Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

beehameuph
Berichten:63
Lid geworden op:za 10 mei 2003, 18:35
Locatie:Sweden
Contacteer:
Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door beehameuph » ma 03 okt 2005, 19:22

Het honingskeuringsreglement op deze site geeft wel regels aan hoe het keuren van honing hoort te verlopen in Nederland, maar de eissen die aan keurmeesters worden gesteld zijn niet genoemd. Worden de keurmeesters soms gekozen uit de bestuursleden van de lokale imkerverenigingen, zoals in Zweden, of gebeurt dit op een andere manier?

Ron van Mierlo

rudolf fontein
Berichten:10
Lid geworden op:ma 29 dec 2003, 14:44
Imker sinds:1981
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica & Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door rudolf fontein » ma 03 okt 2005, 23:08

Tjänare Ron,
Als je deze link volgt kun je lezen dat er een speciale opleiding is tot honingkeurmeester: http://www.vbbn.nl/teksten/vbbnlid.htm#cursussen
Är du medlem i Sveriges Biodlares Riksförbund?
Hej på dig,
Rudolf Fontein

beehameuph
Berichten:63
Lid geworden op:za 10 mei 2003, 18:35
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door beehameuph » wo 05 okt 2005, 19:21

Hallo Rudolf en andere lezers,

Ja, ik ben lid van SBR, sekretaris en webmaster in onze lokale vereninging, bestuurslid in ons distrikt en "bitillsynsman" of wat dat mag heten in twee distrikten in de buurt van Trollhättan. Ja trouwens, wat heet een bitillsynsman in Nederland?
De link die jij me gaf werkte trouwens niet, ook andere manieren om bij de VBBN binnen te komen gaven geen resultaat. Ligt de site van de VBBN soms plat? Later vanavond zal ik het nog eens proberen, anders morgen vanaf m'n werk...
Vooruitlopend op de informatie waar jij me heen wilde leiden over de keurmeesters, is het zo dat in Nederland alle honing die in de handel komt door een keurmeester wordt bekeken, of zijn die keurmeesters er alleen voor degenen die op prijzen jagen voor hun honing?
Zoals je misschien weet wordt in Zweden van elke imker de honing gekeurd die z'n honing van een SBR label wil kunnen voorzien. Anders zal hij zelf een onofficieel label moeten bedenken voor wat hij b.v. aan vrienden en kennissen verkoopt.
Hoe dit allemaal gaat in Nederland hoop ik dus te achterhalen..

Ha det gott!

Ron van Mierlo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 okt 2005, 20:06

Ron op de link staat het Honingcursusboek-VBBN op PDF formaat. Het cursusboek is als PDF gratis te downloaden. Is 1,1 Mb groot. De papieren versie is te verkrijgen via de VBBN en kost EU 14,50 excl. verzendkosten.
http://www.bijenhouden.nl/pagina/vbbn_pdfs.asp
Hans

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door Henk Klok » wo 05 okt 2005, 20:17

Ja trouwens, wat heet een bitillsynsman in Nederland?
gokje:
bi = bij
tillsyn = toezicht houden
man = man
bijenopzichter??[:)]

groet,
Henk

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door Oude Essink » wo 05 okt 2005, 21:12

Aan een honingmeesterkeuringscertificaat gaat een honingmeestercursus en een bekwaamheidstoets vooraf![:)]
Helaas zijn er geen goed omschreven eisen voor de verschillende catagoriën en keurt de ene meester streng en de ander soft afhankelijk van de kwaliteit van de ingezonden honing en de verwachte bekwaamheid van de inzenders. ( "je moet de inzenders niet frustreren met te hoge eisen" heet dat.) Een eenheids pakket eisen, die de kwaliteit waarborgen en bij iedere keuring wordt gehanteerd zou zeer te wensen zijn. Overigens heb je daar één overkoepelende vereniging voor nodig; waarin bindende afspraken kunnen worden gemaakt.
hennie oes

Afbeelding

beehameuph
Berichten:63
Lid geworden op:za 10 mei 2003, 18:35
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door beehameuph » wo 05 okt 2005, 22:08

Bedankt voor de diverse hints.

Zijn er werkelijk bijenopzichters werkzaam in Nederland? Waar komen die dan vandaan, zijn dat gekozen personen, die daar cursussen voor hebben moeten volgen of zijn het vrijwillgers die cursussen daarvoor hebben gevolgd en zo gek zijn om zich aan kritiek bloot te stellen?

In het honingcursusboek wat ik heb kunnen downloaden lijken een aantal nieuwe zaken te staan (ook wel te verwachten met zoveel pagina's....)en misschien dat daar al wat van mijn vragen in worden beantwoord, dus dat zal ik eerst eens doorspitten, anders kom ik hier nog op terug.

Groetjes,
Ron van Mierlo

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door heidecap » wo 05 okt 2005, 22:17

beehameuph schreef: Zijn er werkelijk bijenopzichters werkzaam in Nederland?
Nee,Ron, hoezo?/wie beweert dit dan ?


In Zweden blijkbaar wel !
En bitillsynsman besiktigar bin inom distrikten nedan. Sina egna bin låter han en annan bitillsynsman besiktiga. ...

Waar komen die dan vandaan, zijn dat gekozen personen, die daar cursussen voor hebben moeten volgen of zijn het vrijwillgers die cursussen daarvoor hebben gevolgd en zo gek zijn om zich aan kritiek bloot te stellen?


Groeten, Thomas

beehameuph
Berichten:63
Lid geworden op:za 10 mei 2003, 18:35
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door beehameuph » do 06 okt 2005, 07:14

Welke mogelijkheden heeft men in Nederland dan om de zaken onder kontrole te kunnen houden en te weten wat de imkers doen (of laten) met hun materiaal en standplaatsen?

Ron van Mierlo

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie mag er (honing)keurmeester worden?

Bericht door heidecap » do 06 okt 2005, 20:45

beehameuph schreef:
Welke mogelijkheden heeft men in Nederland dan om de zaken onder kontrole te kunnen houden en te weten wat de imkers doen (of laten) met hun materiaal en standplaatsen?

Ron van Mierlo
Ron, tot nu toe weinig tot niets !
Maar er wordt aan gewerkt. Momenteel vindt er onder Nederlandse imkers een inventarisatie plaats van de plaatsen waar bijen worden gehouden en plekken waarnaartoe gereisd wordt. Dit in verband met snel en efficient te kunnen optreden in geval van uitbraak van bijenziekten.
Als het goed is heeft elke Nederlandse subimkersvereniging een aanspreekpunt die deze winter de inventarisatie doet.

Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten