massale sterfte in kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Mark
Berichten:4
Lid geworden op:zo 14 aug 2005, 15:50
Locatie:Nederland
Contacteer:
massale sterfte in kasten

Bericht door Mark » zo 14 aug 2005, 16:10

Hallo,

Vanmiddag zijn we gaan controleren op het mosterdzaad.
We hebben daar 4 10-ramers en een 6-ramer geplaatst.
Laatste inspectie ongeveer een week of 2 geleden uitgevoerd.
Geen bijzonderheden.
Vanmiddag gekeken en het was goed mis. Er lag bij 3 van de 6 kasten (3*10) voor en in de kast een grote hoeveelheid dode bijen.
Een deel van deze bijen was in staat van ontbinding inclusief de bijbehorende stank! De overige nog levende bijen waren zeer verzwakt.
op 1 kast troffen we daarbij ook nog een slijmlaag bovenop de cellen aan. Foto's zijn bijgevoegd. Op alle ramen van de betreffende kasten was het broed aangevreten en liepen er kevers (3-5cm.) in rond. Een van de keversoorten heeft een oranje streeppatroon aan de bovenzijde.
De 2 andere soorten waren zwart. We hebben in eerste instantie zitten denken aan spuitschade wegens de plotselinge sterfte ook in de kast.
Er was in de kasten ook nog wat voer aanwezig.
Heeft iemand dit eerder gezien?

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door Jan Kruit » zo 14 aug 2005, 18:15

Als ik je foto's bekijk (http://users.keyaccess.nl/~pullm01/)lijkt het mij op de honger-dood van de volken. Op de broedramer is geen voer meer te zien en de bijen liggen in een hoop onder in de kast.
De slijmsporen zijn waarschijnlijk van een slak die even is komen kijken.
De kever ken ik niet maar die hebben ook een kijkje genomen in de kast toen die niet meer werd verdedigd.
Jammer van de volken.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door Frans vanTongeren » zo 14 aug 2005, 20:37

Als het wellicht coloradokevers zijn geweest ..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coloradokever
zal het overlijden van je bijen het gevolg zijn geweest van bespuitingen (ter bescherming van de aardappels) !

jordan blaauw
Berichten:9
Lid geworden op:ma 09 mei 2005, 07:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door jordan blaauw » zo 14 aug 2005, 20:56

Hoi Mark,

Als je nog steeds vermoed dat het spuitschade betreft handel dan zoals vermeld op de spuitschade-kaart van de VBBN en schakel de AID in. Wij hebben vorige ook massale sterfte gehad bij één van onze volken (zie http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5214). Jouw foto's zijn redelijk vergelijkbaar met wat wij aantroffen. Bij ons echter geen kevers e.d. omdat we er vroeg bij waren. Binnen 2 dagen was het halve volk dood. [:(!] De AID heeft 2 monsters genomen - we hopen eind deze week uitslag te krijgen.

Sterkte.

jordan

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door heidecap » zo 14 aug 2005, 22:06

Mark schreef: Er was in de kasten ook nog wat voer aanwezig.
Mark, weet je dit zeker ?
Dit is n.l. hier wel essentieel.
Als ik de foto's zo zie dan ga ik helemaal met Jan mee. Het lijkt op een specifiek geval van verhongering.
Ik had dit ook bij 3 3-ramers. Toen ik van vakantie terugkwam waren ze alle 3 verhongerd. En dit terwijl ze allen vlak voor mijn vakantie nog over een compleet raam met voer beschikten.
Een andere 3 -ramer en 4 6-ramers stonden compleet kaal, zonder voer. Deze heb ik nog net op tijd kunnen bijvoeren.
Als ik jouw fot's bekijk zie ik bijvoorbeeld ook geen "honingkraag" boven het broed. Dit klopt niet. Jouw bijen zijn waarschijnlijk verhongerd.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 14 aug 2005, 23:38

Een tijdje geleden waarschuwde ik voor voedseltekort. Met al die natheid is het erg schraal momenteel.

Zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5162

Jonge volken kunnen binnen de kortste keren ondervoed raken. Nigeriaanse toestanden zijn het gevolg. De foto's wijzen daarop. Bijen liggen op een hoopje in de kast in plaats van erbuiten. Waren het jonge volken?? Het gebeurt je een maal en nooit weer, moet je maar denken.

jp

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door hans hoogendoorn » ma 15 aug 2005, 08:28

Het lijkt wel in de lucht te zitten. Uitkijken dus !

Mijn volken staan op verschillende standen. De jonge afleggertjes hadden genoeg voer. Het weer was de laatste tijd pet. Ik heb ze voor de zekerheid bij-gevoerd met suikerdeeg alvorens een paar dagen met vakantie te gaan. Het weer zou redelijk worden, maar die verwachting is een week opgeschoven. Het is koud en nat gebleven.

