honingprijzen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Dirk C » ma 14 nov 2005, 21:43

Beste Hans
Net als bij Henk hoef ik er ook niet rijk van te worden. Het beetje geld dat ik uit het imkeren haal wordt er trouwens direct terug in geïnvesteerd.
Het is er mij om te doen dat men honing bij de lokale imker zou moeten halen omdat men bijna steeds een (h)eerlijk product koopt en niet omdat men er goedkope waar kan krijgen.
Bij ons in België valt het trouwens op dat in de warenhuizen de prijs van de honing de laatste paar jaren serieus de hoogte ingegaan is. Her en der zijn er controles gebeurd op de honing, zowel bij de lokale imker als bij de ingevoerde honing. De inlandse honing stak er qua kwaliteit en zuiverheid met kop en schouders bovenuit.
Dit is iets waar we moeten aan werken om dit zo te houden natuurlijk. Laten we dan ook een eerlijke prijs vragen voor ons goedje.
Hiermee doet natuurlijk elkeen zijn ding hé.

grtn.
dirk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door maartenkleijne » ma 14 nov 2005, 21:56

De politiek noemt de imkerij een economisch irrelevante bedrijfstak. En op deze manier zal het dat ook zo blijven.
Daarom zou het goed zijn als wij honig gaan profileren als een historische delicatesse.
En dan is € 6,-- per potje echte locale honing best wel weinig.
Ik heb in een delicatessewinkel al heidehoning zien staan voor € 12,-- per 500 gram.
Ik heb grote bewondering voor de mensen die machtig mooie etiketten ontwerpen en printen. Maar zelf heb ik alleen de bijen als hobby.

Zolang een potje honing minder dan € 10,-- per potje doet neem ik niet de moeite etiketjes te maken en geef ik de honing liever weg aan vrienden en relaties in huis tuin en keuken potjes zonder juridisch verantwoorde etikettering.
Mij lijkt een honingprijs van € 2,99 per 100 gram autochtone honing toekomst te hebben. En dan hoef ik nog steeds geen belasting over de honinginkomsten te betalen omdat de wettelijk toe te rekenen kosten nog steeds de inkomsten verre overtreffen voor de eerste vijf jaar.

marja
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 22:00
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door marja » wo 16 nov 2005, 20:12

dank jullie voor de reacties, het blijft een teer onderwerp zo te zien. In ieder geval ben ik, ondanks de verschillende meningen, toch wel wat wijzer geworden. Ook ik hoef niet rijk te worden van de honing, maar vind ook dat de meeste winst niet bij de winkel hoeft te komen die hem alleen maar hoeft te verkopen zonder het werk om de honing in de potjes te doen etc. etc.
Mijn eigen gedachten hierover komen denk ik overeen met de meeste van jullie en daar ging het mij om, omdat ik niet wist of ik er nu totaal afwijkende gedachten over had.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 16 nov 2005, 21:42

Marja, voor welke prijs ga jij nu je 450 gram potten aan de winkelier leveren?

Ik vraag dit omdat ook ik het verzoek heb gekregen om aan een winkel te leveren, een winkel waarvan het assortiment ver boven de doorsnee levensmiddelen uitsteekt. De klanten bestaan dan ook voornamelijk uit ambassades e.d.
Ook ik wil mijn honing niet te goedkoop leveren want hoogstwaarschijnlijk zal de honing in iets duurder glas met fraai deksel gaan. En kunst moet immers betaald worden :D.

Normaal reken ik € 2,75 voor 450 g in een HAK-potje met nieuw deksel en € 4,75 per kg in emmer. (Hans, je kiloprijs is echt te laag).

marja
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 22:00
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door marja » do 17 nov 2005, 14:05

hoi Els,
ja, een moeilijke vraag. Het is vlgs. mij ook nog afhankelijk van waar je in Nederland woont omdat de prijzen niet overal gelijk zijn.
Maar ik ga proberen ergens tussen de kiloprijs en de winkelprijs te zitten. Bij de kiloprijs tel ik de potjes, etiketten, stroom, een kleine vergoeding voor het werk op. Ik denk dat €2,50 á
€2,60 aardig in de buurt komt.
Het is misschien toch goed om eens algemene prijzen voor iedereen te handhaven. Dan blijven toch wel altijd mensen over die ver eronder blijven, maar dat is met beunhazen in andere beroepen net zo. Maar als ik hier benenden lees dat er verschillen in prijs zitten van meer dan €1,- op een potje van 450 gr. dan vind ik dat erg veel (omdat het over relatief kleine bedragen gaat)

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Harmen vd Ende » do 17 nov 2005, 16:55

