Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door H.J.Booij » vr 26 aug 2005, 19:48

ik heb in het verleden wel eens gebruik gemaakt van een grote kookketel. Werd bij ons thuis gebruikt bij het inmaken van groente. Doorsnede van circa 40 cm. Onderin een paar houtlatjes. Waterbuffer tegen te hoge temp onderin!!! en daarop de emmer met honing. Dit ging dan op het fornuis. Een thermometer erin voor de controle dat de temp niet te hoog opliep. Door de grote hoeveelheid water blijf de temp vrij lang goed. Met een dag had ik het zaakje weer smeurig. Af en toe roeren in het water(vooral in het begin voor het geleidelijk opwarmen van al het water en ter voorkoming van te hoge temp onderin.) en zachtjes aan de zaak opwarmen (klein vuur).

Ik heb deze ketels (zeg maar zeer grote pannen) vrij vaak op rommelmarkten gezien. Ook wel bij tweedehands winkels.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door dickvanleeuwen » vr 26 aug 2005, 19:51

Frans, sterker nog, we hebben er zelfs "met onze kop in gehangen", en naast de kist gezocht naar de stekker. Ik wilde echter niet verklappen dat ik bij je op bezoek geweest was.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door Piet Jager » vr 26 aug 2005, 20:48

En nu het ei van Columbus!

Neem een wat grote Alexander vleesmolen met worsthoorn.
Op rommelmarkten en kringloopwinkels kom je ze geregeld tegen.
Breek van die harde brokken uit de emmer en maal ze in de vleesmolen fijn. Hand (schoon en steriel met kort geknipte nagels) er op en flink duwen! Je krijgt dan prachtige, fijne cremehoning, al naar gelang de grootte van de gaatjes in de schijf. Doordat je er ook lucht bij in maalt, is het beperkt houdbaar en moet je dus geen grote hoeveelheden ineens klaarmaken. Je moet uiteraard niet tegen het werk opzien, maar je draait zo potje na potje vol.

Veel succes!

!Piet

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door piml » za 27 aug 2005, 09:27

Ik heb twee jaar geleden een zogeheten warmtekamer gekocht bij Warnholz in Duitsland. Kosten compleet 199 euro. Het geheel bestaat uit een bodem met warmte-element, twee segeberger kasten en een dak. Honingemmer in de kamer, temp. op 39 en binnen twee dagen is de honing weer prima....Zelfs het koolzaad gaat weer 'stromen'!


gr,



Pim Lemmers

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door J A Verwijmeren » za 27 aug 2005, 22:44

Als je honing weer vloeibaar wil maken kan je dat ook doen in een wekketel.
Een wekketel waar moeder de vrouw haan boontjes in wekt.
Deze is voorzien van een thermostaat en kan je de temperatuur zo instellen dat ook de honing niet te lijden heeft door oververhitting.
Prijs van zo'n ketel is om en nabij de €50 dus dat valt nog al mee.

Jack

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door hans hoogendoorn » zo 28 aug 2005, 22:10

[quote="dickvanleeuwen"]

Ik wilde echter niet verklappen dat ik bij je op bezoek geweest was.[/quote]

Dat hoeft toch geen geheim te zijn.
Ik wil ook graag eens op bezoek bij Frans in Joppe !

!HH!

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door dickvanleeuwen » ma 05 sep 2005, 18:43

Vandaag nam ik 4 potten gekristalliseerde honing mee naar mijn werk voor een collega. Eindelijk eens iemand die niet naar vloeibaar vraagt. Ik had de potten in de auto laten staan. Wat schets mijn verbazing toen ik om 17:00 uur de potten wilde pakken,....4 potten vloeibare honing. Dat is natuurlijk ook een idee.

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vloeibaar maken grote hoeveelheden

Bericht door Beecoin » ma 05 sep 2005, 22:31

Hallo Dick,

even vertellen hoe ik het doe:
Ik heb een oude koelkast van ca. 90 liter omgebouwd. Ik heb emmers van ca. 30 à 35kg te verwarmen. Onderaan de koelkast het ik 2 kleine gloeilampen van 25 watt staan. daarboven een houten kader waar ik mijn emmers kan op zetten. Ik gebruik 2x 25 watt, want ik heb altijd de indruk dat 2 lampen van 25 watt meer warmte geven dan 1 lamp van 60 watt. Met een oude termostaat van mijn aquarium hou ik het geheel op de juiste temperatuur. Ik heb wel het glasje van de termostaat gebroken zodat hij vlugger reageert op temperatuurverschillen. Werkt prima, groetjes Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 61 gasten