Eierleggende werkster....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Eierleggende werkster....

Bericht door DaanL » za 14 mei 2005, 19:10

Heb een HK op BK geplaatst met een moerrooster vandaag HK losgehaald beneden werksterbroed boven een en al darrenbroed maar géén darrenbouw. Moerrooster 100% bijendicht. Een eierleggende werkster kan niet door een moerrooster heen, darren evenmin, als een werkster bevrucht is is ze dan gelijk te groot om door het rooster heen te kruipen? Kan het dan zijn dat ik boven een eierleggede werkster en beneden een goede moer heb?

Daan......[V]

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eierleggende werkster....

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 15 mei 2005, 15:59

DaanL schreef: Een eierleggende werkster kan niet door een moerrooster heen, darren evenmin, als een werkster bevrucht is.
Dat een dar niet door een moerrooster kan, betwijfel ik ten zeerste. Ale jaren vind ik darren in mijn honinghoogsels ondanks een volledig metalen rooster, met kader zo groot als de broedkamer.

Dat een eierleggende werkster er ook niet door kan heb ik nog meer twijfels over. Dat zou impliceren dat een leggende werkster zichtbaar groter is dan een andere werkster. Je kan dan de conclusie trekken dat je ze zo moet kunnen vinden. Is me nog niet gelukt. Heb kasten met leggende werkster steeds uitgegoten om zich dan te laten inbedelen.

Een werkster bevrucht? No Way. Wat er normaal gebeurd is, indien er geen koningin aanwezig is, dat 1 of meerdere werkster(s) haar eierstokken gaan activeren (het zijn niet voor niets onvolwaardige vrouwelijke wezens). Dit gebeurd niet op 1 of 2 dagen als de koningin is verdwenen. Er gaan meestal meerdere weken over. Normaal is dit te herkennen aan meerdere eitjes op een hoopje in een cel en meestal niet onderaan in het midden van de cel.

Wat er in uw geval aan de hand is kan ik natuurlijk van hier uit niet zeggen. Ik persoonlijk zou over een dag of 5 nog eens kijken. Zit er dan in de BK nog steeds (werkster)broed in alle stadia? Zoek dan eens de koningin. Is er echter alleen nog darrenbroed aanwezig zit je wel met een probleem. Gewoon een koninginnetje laten inlopen is nefast. Ze moet het steeds afleggen tegen de veel snellere werkster. Verenigen geeft net hetzelfde. Volgens mij is de enige mogelijkheid ze een 50-tal meter verwijdert van de standplaats de kast volledig afkloppen. De aanwezige bijen zullen zich inbedelen bij een buurvolk. De leggende werkster zal niet meer in staat zijn om te vliegen en achterblijven.

Hopelijk is alles toch ok. In alle geval veel bijen genot in de volgende dagen.

mvg

buckfast_beekeeper

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Eierleggende werkster....

Bericht door DaanL » zo 15 mei 2005, 20:24

Denk maar eens kijken wat er gebeurt als ik er een raam met werkstereitjes in hang. Als er doppen gezet worden weet ik wat er aan de hand is. Bedankt voor uw reactie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 45 gasten