Hallo,

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op terschelling woon en wij verkopen de honing voor 2,75 euro voor kleine pot 250 gr en 5 euro voor 450 gram euro.(heb altijd te weinig honing) Iedereen mag over mij heen vallen over deze prijs, maar wat ik wel weet is dat ik in alle landen waar ik met vakantie ga altijd bij imker honing probeer te kopen en dat ik bijna nooit minder betaal als ik zelf vraag.Misschien hebben we hier ook een honing oorlog zoals in de supermarkt.
Ik persoonlijk vind dat je meestal honing van de winkel(honey from Europe an other not eu countries.......) niet mag vergelijken met wat een imker verkoopt. Wij verkopen een eerlijk produkt en daar mag je best iets op verdienen. Wat ik wel weet als je kwaliteit levert willen de mensen daar best voor betalen, maar doe het dan niet in gebruikte conserven potten met gebruikte deksels (ik bedoel niet dat het niet steriel is oid), maar het moet er wel verzorgt uitzien.
Ik print tegenwoordig de etiketten tegenwoorig uit op een laserprinter zodat ze mooi blijven.

groeten Harmen

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Ria van den Berg » do 17 nov 2005, 22:27

Ende schreef :

"Ik persoonlijk vind dat je meestal honing van de winkel(honey from Europe an other not eu countries.......) niet mag vergelijken met wat een imker verkoopt. Wij verkopen een eerlijk produkt en daar mag je best iets op verdienen. Wat ik wel weet als je kwaliteit levert willen de mensen daar best voor betalen, "

Als het goed is, is iedere imker blij met zijn of haar produkt. Ik durf te wedden dat onze honing niet voor die van jou onder doet. Het enige verschil is waarschijnlijk dat de hoeveelheid bij ons iets groter is.
Hier in Canada kan je "Canada #1" honing kopen die uit elk ander land kan komen.De landelijke bijenhoudersvereniging (Canadian Honeycouncil) probeert dat al een tijd te veranderen, maar de overheid is traag en de ambtenaren die het moeten doen blijven nooit lang op hun post.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Harmen vd Ende » vr 18 nov 2005, 11:33

Hallo Ria,

Bedankt voor je reaktie.
Je hebt natuurlijk gelijk, wie ben ik om te beweren dat mijn produkt beter is als die van jou[:I] Wat ik bedoel is eigenlijk de streek eigen produkten, dus die uit het gebied komen waar je het koopt. Ik weet zeker als ik bij jou in de buurt kom dat ik van jou de honing wil en als die dan wat duurder is als de honing uit een andere streek is dat geen probleem. En wat bij ons blijkt is dat ook het geval, alleen heel veel mensen weten niet waar het te koop is in de buurt en grijpen naar een potje uit winkel. Ik weet dit uit eigen ervaring, toen ik nog geen bijen had, kocht ik altijd gewoon honing in de winkel en keek welke het goedkoopste was. Ik persoonlijk ben er van overuigt dat als je meer reklame maakt voor de verkoop van streek honing dat de verkoop gaat stijgen en dat mensen hiervan meer gaan kopen(iets voor de VBBN/ZLTO)

Groeten Harmen

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Ria van den Berg » vr 18 nov 2005, 20:49

Thomas schreef:
"Jullie hebben vooral erg veel moeite gedaan om een leuk beeld van jullie Stekkie te geven."

Hoi Thomas, moet ik dit nu als compliment opvatten of niet ?
Onze zonen gaven het eerste jaar van de site als kerstkadootje. Het heeft al gewerkt met b.v. mensen van het arbeidbureau, die geen idee hadden wat bijenhouden inhoudt en na het bekijken een stuk positiever waren in hun medewerking.
Ik ben het met Hans eens wat betreft je verdere vragen.

Harmen, ik geef ook de voorkeur aan de huisverkoop en ik hoop bijen te houden zolang ik een honingkamer kan optillen. Maar om (bijna) 100 ton in emmertjes af te vullen is niet bepaald mijn droom.



vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingprijzen

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 nov 2005, 21:23

Harmen schrijft: Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op Terschelling woon en wij verkopen de honing voor 2,75 euro voor kleine pot 250 gr en 5 euro voor 450 gram euro.(heb altijd te weinig honing) Iedereen mag over mij heen vallen over deze prijs, maar wat ik wel weet is dat ik in alle landen waar ik met vakantie ga altijd bij imker honing probeer te kopen en dat ik bijna nooit minder betaal als ik zelf vraag.Misschien hebben we hier ook een honing oorlog zoals in de supermarkt.

Wat betreft die honingprijzen: natuurlijk zal je op Terschelling of plaatsen waar veel toeristen komen je honing voor een hogere prijs kunnen slijten.
Als ik 4 euro vraag raak ik geen pot kwijt! je kan dan stellen; "je moet ze opvoeden" maar dan gaan ze naar de grootgrutter en ik blijf met de honing zitten. Liever een paar euro cent per pot minder "gebeurd", hierdoor verkoop ik meer potten honing.
Verder moet je realiseren dat jij in andere landen ook de toerist "uithangt" [:)]met ander woorden je komt op plaatsen waar alles "duurder" is
Ik ga toch eens opschrijven wat honing bij de verschillende grootgrutters kost.
vrg Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten