volk verplaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

volk verplaatsen

Bericht door zonregeditor »

ik zit weer met een beginnersprobleem
mijn buurman had een volk teveel dus deze heb ik in dank overgenomen,
we hebben de kast verplaatst maar de afstand is maar 1 km...
als ik het goed begrijp lees ik dat dit meer dan 3km moet zijn, en dat de bijen anders terug vliegen en zich over de kasten daar zullen verdelen,

is dit nu een ramp?
en betekend dit dan ook dat het volk hierdoor te zeer verzwakt om nog
goed te overwinteren?
ik hoor graag jullie mening

groet
peter
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. »

Dit verplaatsen van een bijenvolk (1000 m.)in deze tijd van het jaar is geen probleem.
Zeker als er nog meer volken van de goede gever staan. Daar kunnen die paar bijen die terug vliegen in terecht komen. Zelf ben ik in de goede omstandigheid dat er van mij op drie plekken bijen kunnen staan. Ze liggen hemels breed 800 m. uit elkaar. Als ik een broedbak bijen verplaats (in de zomer) komen er hooguit 50 bijen terug op de oude plek.
Hans
zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volk verplaatsen

Bericht door zonregeditor »

ah dank voor de reactie !
kan ik weer met een gerust hart slapen,:)

ik maakte me lichte zorgen omdat ze de eerste dag heel druk vlogen en daarna veel minder, maar dat zal wel zijn geweest omdat ze van slag waren door het verplaatsen ofzo

groet
peter
hylke
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 11:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volk verplaatsen

Bericht door hylke »

Is het ook mogelijk om in de winter de kast een paar meter te verplaatsen? Ik heb namelijk een kast op de grond staan en zou deze graag tussen de andere kasten op het (daarvoor gemaakte) bankje plaatsen.

Hylke
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: volk verplaatsen

Bericht door Hans van der Post. »

Je kunt het nu nog doen als het een goede vliegdag is zoals vandaag. Zijwaarts halve meter en achterwaarts 1 meter. Om de hoogte te overbruggen hooguit een halve meter. Niet tegelijk doen!
Je moet er mee ophouden als de temperatuur beneden de 18 graden Celsius komt. Dan komen de jonge bijen (leeftijd tien dagen) die voor het eerst hebben ingevlogen niet meer buiten. Als het een dag wel warmer wordt weten die jonge bijen niet waar hun kast staat, gaan op de grond zitten en verkleumen.
Je kunt ook met verplaatsen wachten tot dat de bijen drie weken door de lage temperatuur binnen moeten blijven.
Ik zou nu nog met te verplaatsen beginnen!
Hans
hylke
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 11:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: volk verplaatsen

Bericht door hylke »

Hans bedankt voor je reactie,
nog even voor de duidelijkheid. Je zei:Je kunt ook met verplaatsen wachten tot dat de bijen drie weken door de lage temperatuur binnen moeten blijven. Hoe laag moeten die temperaturen zijn geweest. En hoe laag mag de temperatuur zijn om ze te verplaatsen. Ik neem aan dat je ze niet mag verplaatsen wanneer ze in een tros zitten.

Hylke
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 137 gasten