Bij terugkomst was alles in orde op één stand na en dan meteen heftig. Er stond een groot volk, dat geen enkele last had.
Enkele goed ontwikkelende afleggers stonden nu droog. In elk afleggertje lag wel een simplex-raam dode en versufte bijen onderin. Het eerste wat me opviel, dat ze zo vochtig van binnen waren. De bijen op de raat waren ook versuft en hielden waarschijnlijk het broed al niet meer goed warm.

mogelijkheid 1 bijna verhongerd : Tijdens mijn afwezigheid was daar in de directe omtrek al het gewas van het land gehaald. Een triest kaal modderig landschap grijnsde me toe. Tel daarbij op het slechte weer. Kleine volkjes willen groter worden en maken vaak een te groot broednest in verhouding tot de voorraad voer. De beste afleggers hadden het meeste last. De kleinste had geen enkele last.

Als eerste hulp heb ik direct weer suikerdeeg onderin geschoven. Ik heb ze de volgende dag extra in de gaten gehouden (flink heen en weer gesjeesd)

mogelijkheid 2 gevaar voor roverij :
Een aflegger in 1 BK segeberger met schuifla had ik geholpen met een pond suikerdeeg in een plastic zak onderin. Een methode, die me eens getipt is. Zou in duitsland veel toegepast worden.
Deze kast werd enorm belaagd door bijen op rooftocht. Ze kropen achterom tussen de schuifla en de gaasbodem. Nadat ik de zak eruit gehaald had, werd de drukte snel minder. Misschien was de opening in de zak te groot.
Verder leek er geen sprake van roverij, maar ik vertrouwde het daar niet meer.

mogelijkheid 3 Ik heb ook aan spuitschade gedacht :
Ik heb een collega imker om raad gevraagd. Hij heeft al twee maal de AID bij spuitschade geroepen. Hij raadde het me ten zeerste af. Letterlijk :
&'˜De AID loopt met zevenmuilslaarzen bij de boer binnen. Ze willen alles zien. Hoe hij zijn middeltjes opbergt etc. En jij, jij krijgt niets te horen over de afloop. Uiteindelijk moet je het zelf uitzoeken en zijn de onderlinge verhoudingen verziekt. Gewoon pech gehad.’
De stand is de tuin van een kennis. Extra voorzichtig dus.

Toe-stand nu : Ik ontdekte het op zaterdagavond om 17.15 uur. De dode bijen verdwenen in een emmer. De volkjes direct voer en een dag extra toezicht. De afleggers staan inmiddels thuis met een nog kleinere vliegspleet.
Ik laat het deksel nog dicht ivm warmte voor het overgebleven broednest, dat door minder bijen warm gehouden moet worden. Ik vrees het ergste.
Dinsdag zou het buiten warmer worden. Ik ben benieuwd wat ik tegenkom. De mini's stonden op twee BK's. Zal nu wel te groot zijn en ze kunnen niet meer zelfstandig de winter in.
Zonde voor en van de bijen.

!HoHo! Hier wordt ik niet vrolijk van [V] ..... Gelukkig gebeurd het je maar 1 keer ..... Dank je JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door Oude Essink » ma 15 aug 2005, 16:32

honger-dood van de volken
een volk dat verhongerd is, ziet er als volgt uit:

Afbeelding

waar de voedselkraag hoort te zitten, zijn de bijen met de koppen in de raten gekropen en daar aan haar eind gekomen. De bijen die vervolgens op een hoop op de bodem terecht zijn gekomen, drogen in. Het geschetste beeld van: "bijen die daarbij in staat van ontbinding verkeren met bijbehorende stank" herken ik daarbij niet.
hennie oes

Afbeelding

Mark
Berichten:4
Lid geworden op:zo 14 aug 2005, 15:50
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door Mark » ma 15 aug 2005, 20:28

Frans vanTongeren schreef:
Als het wellicht coloradokevers zijn geweest ..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coloradokever
zal het overlijden van je bijen het gevolg zijn geweest van bespuitingen (ter bescherming van de aardappels) !
Hallo Frans,
Coloradokevers zijn het zeker niet. Die hebben een overduidelijke meerdere dunne gele lijnen van kop naar kont lopen. De belijning van deze kevers was daar haaks op, oranje en veel breder.
Evengoed bedankt voor het meedenken.
Mark

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: massale sterfte in kasten

Bericht door dickvanleeuwen » ma 15 aug 2005, 20:40

Is dit iets?
Op de foto lijkt de kever geel maar lees de omschrijving.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicrophorus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten