Bijensterfte: volk te klein?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door marc » vr 06 jan 2006, 11:16

Afgelopen week heel even de deksels van de kasten gehad om doorheen de afdekfolie de bijentros te situeren. Bij één kast op 9 kon je dwars door de straten uit vele dode bijen zien liggen op de bodem, een zijkant was nog bezet met weinig bijen.
Alle kasten kregen eenzelfde inwintering, dezelfde varroabehandeling, en gingen bij het laatste nazicht, november, even sterk de winter in.
Opvallend is dat de 8 zeer gezonde volken allen een jonge koningin van 2005 hebben en het 'verloren' volk een koningin van 2004.
Tenzij toeval natuurlijk lijkt er toch een verband te bestaan tussen ouderdom van de koningin (die vroeger stopt met leggen in combinatie met het warme najaar) en de bijensterfte.
Heeft er nog iemand hier ervaring mee deze winter ?

berry
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door berry » vr 06 jan 2006, 13:23

Ik heb de zelfde ervaring.
Ik heb samen met mijn zoon 2 kasten.
Het volk van mijn zoon met een koningin van 2004 is dood,
en mijn kast met een koningin van 2005 is gezond.

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door piml » vr 06 jan 2006, 14:02

Bij mij hebben zowel oude- als jonge moertjes het najaar niet overleefd. Tijdens het beluisteren of de bijen nog 'zoemden' voelde ik bij een aantal kasten al nattigheid...


gr,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Tieme » vr 06 jan 2006, 15:46

Jongens het lijkt me goed om statistieken bij te gaan houden. Hier laat zich een rampje zien dat een steeds groter omvang lijkt te krijgen. Misschien kunnen we ook wat subsidie krijgen om nu al een oorzaak te weten te komen?

Tieme

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door heidecap » vr 06 jan 2006, 20:56


egidius
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 mar 2002, 21:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door egidius » za 07 jan 2006, 11:57

Bij mij dit jaar ook problemen.1 volk was in het najaar zo groot dat ik hem op 3 broedbakken heb ingewinterd,1 mnd geleden vloog deze nog geweldig op een mooie dag.Nu helemaal leeg,alsof ze naar de andere kasten zijn afgevlogen,zat stampvol met voer.2de volk ingewinterd op 2 broedbakken zelfde verhaal,3de volk op 1 broedbak ingewinterd(raszuivere KI bevruchte carnica) moer lag op de toplat dood met een tiental bijen eveneens dood.Beide laatste volken zat nog wel een raat met aan weerzijden en handje gesloten broed in.Dus lijkt het me logisch dat bij de 2 laatste volken de problemen eerder zijnontstaan.Het gesloten brood na open maken zag er niet afwijkend uit.De andere 10 volken vorige week met oxaal behandeld en die lijken zo te ""horen"" goed.
groeten |Egidius

laura
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 jul 2004, 15:31
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door laura » zo 08 jan 2006, 13:55

Hallo allemaal,
Gealarmeerd door de diverse berichten ben ik rond 12 uur met de STETHOSCOOP langs onze kasten (een 40 tal) gelopen. Bij alle kasten (6-ramers Spaarkast, Spaarkasten, 6-ramers Dadantkasten en Dadantkasten) hoorde ik aan de zijkant in het midden, dat de bijen nog duidelijk hoorbaar LEVEND aanwezig zijn.
Half september heb ik alle kasten kleiner gezet. Met sluitblokken.
Ter voorkoming van schimmel in het volk. De bodem is voorzien van gaas.
De Spaarkasten zijn allemaal teruggezet op 1 broedkamer, de meeste op 8 ramen (begin september was dit nog niet mogelijk).
Ze hebben daardoor geen/weinig ruimte gekregen om broed aan te zetten. Daarna zijn ze binnen een week ingevoerd met suikerwater. Er waren 3 twijfel gevallen.
Na het inwinteren hebben we de kasten voorzien van strips om het indringen van muizen tegen te gaan.
In oktober met het mooie weer zijn ze met rust gelaten. Volgens onze thuisgebleven dochter kwamen ze volop met stuifmeel thuis.
Wij hebben die maand van onze vakantie genoten ( genoten ? zwaar weer met regen en veel wind in het zuiden van Frankrijk).
Wat Ria van de Berg en Hennie Kroese schrijven : RUST in de omgeving van de stand is heel belangrijk.
Begin december heb ik alle kasten gedruppeld met de oxaalzuuroplossing. Daarna weer met rust gelaten. Tijdens het openen van de kasten was mij duidelijk dat ik niet meer hoef te twijfelen aan de volken.
Wanneer er af en toe met mooi weer wat bijen vliegen; ze niet zo dicht in de tros zitten, ga ik met een dun stokje de vlieggaten even vrij maken van dode bijen.
Later met de reinigingvlucht en de voorjaarscontrole zullen we zien hoe het er met de volken voor staat.

Met vriendelijke groet, Laus, Laura en Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door apiario » zo 08 jan 2006, 14:13

RUST in de omgeving van de stand is heel belangrijk.
eindelijk iemand die het begrijpt.

Enne..nou ja ....doe als ik neem een goed boek

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Gerard van Gastel » zo 08 jan 2006, 17:07

Laura,

Helemaal mee eens, de benodigde maatregelen treffen, op het JUISTE moment, daarna de bijen met RUST laten, zal ongetwijfeld veel onrust en daarmee gepaard gaande ziektes en sterfgevallen voorkomen.
(Mijn verschil met jullie werkwijze is: oxaalzuur verdampt ipv gedruppeld en de vakantie...)[:)]

d.allersma
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 okt 2004, 20:57
Locatie: France
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door d.allersma » di 10 jan 2006, 20:41

Met belangstelling heb ik de stukjes over bijensterfte gelezen. Aanleiding: het lijkt er op dat ik 2 (3?) van mijn 3 volkjes ben verloren. Het is "mijn tweede winter" als beginnend imker. Vorige winter ging met een klein volk alles goed.
Vraag: is er een soort standaard onderzoek dat ik kan uitvoeren om er achter te komen wat de mogelijke oorzaak van sterfte is?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 64 gasten