag ik een kluitje bijen. Snel een klein korfje erop gezet ter grootte van een bloempot om de moer te redden, maar ze zat er niet bij. Ze zit dus nog in de kast. Haar weersverwachting was, achteraf of beter vooraf gezien, beter dan dat van de jonge zwermbijen. Ja, regeren is vooruit zien. (Zonder de imker had ze minimaal twee regendagen aan de paal moeten hangen)

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 mei 2005, 15:06

Moer snel even opzoeken, in een kluisje en voor de kast hangen op de plaats waar zwerm dreigt af te settelen. Succes verzekert.

J.p.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Piet Jager » ma 02 mei 2005, 15:20

Als de moer niet gemerkt is en ook nog in een Carnicavolk lukt dat nooit! Dat is een mooie theorie! Ik heb in mijn meer dan 30 jarige imkerloopbaan ca 300 zwermen geschept. Ook het terugslaan van de zwermen, heb ik meerdere malen meegemaakt en vele vondsten daarop losgelaten en beproefd. Ik had zo twee reserve moeren kunnen grijpen uit drieramers. Maar die waren van een ander ras!

Mijn beste oplossing: "gewoon opnieuw laten afkomen!"

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 02 mei 2005, 16:57

Piet, waarom vind je een Carnicamoer niet in een zwerm en de moeren van andere rassen wel?

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Piet Jager » ma 02 mei 2005, 18:08

Els, (niet in een zwerm, maar even snel in een groot volk in zwermstemming)

Mijn Carnica's zijn eigenlijk Buca's.
Prima haalbijen, zachtaardig en plankbroed (letterlijk van lat tot lat). Maar een Carnica volk in zwermstemming is nogal 'loperig'!

En dan volgens Jelte Pieter's methode even snel.....?
Ja, ja, eerst twee honingbakken afnemen. Vervolgens rooster verwijderen en dan even snel 20 ramen nazoeken op de moer, die in zwermstemming overal kan zitten.

Daarbij valt een niet gemerkte Carnicamoer tussen haar volk (qua kleur en grootte) minder gauw op dan een moer bij andere rassen. Ook heeft ze nogal de neiging om weg te kruipen. Vergelijk ook onderstaand mondiaal oordeel.


Carnica's

Voordelen:
Veel ecotypen en stammen
Zachtaardig
Zeer vruchtbaar
Geen neiging tot roven

Nadelen:
Neiging tot zwermen
Koningin is moeilijk te vinden

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 02 mei 2005, 22:54

Dan ben ik het met JP eens, en niet met jou Piet. Ook een Carnicamoer heb je op de raat, ondanks dat een volk in zwermstemming is, heel snel te pakken. Al je maar geen rook gebruikt. Met alleen een beetje waternevel uit de plantenspuit is ze zo gevonden.
(Dat is mijn 21-jarige ervaring, en geen theorie. [;)])

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Piet Jager » ma 02 mei 2005, 23:48

Dan zal ik jouw ervaring eens testen!

1. Je weet allicht hoe groot een voorzwerm kan zijn en ook hoe snel die op de kast kan terug slaan. Je ziet dan het hele voorfront van de kast (4 bakken hoog) bedekt met bijen, alsmede een deel van de zijkanten. Zelfs de 2 kasten links en rechts zitten onder de zwermbijen en aan de vliegplank van de zwermkast hangt een grote tros bijen. De vliegspleet is zo'n beetje verstopt!

Zie je dat allemaal al voor je? In deze situatie ga jij even snel de moer uit de kast zoeken. De 4 bakken van elkaar halen. De 2 bovenste zet je ergens opzij, rooster verwijderen en de bovenste broedbak nakijken en eventueel nog de onderste. Daarna alles weer op en in elkaar zetten en dan pas de moer bij de resterende zwermbijen plaatsen.

Geen zinnig imker zou zo iets ooit in z'n hoofd halen! En als iemand jou toch gelooft op basis van jouw 21-jarige ervaring en dit ook wil doen, dan is hij voor eens en voor altijd genezen.

Zijn conclusie: mooie theorie!!!!

Wat doe je b.v. met al die zwermbijen die op de kastonderdelen zitten voor je de zaak gaat demonteren?

Waar blijven al die rond vliegende en overal rondkruipende jonge bijen nu hun kast tijdelijke uit beeld is?

Juist, ze vliegen en kruipen op de ernaast staande kasten en proberen zich daar in te bedelen. Gezien hun jonge leeftijd en hun volle honingmaag lukt dat nog ook.

!Piet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door buckfast_beekeeper » di 03 mei 2005, 09:31

Is het echt niet handiger om te voorkomen dan te genezen? Ik probeer het zwermen tegen te gaan. In mijn "nog maar" 5 jarige ervaring heb ik juist geteld 1 zwerm gehad. Dit was de dag nadat ze van het koolzaad waren teruggekomen en door het slechte weer waren ze nog niet gecontroleerd. Op de middag werd het weer beter, maar had ik eerst andere verplichtingen. Als ik terug thuis kwam was de zwerm net aan het afkomen. Sindsdien heb ik het zwermen van mijn, toch al zwermtrage Buckfast bijen, kunnen tegen gaan.

Een eerste maal dat ze doppen trekken worden ze gebroken. Een 2de maal zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel wordt de koningin met een hoop volk afgenomen en op een 6-ramer gezet en de doppen gebroken op 1 na(nadien wordt ze vervangen wegens haar zwermlust) ofwel ga ik dit volk gebruiken als pleegvolk bij het overlarven. We maken dus van de nood een deugd. Als je ze enkele malen een 20-tal dopjes laat verzorgen tot ze gesloten zijn (waarna ze naar de broedstoof verhuizen), gevolgd door onmiddellijk weer 20 larfjes, gaat hun zwermdrift wel voorbij. Of je kan in het slechtste geval blijven overlarven tot ze geen doppen meer willen trekken. Koninginnebrij oogsten is op deze volken ook perfect mogelijk en haalt het zwermen wel uit de kasten. Een collega oogst steeds koninginnebrij om zo het zwermen te verhinderen.

Het zwermen kan een natuurlijk iets zijn voor onze bijen. Ik vind het een overlast voor de buren en lastig voor mezelf omdat ik voltijds werk. Als de zwerm afkomt op een werkdag is hij 90% kans voor goed vertrokken. Dit jaar ben ik dan ook nog begonnen met het knippen van de vleugel. Ik kan dan wel een koningin verliezen maar de zwerm niet direct. De kans op een bruidszwerm blijft dan natuurlijk wel bestaan.[:(!]

mvg

buckfast beekeeper

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Els Kleijnendorst » di 03 mei 2005, 10:17

Piet, natuurlijk haalt geen zinnig imker op dat moment een 4 etage hoge kast uit elkaar. De listige imker pakt zijn plantenspuitje met water, geeft de op de kast zittende bijen gedurende een halve minuut een douchebeurt, waardoor de bijen naar binnen vluchten. Pakt dan zijn (in dit geval haar) geprepareerde reepje moerrooster met daaraan een elastiek dat rond de kast past en zet dit reepje voor de vliegopening. En gaat verder met wat hij/zij aan het doen was, van de zon genieten of zo. Pas 's avonds, als het zwermtijdstip voorbij is, ga je in het volk op de raat op zoek naar de moer, of ga doppen breken, of wat je danook wilt doen.[8D]

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Regeren is vooruit zien!

Bericht door Piet Jager » di 03 mei 2005, 10:36

Beste Els,

JP adviseert: "Moer snel even opzoeken, in een kluisje en voor de kast hangen op de plaats waar zwerm dreigt af te settelen. Succes verzekert"

Piet reageert: "Mooie theorie"

Els reageert: "JP heeft gelijk en dat is geen theorie!"

In jouw laatste reactie geef je echter een totaal andere benadering, welke niets meer te maken heeft met die van JP.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten