suikerdeeg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:
suikerdeeg

Bericht door hans hoogendoorn » vr 29 jul 2005, 21:58

Ik heb mijn jonge volkjes dit jaar gevoerd met apifonda suikerdeeg.
Prima spul, een paar takjes er op en de bijen verkleven niet en gedijen goed.

Ik heb gehoord (en dit keer uit betrouwbare bron !),
dat je je hoofdvolken er ook mee kunt ondersteunen bij slecht weer
zoals straks kan gebeuren op de HEIDE en ver van huis .

Zij slaan het niet op in de (HEIDE) honingzolder
en gebruiken het alleen als ze het nodig hebben.

Dit lijkt me een zeer goede, maar kostbare aangelegenheid.
Vraag : Wat is het beste recept voor eigen keuken en loont het de moeite ?

Nat gemaakte suiker wil wel eens plots een moerasachtig papje worden of harde niet al te mooie kristallen produceren.
Bij suiker, waarvan alleen de bovenlaag vochtig is gemaakt
ben ik bang voor het tijdens transport van plaats ruilen van de droge onder- en natte bovenlaag :D ....
waardoor de bijen het alsnog uit de kast gaan werken.
Onbetrouwbaar dus.

!HaHo!

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door jack » vr 29 jul 2005, 22:23

Hoi Hans,
Poedersuiker gebruiken
Groeten Jack

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door buckfast_beekeeper » za 30 jul 2005, 00:46

Van poedersuiker en wat vloeibare honing een deeg kneden dat niet meer kleeft. Inpakken in plastiek folie. Als je het nodig hebt hierin een gaatje maken en zo op de volken leggen.


mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Oude Essink » za 30 jul 2005, 11:39

Van poedersuiker en wat vloeibare honing een deeg...
Let op:: poedersuiker is de verkeerde vertaling van het Franse: sucre en poudre; sucre en poudere moet je gebruiken om het deeg klaar te maken; sucre en poudre is een zeer fijn gemalen kristalsuiker.
ons woord poedersuiker is de meelsuiker die je over de poffertjes strooit; als je die gaat gebruiken om het bedoelde deeg klaar te maken, zul je daar razend spijt van krijgen: wordt een afgeschuwelijk geklooi met klonterende deegproppen, die bovendien keihard worden: volkomen ongeschikt!.
hennie oes

Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Piet Jager » za 30 jul 2005, 12:47

Hennie,

De ene ervaring is de andere niet
Ik gebruik poedersuiker/meelsuiker van Van Gilse.
Dat is 99,2% suiker van Suiker Unie met het anti-klontermiddel E554
Ik bewaar mijn honingsuikerdeeg in een boterkuipje. Na een jaar is het nog lekker zacht. Ik gebruik het in mijn invoerkooitjes. Ook de jonge moeren eten er graag van. Het aanmaken is in het begin even modderen, maar daarna valt het best mee. Heel weinig honing gebruiken en veel poedersuiker. Uit mijn hoofd: 1 deel honing op minimaal 7 delen poedersuiker.

!Piet

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door buckfast_beekeeper » za 30 jul 2005, 13:25

Let op:: poedersuiker is de verkeerde vertaling van het Franse: sucre en poudre; sucre en poudere moet je gebruiken om het deeg klaar te maken; sucre en poudre is een zeer fijn gemalen kristalsuiker.
Om het helemaal duidelijk te maken. Met poedersuiker bedoel ik S0 hieraan is meestal een klein deeltje maïszetmeel toegevoegd als anti klonter middel. Zuivere S0, als je die kan vinden (waarschijnlijk bij een leverancier van bakker en horeca grondstoffen) is echter perfect bruikbaar en zelfs aan te bevelen wegens de afwezigheid van het zetmeel. Het zal echter in poedervorm sneller klonteren. Dit hoeft echter geen probleem te zijn voor de verwerking.




mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Oude Essink » za 30 jul 2005, 17:00

De ene ervaring is de andere niet
En zo zie je maar weer: probeer alles uit en behoud het goede..[;)]
oes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Hans van der Post. » za 30 jul 2005, 18:16

Het ging om de vraag van !HaHo!:
Vraag : Wat is het beste recept voor eigen keuken en loont het de moeite ?
Nat gemaakte suiker wil wel eens plots een moerasachtig papje worden of harde niet al te mooie kristallen produceren. Bij suiker, waarvan alleen de bovenlaag vochtig is gemaakt
ben ik bang voor het tijdens transport van plaats ruilen van de droge onder- en natte bovenlaag
Ik deed het simpel: een broedraam aan beide kanten betimmeren met een plaatje hardboard. Aan een kant (boven) een strookje van ongeveer twee cm vrij laten. Nu heb je een platte 'doos'

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door bedet » za 30 jul 2005, 20:13

[quote="Hans van der Post"]

Ik deed het simpel: een broedraam aan beide kanten betimmeren met een plaatje hardboard. Aan een kant (boven) een strookje van ongeveer twee cm vrij laten. Nu heb je een platte 'doos'

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door hans hoogendoorn » za 30 jul 2005, 22:12

Ik ga met 4 volken naar de heide en kan alle kanten op. [;)]
Niemand kan ontkennen, dat imkers kreatief zijn.
En gelukkig zijn zij ook nog bereid om hun kreatie te delen op het forum. Zodat we er allemaal wijzer van worden.

Van Gilse met antiklont heb ik gevonden in de supermarkt. Een bus van 250 gram voor 0.63 euro. Volgens de verpakking bestaat de poeder uit gemalen kristalsuiker. Volgens de site van de Suikerunie ook. Maar die beweert ook dat suiker een gezond koolhydraat is.

Sucre en poudre heb ik spijtig genoeg niet gevonden. Hennie waar kan ik dat kopen?

S-nul of S-ooh (S0) heb ik ook zelfs niet via google kunnen traceren. Ook dat advies neem ik serieus ! Dus Theo, waar kan ik dat kopen en waar kan ik daar meer over vinden.

De methode van Hans kende ik wel, maar ik hing natuurlijk de opening naar de clientèle gekeerd. Nobody is perfect, ... toch.

En Bedet : Leuk bedacht. Niet meer roeren, morsen en erger.
Mijn bedoeling in dit verhaal is juist, dat de bijen het NIET opslaan en alleen gebruiken als zij dat nodig hebben. Bij schaarste dus. Dit om vervalsing van de heidehoning te voorkomen.


!HaHo!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten