waar nu nieuwe moer invoeren ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
waar nu nieuwe moer invoeren ?

Bericht door teun ijff » di 28 jun 2005, 15:00

Hoi Allemaal !

he... ik had twee nieuwe moeren besteld.........maar er maar één ontvangen... plannen in de war !!
Heb hulp nodig bij de keuze waar ik de moer invoer !

Ik had vanmorgen een pleegvolkje gemaakt......... 6 ramer... 1 raam voer/ 1 raam stuifmeel/ 1 uitgebouwde lege raam....en een raam gesloten broed ( carnica). Daar zou ik dus 1 moer invoeren ( carnica F1 uit lemmer ).

Maar ik heb ook nog een volk waar een stekerige geslacht bijen in zat... carnica F2 ....... deze hebben gezermd en ik had alles op één dop gezet en op 2- juni was de moerdop open. Volk ff met rust gelaten.... en 20-juni weer kort geinspecteerd....echter totaal geen broed meer........ook geen eitjes... dus ook geen moer ( niet gevonden althans ).
Hier zou ik ook proberen een moer in te voeren.

Nu heb ik dus maar één keuze...en wil de nieuwe moer niet verspelen....maar aan de andere kant wil ik het moerloze volk ook niet te lang moerloos laten..... dan krijg ik eierleggende werksters !
Kan ik het pleegvolkje evt morgenochtend weer terug hangen in het hoofdvolk of gaat dat al niet meer ?

Dus wat is nu wijsheid ? Graag jullie vakkundige hulp !

Mvg Teun IJff

els voorBIJ
Berichten:5
Lid geworden op:vr 24 jun 2005, 20:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: waar nu nieuwe moer invoeren ?

Bericht door els voorBIJ » di 28 jun 2005, 19:18

Ik zou de moer invoeren in het pleegvolk. Het andere volk kan een raam met eitjes krijgen, als ze doppen aanzetten weet je zeker dat er geen moer in zit. Mocht er tóch een moer inzitten, gaat die meteen aan de leg.

els voorBIJ

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: waar nu nieuwe moer invoeren ?

Bericht door teun ijff » di 28 jun 2005, 23:55

Dank je Els......... dat zal ik doen. Is wel veiliger denk ik !

Groedjez Teun

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten