teveel vocht in honing(21,5 )

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door Frans vanTongeren » zo 02 okt 2005, 10:27

Dag Theo,
Ook weinig aroma..
Weinig karakter dus.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door de vos roger » zo 02 okt 2005, 12:43

[quote="Piet Jager"]

Dag Roger,

Heidehoning mag een vochtgehalte hebben van 23%, maar dat is dan ook wel het maximum.

!Piet
[/quote]Dag piet, jammer genoeg hebben wij hier in Vlaanderen geen heide
Ik zit hier in bosgebied met waarschijnlijk veel bladhoning.
Mijn honingraten waren nochthans allemaal verzegeld en toch had ik na het enten met koolzaadhoning nog 21.5 vocht .

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: teveel vocht in honing(21,5 )

Bericht door Ria van den Berg » zo 02 okt 2005, 22:34

Frans vanTongeren schreef:
Piet.., in Canada wordt dat o.a. gedaan.
Die ruimte heet hotroom.
Ooit kocht ik honing in Canada(1998) ; het smaakte nergens naar en was taai als een marathonloper.
Dit gebrek aan karakter zal te verklaren zijn door gemis van natuurlijke rijping van deze hotroom-honey.
Je kan niet alle Canadese imkers over één kam scheren, Frans. Wij zetten ook de honing in de "hotroom", maar die is nooit warmer dan 35°C. We doen dit, omdat de honing dan beter te slingeren is. Sinds vorig jaar hebben we ook den vochtvreter in de hotroom. Wij proberen de honing eraf te halen als de bijen beginnen met verzegelen. Dan is het vochtgehalte bijna altijd 18 % of lager.
Maar onze honing is HEERLIJK ! We produceren vnl. koolzaad en klaver honing en vooral de klaver honing heeft een heel fijne, vanilleachtige smaak. De klaver kristalliseert met een heel fijne kristal en als je die oproert, blijft het smeuig. Zelf vind ik dat de lekkerste honing die ik (tot nu toe) heb geproefd
We hebben ook altijd een beetje paardebloemhoning en die is meer uitgesproken, maar of je dat lekker moet noemen ???


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten