paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

herwig vaes
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 23 mar 2003, 22:27
Locatie: Belgium
Contacteer:

paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door herwig vaes » za 07 jan 2006, 18:06

Misschien nog wat vroeg op het jaar maar ik stel mijn vraag toch al maar. Ik woon tussen de laagstamboomgaarden (kers, peer, appel). De fruitboer maait alle paardebloemen opdat mijn bijen zeker naar zijn bloesems zouden gaan. Bevliegen de bijen paardebloemen en fruitbloesems op hetzelfde ogenblik ? Herwig

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door Oude Essink » za 07 jan 2006, 18:47

Nee, Herwig, het wegmaaien van de paardebloemen is zinloos; bijen vliegen er eventueel 's morgens op en halen dan enige Pollen en Nectar; zodra de appelbloesem of de kers zich aandienen zijn zij de paardebloem snel vergeten omdat die laatste aanzienlijk attractievere stoffen in de aanbieding hebben. paardebloemen besteden dan geen energie meer aan aan productie van m.n. pollen. haar productie is derhalve beperkt tot de ochtenduren; enig bezoek van bijen die er vanaf het begin op vlogen mogen zij tegemoet zien; bijen die door de fruitbloesem zijn aangelokt, kijken er niet naar om. Vervolgens is het zo, dat paardebloemen op het moment dat de fruitbloesem nog op gang moet komen, pollen leveren; deze stimuleren de snelle ontwikkeling van het broenest en de haallust van de vliegbijen. als de fruitbloesem op gang komt zijn de bijen actiever.
Kersen zijn van de fruitsoorten misschien wel de meest aantrekkelijke voor bijen; geen sprake van, dat bijen voor de paardebloem de kers laten staan!!
Ik zou dus zeggen: niet maaien!
hennie oes

Afbeelding

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door buckfast_beekeeper » za 07 jan 2006, 20:01

Hallo Herwig,

Het afmaaien van de paardebloemen kan zelfs contra productief werken.

Stel dat de bijen in een andere boomgaard wel paardebloemen vinden, is de kans vrij groot dat ze eerst aan die boomgaard beginnen.

Zoals Hennie al zei, laten staan is een veel betere optie en het is zeker geen concurentie voor de kersen of krieken.

Je moet zelf eens de proef op de som nemen en door de boomgaard wandelen. Op een bepaald ogenblik, rond een uur of 10 vind je geen bijen meer op de paardebloem.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door Bart de Coo » za 07 jan 2006, 21:06

Wonderlijk. Wat Herwig vertelt, is mij ook altijd geleerd: denk erom, als de bijen op de paardebloemen vliegen, dan kunnen ze het fruit overslaan! Als ik het goed begrijp, dan is dat gewoon niet waar. Dan is het toch jammer om te constateren dat we elkaar wel eens apenkool verkopen.

(We moeten binnenkort overigens 'paardenbloem' en 'vossenbes' gaan schrijven. Apenkool blijft apenkool. Maar dit terzijde.)

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door DaanL » za 07 jan 2006, 21:10

Mij is het ook altijd verteld Bart, [;)] Ik dacht sowieso alle concurrende dracht in de buurt dat ze het liefst weg wilden hebben.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door hans hoogendoorn » za 07 jan 2006, 22:09

[quote]Bart : Dan is het toch jammer om te constateren dat we elkaar wel eens apenkool verkopen.[/quote]Helemaal mee eens.
Het paardebloem-voorkeur verhaal hoor ik ook al jaren van diverse kanten, ik geloofde het en ging het ook beweren.
Gelukkig kunnen we de apekooltjes ontmaskeren en stoppen, dankzij het open karakter van dit forum.
Bij mij zijn er zo het afgelopen jaar al meer aan flarden gegaan.

Goed blijven observeren (Theo) vind ik ook een goede tip. Ligt eigenlijk voor de hand, maar toch ....

Overigens t.a.v. koolzaad en paardebloem wordt het zelfde beweerd.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door de vos roger » zo 08 jan 2006, 10:48

Naar het schijnt(horen vertellen van fruitkweker bijenhouder)zou de paarde(n)bloem bij lagere temperaturen nektar afgeven .Daardoor dan zou tijdelijk het fruit genegeerd worden.[8D]

roger

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door kreydt » zo 08 jan 2006, 12:07

Als fruitboer, volg ik ook de regelmentering van de eclogisch landbouw en ken dus ook de problematiek van de paardebloem.
In de aanbevelingen van eco-teelt wordt voorop gesteld; de paardebloem te maaien tijdens de bloei van het pitfruit (appel en peer ) en dit om de insecten te beschermen tegen de pesticiden, die onvermijdelijk ook op de rijpaden nevelt en dus de fauna contamineert.
groetjes



kg

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 08 jan 2006, 12:10

Dag Roger,
Vanaf 14 graden geeft de paardebloem nectar af..

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: paardebloem concurrernt voor bloesem van kersen?

Bericht door de vos roger » zo 08 jan 2006, 13:37

Bedankt Frans voor de informatie, we zijn weeral wat wijzer geworden [;)]

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten