wat te doen met een te kleine zwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

gertadry
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jun 2005, 22:08
Locatie:Nederland
Contacteer:
wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door gertadry » za 09 jul 2005, 13:17

Hallo allemaal.

Mijn broer en ik hebben een volk en een zwerm.
Het volk gaat erg goed en zal straks niet veel problemen geven om ze door de winter heen te krijgen.
Maar om de zwerm maken we ons een beetje druk.
De zwerm is moerloos (ongeveer 1 maand en maak geen moerdoppen. Nu hebben we een twee keer een raam met openbroed en eieren uit ons volk gehaald en bij de zwerm ingezet. Ze verzorgen het broed wel en er komen ook bijen uit.
Maar ze maken geen moerdoppen aan en het volk groeit ook niet het waren twee ramen en het blijven twee ramen.
Wat zouden we er mee moeten doen om toch redelijk snel een redelijk volk van te kunnen maken.
We hadden zelf het idee om een moerdop te laten maken in het andere volk en die dan overzetten.
Maar gaat dat wel en zo ja hoe?

Alvast bedankt vriendelijke groeten Nico&Gertadry

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door H.J.Booij » za 09 jul 2005, 18:20

Het feit dat ze geen doppen willen aanzetten zou er op kunnen wijzen dat er toch nog een (mini) moertje in rond loopt of dat er leggende werksters in zitten.

Ik zelf zou eerst heel goed controleren op een minimoer en of er leggende werksters in zitten. Vind je deze niet dan kun je overwegen een dop in te hangen.

Ik neem aan dat je op spaarkastformaat werkt? Als je hem op 3 ramen dik in de bijen weet te krijgen en in een goed geisoleerde kast de winter in gaat heb je van het voorjaar een reserve moer.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door Leo van der Heijden » zo 10 jul 2005, 23:07

Beste Nico en gerta,
Zit er voldoende voer in het volkje? Als het volk geen voer heeft krijgt de moer onvoldoende voedsel om eitjes te leggen. Controleer dus of er naast de twee ramen bijen ook een raam voer aanwezig is. Zit er onvoldoende voer in de kast probeer dan door te voeren of je de moer aan het leggen kan krijgen. Voer daarvoor bijvoorbeeld twee keer 500 gram opgeloste suiker en kijk na 7 dagen of je eitjs vind. Zit er voldoende voer in de kast dan mankeert de moer iets waardoor ze niet kan leggen. Een moer moet toch te vinden zijn op twee ramen. Je kan ook de twee ramen bijen afkloppen in een emmer. Sproei ze met een plantenspuit een beedje nat zodat de moer niet opvliegt. Een niet leggen de moer kan makkelijker op de vleugels gaan. Doe de twee ramen zonder bijen weer terug in de kast en leg op de broedbak een moerrooster. Leeg de emmer op het moerrooster. De bijen lopen door het moerrooster de broedbak in. De moer blijft achter op het moerrooster. Pas wel op dat de moer niet van het roooster afloopt. Zet anders voor de zekerheid een rand van een honingkamer op het rooster. Vind je ondanks die alles geen moer verenig dan die twee ramen bijen met je andere volk. Meer prutsen heeft dan geen zin meer.
Vind je wel een moer of iets dat er op lijkt dan zou ik deze verwijderen en een nieuw raam met eitjes en larvan in het volkje hangen. Nu zouden ze wel een redcel aan moeten zetten. Als alles mee zit kan je hier nog een klein wintervolkje mee maken.
Goeten Leo.

gertadry
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jun 2005, 22:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door gertadry » ma 11 jul 2005, 19:24

Hoi Leo.

Het voer is ook een probleem. We voeren ze al een week of drie bij maar ze moeten het niet.
Ze eten er niks of nauwelijks van. Ze krijgen elke week 500 gram opgeloste suiker op een halve liter water.
Ik vervang dat elke week om dat er dan erg veel mieren in zitten.
Ook heb ik het oude voer terug gegooid in een maatbeker maar er is op de maatbeker niet te zien dat er iets uit is.
En als ik onder het deksel kijk in bij de voer bak zitten daar soms maar 1 of 2 bijen in echt uit vliegen doen ze ook niet echt. Nu weet ik wel ik kan het niet vergelijken met het ander volk maar toch het lijkt me erg weinig met heel mooi weer vliegt er af en toe een weg en komt weer terug maar bij iets minder mooi weer lopen er maar twee over de vliegplank en daar houd het wel wat mee op.
In de kast is her en der wel wat stuifmeel te vinden.

Groeten Gert-Adry

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door Leo van der Heijden » di 12 jul 2005, 22:05

Beste gert-adry,
Je schrijft dat je in de kast her en der wel wat stuifmeel vind. Betekend dit dat er verder geen honing in de raten zit? Als dat zo is zijn de bijen zo uitgehongerd dat ze de puf niet meer hebben om te vliegen of om het voer uit de voerbak te halen. Zitten er nog steeds twee ramen bezet met bijen in? Wil je ze toch redden? Besproei ze eens met suikerwater. Gewoon suiker oplossen in water; 1 deel suiker op 1 deel water. Dit in een plantenspuit en de bijen hiermee bevochtigen. Als het goed is gaan de bijen elkaar aflikken en krijgen zo weer wat voedig binnen. Herhaal dit een aantal keer. Zet weer een verse bak voer op de kast en laat wat suiker door het voergat op de bijen lopen zodat ze met het opruimen van het suiker in de voerbak komen. De mieren kun je voorkomen door de kast op pootjes te zetten in bakjes met olie. Persoonlijk denk ik dat het een verloren zaak is. Als een koningin al weken niet legt omdat ze voedig te weinig heeft gehad is het zeer de vraag of ze ooit weer gaat leggen.
Probeer de bijen weer actief te krijgen door ze "gedwongen" te voeren en verening het volkje met je andere volk.
Succes Leo.

gertadry
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jun 2005, 22:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door gertadry » wo 13 jul 2005, 17:19

Hallo Leo.

Ik ga het meteen proberen. De moer in niet van de leg maar ze zit er niet meer in. We hadden de tip gekregen om een raam open broed over te zetten uit het volk zo dat de zwerm sneller zou groeien.
Dus na dat de zwerm een week bij huis stond hebben we een raam open broed uit het volk gehaald en overgezet nu hadden we uit de 6 ramer 1 raam over daar zat toen wat nectar in.
Op het oog was deze bij vrij na het afkloppen maar na het uitlekken lag er in de nectar de koning.

En om dat het volk toen nog niet in een spaar kast kom moesten ze in een oude 8 ramer van mijn voormalige werkgever. We hadden dus een paar ramen over. Maar ik ga ze toch maar even besproeien met suikerwater.

Vriendelijke groeten Gert-Adry.

gertadry
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jun 2005, 22:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door gertadry » do 14 jul 2005, 19:33

hallo allemaal.

Heb de zwerm vandaag bijgevoerd met een plantenspuit met suikerwater er in.
Tijdens het voeren kon ik goed zien hoeveel bijen er nu eigenlijk nog zijn tot mijn schrik zal het niet meer zijn als een half raam. Ook was nu goed te zien dat het broed niet meer leeft er zijn broedcellen open geknaagd en daar zit de dode bijen in. Verder niets raars gezien.

Ik wil de bijen niet bij me volk voegen omdat ik bang ben dat de zwerm misschien iets onder de leden heeft maar dat weet ik niet zeker. Ze leken wel een koningencel aan te maken ik wil het nu maar even aan kijken en goed voeren.

vriendelijke groeten Gert-Adry & Nico

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door teun ijff » vr 15 jul 2005, 10:44

Hoi ~!!

Misschien kun je een raam uitlopend broed bijhangen van een ander volk ??? Zo heb ik poosje geleden een kleine zwerm goed kunnen versterken !

Succes !

Groeten Teun

gertadry
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jun 2005, 22:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door gertadry » za 23 jul 2005, 20:52

Hallo allemaal.

Vandaag kastcontrole gedaan.
We hadden een lekke vijver dus de kaste moesten twee keer 1 dag dicht.
Na de eerst dag dicht zaten de dag erna een hele grote klont bijen op de kast van de zwerm zonder moer en deze was bij het volk ook wel wat te zien. Toen ik eens goed keek leek het wel meer bijen als er bij de vorige controle zaten. Dit begon al ochtends om half vijf.(ging mijn broer te werk) en dat ik om half zes thuis kwam was het nog.
Het duurde tot dat het donker werd toen gingen de meest weer normaal naar binnen.
En vanaf dat moment was het weer net iets te rustig. Af en toe aan komen de bij en vertrekkende bijen.

Vandaag er zaten zelfs dode bijen in het voergedeelte van het voerbakje. Maar verder al het voer op en weg ook wat er in de raten zat. Ook van de bijen niets meer te zien op wat dode bijen na.
Kan het nu zijn dat dit volk berooft is door een zwerm andere bijen en dat de kast niet beviel of zo?

groeten Gert-Adry

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: wat te doen met een te kleine zwerm?

Bericht door Poulus Coset » za 23 jul 2005, 22:16

Gert-Adry,

Wat jij beschrijft ken ik eigenlijk alleen maar van mijn korven. (ja hoor daar is tie weer) Bij mijn kasten komt dit vrijwel nooit voor omdat deze voorzien zijn van een gaasbodem.

Mij lijkt het daarom meer op warmlopen. Door het afsluiten van het vlieggat heeft het volk de ventilatie niet meer kunnen regelen, met alle gevolgen van dien.

Dode bijen in het voerbakje wil niks zeggen, bij een verkeerd bakje verzuipen de bijen met tientallen tegelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 68 gasten