Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

riesebos
Berichten:6
Lid geworden op:ma 19 dec 2005, 13:02
Contacteer:
Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door riesebos » ma 19 dec 2005, 13:23

Ik ben dit jaar met twee nieuwe koninginnen met elk drie raampjes broed begonnen. Aan het eind van het bijenjaar zaten ze op resp. 9 en 10 raampjes. Om in te winteren, ben ik begonnen met 's nachts een halve liter Beefit te geven. Later ben ik overgestapt op suikerwater en heb ik de hoeveelheid opgevoerd.
Volgens mij zijn beide volken dood. Nuvraag ik mij af, of de bijen het begin van het inwinteren als stimulatiegift hebben gezien. En omdat daarna de 'zomer' maar door bleef gaan er allemaal zomerbijen gekomen zijn. En dat ik nu dus zonder winterbijen zit. De kasten ruiken sterk naar honing. Volgens mij zitten ze vol wintervoer.

Marieke

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Bart de Coo » ma 19 dec 2005, 22:55

Ik ben geen entomoloog, maar ik neem veilig aan dat de geboorte van een 'winterbij' afhangt van de tijd van het jaar en niet van het weer en de hoeveelheid beschikbaar voedsel.

Volgens mij zeg je wel iets heel interessants. Door de combinatie van het inwinteren en het mooie weer, kregen we enorme hoeveelheden jong broed. En probeer dat maar eens warm te houden als de nachtvorst opeens invalt. Dat zou voor veel volken best wel eens een flinke dreun betekend kunnen hebben ja.

Maar ja, als je volkjes inderdaad dood zijn, dan zal het wel weer die verdomde mijt zijn, die ook nog eens een 'verouderingsvirus' schijnt te kunnen meenemen.

Uithuilen en in de zwermtijd opnieuw beginnen. (Ik durf nauwelijks bij mijn kasten te gaan kijken!)

Groet,

Bart de Coo

riesebos
Berichten:6
Lid geworden op:ma 19 dec 2005, 13:02
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door riesebos » wo 21 dec 2005, 09:43

Het is nu definitief. Alle bijen zijn dood. Wat mij verbaast, is dat er zo weinig bijen in de kast zitten. Dat lijken er slechts een paar honderd te zijn. Daarnaast is er nog broed in alle stadia aanwezig. Er is meer dan voldoende wintervoer, waarvan ruim 90 procent netjes is gesloten. De dode bijen liggen op een plaats, waarvan het lijkt, dat het niet in het wintervoer-gebied is (maar bij het broed).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 dec 2005, 09:55

Marieke je schrijft: Wat mij verbaast, is dat er zo weinig bijen in de kast zitten. Dat lijken er slechts een paar honderd te zijn.

Inderdaad dat is mij ook een paar jaar geleden overkomen. Bijen die oud/ziek zijn gaan uit het volk weg dit om hun "lijk" niet tot last van het bijenvolk te zijn. Vandaar dat je weinig dode bijen in de kast zitten.
Bij het natuurlijk ouder worden van de bijen zie je in het voorjaar nauwelijks dode bijen of ze worden de dood de kast uitgedragen of ze gaan met de laatste krachten zelf uit de kast.
Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 21 dec 2005, 13:44

Dag Marieke,
Winterbijen worden in augustus/september geboren.
Die pasgeboren bijen moeten hun eiwit-vetlichaam kunnen behouden en mogen geen zwaar werk verrichten.
Je kunt ze vergelijken met klasbak-wielrenners die door knechten uit de wind worden gehouden en pas toeslaan in de laatste dertig kilometer.
Die winterbijen hebben wellicht toch teveel broedzorg gehad en zijn alsnog versleten.
Daardoor gaat hun pijpjes te vroeg uit en het hele volkje stort dan in.
Prettige Kerstdagen wens ik je toe maar..jouw volken zijn reeds ten grave gedragen; hen kan ik voorspoed helaas niet meer wensen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Oude Essink » wo 21 dec 2005, 14:31

hallo Frans
een citaat
Die winterbijen hebben wellicht toch teveel broedzorg gehad en zijn alsnog versleten.
Daardoor gaat hun pijpjes te vroeg uit en het hele volkje stort dan in.
Mijn vraag is: als die broedzorg zo omvangrijk was, dat die winterbijen moesten slijten en het hele volk meesleuren in haar ondergang, waarom zijn de jonge bijen die het resultaat waren van die broedzorg, meegezogen in die ondergang? Of moet het zo geweest zijn, dat al dat broed door koude is bevangen geraakt en nooit is uitgelopen. kortom: is jouw conclusie niet wat kort door de bocht?
hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Tieme » wo 21 dec 2005, 17:44

Laten we de vraag eens anders stellen:

Gaan bijen dood van mooi weer laat in het jaar?

of

Gaan bijen dood van broed verzorgen laat in het jaar?

Beiden lijken me moeilijk aan te tonen en ik zou daarom willen vragen of het geen goed idee is om eens structureel bacteriologisch onderzoek te doen aan deze afgestorven volken

Voorbeeld ervan dat bijen niet dood gaan van laat broed verzorgen, is dat ze ook niet doodgaan van vroeg broed verzorgen.

Ze broeden rustig van januari to halverwege maart zonder ook maar een keertje de kop buiten de kast te kunnen steken vanwege de kou. Ze zullen dan tussen 15 november en 20 december ook wel niet doodgaan van broeden.


Tieme

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 21 dec 2005, 18:09

Zelf heb ik mijn volken niet meer geopend de laatste weken.

Wat ik tot nu hoor van collegae die hun volken de afgelopen dagen nog hebben behandelt tegen Varroa is niet bijster hoopgevend. Ze hebben allemaal 1 conclusie: verdomd kleine volken.

Moeten we hier inderdaad niet gaan zoeken richting te lange broedzorg en fourageren, terwijl het broednest de bijen die verouderen niet kan compenseren. Dus meer uitval van "winter" bijen dan er nieuwe geboren worden. Door de daarna snel invallende koude is het voor de jonge bijen misschien niet meer mogelijk geweest een deftig eiwit/vetlichaam op te bouwen. Waardoor ze ook weer sneller het loodje leggen.

mvg

Theo

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 dec 2005, 11:41

Dag Hennie O.,
Hierboven geeft Theo een antwoord op jouw vraag aan mij...
Ook volgens hem, zijn de winterbijen mogelijk overwerkt !
-
Wellicht heeft Marieke vergeten om direct na de lindeoogst over te gaan op het wekelijks voeren van haar volken met een kilo suiker.
Dan wordt er een voldoende aantal winterbijen geboren.
Dan hoeft er later minder te worden gewerkt dan bij een klein aantal winterbijen dat het licht heeft gezien.
-
[center]Prettige Kerstdagen voor iedereen[/center]

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door fout inwinteren en late nazomer?

Bericht door Tieme » do 22 dec 2005, 11:59

Jongens,

Het jaar is goed genoeg geweest om niet van voer afhankelijk te zijn voor goede winterbijen. Bovendien is dat een stuifmeel kwestie.

Alleen een analyse van de dode bijen kan uitsluisel geven over de oorzaak van deze sterfte.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 136 gasten