giftige honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

giftige honing?

Bericht door de vos roger » vr 09 dec 2005, 21:53

ik was gisteren donderdag 8/12 op een vergadering over kruiden .
Daar beweerde die kruidendokter ,want zo werdt hij voogesteld dat monnikskap of aconitum zeer giftig was. [:p] Dat was geen nieuws voor mij,maar dat het ook voor de bijen en de honing die zij eruit haalden giftig was dat geloofde ik niet.Weet iemand daarmeer over?[^]



devosroger

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: giftige honing?

Bericht door maartenkleijne » za 10 dec 2005, 19:33

De enige keer dat ik ooit grote velden bloeiende monnikskap gezien heb was jaren geleden in Frankrijk. Er werd druk op gevlogen door hommels. Een bevriende bioloog die erbij was sprak toen zijn bewondering uit voor een zo giftige plant die toch lekker nectar kan produceren.
Ik heb toen een paar bloemen geproefd en die hadden niet de bekende bittere gifsmaak.
Mijn biologenvriend raadde mij toen sterk af dat ook met de bladeren te proberen.
En inderdaad de bladeren bleken een walgelijk bittere smaak te hebben.
Er bestaat geen onderzoek over de giftigheid van aconitum nectar, voor zover ik weet.
Over de giftigheid van de plant ook nauwelijks. Het werd door de prechristelijke kruidenmagiers veel gebruikt. Zoals bij veel 'giftige' planten is de haat ertegen eerder religieus geinspireerd en worden deze giftigheidsverhalen al vele eeuwen lang kritiekloos overgeschreven.

Op pollen monnikskap in de tuin heb ik nog nooit een bij gezien, wel hommels.

'Giftige planten' betekent meestal "best vies om te eten en als je het toch eet -b.v. bij hongersnood- kan je pijn in je buik krijgen of psychedelisch worden".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten