Honing vloeibaar maken
Geplaatst: wo 25 jan 2006, 03:00
Peter,
Zes dagen om honing te smelten?
Als ik honing (27 kilo in een plastieke ketel) opwarm om vloeibaar te maken dan ben ik op een dag klaar.
Meestal iedereen raadt hiervoor een oude frigo aan met en paar lampen.Die lampen zou ik tenstelligste afraden en hier in de USA is het zelfs verboden om onbeschermde lampen te gebruiken bij honingbereiding.
Ik zal U eens uitleggen hoe ik dat doe:
Ik kocht een klein ijzeren tonnetje (35 gallons) met een doormeter van 19 inches (48 cm) met deksel. Tonnetjes van deze maat bestaan ook in karton hetgeen hiervoor goed genoeg is en had ik zelfs lever gehad. Hierin kon ik juist een gegalvanizeerde afvalemmer plaatsen en had dan nog plaats genoeg om er een paar centimeter plastiek isolatiefolie rond de afvalemmer te monteren. De maat van dit tonnetje laat toe dat het gemakkelijk in je auto te laden (voor je vrienden), en dat je ermee makkelijk door een deuropening kan.
Onder de bodem van de afvalemmer monteer ik een rond rooster dat verkrijgbaar is in zaken die barbequespul verkopen. Dit rooster ligt op drie pootjes. Onder dit rooster hangt er een weerstand van naar ik meen van 100 ohm. Ook monteer ik onder dit rooster een ventilator. Deze vertilator bepaalt hoe hoog de pootjes moeten zijn. Boven in de binnenemmer hangt de thermostaat sonde en de kontrole voor de thermostaat zit in een doosje hetwelk gemonteerd is boven in de binnenemmer. De regeling van de thermostaat is mogelijk aan de buitenkant van de ton. De binnenemmer heeft een deksel en de ton heeft een deksel. Dus eens in werking is alles goed geisoleerd tegen warmteverliesHet voordeel met dit syteem is dat er rondom de ketel, onder de ketel en boven de ketel steeds een konstante warmte heerst Met een of meerdere lampen heb je dit niet. Honing wordt oververwarmd waar de lampen schijnen. Gewoonlijk is het dekesel van zulk een afvalemmer bol en als je hierin een gaatje boort van 10 mm dan kan de vochtigheid ontsnappen en drupt niet meer in de honing en zo wordt de honing ook droger. Het gaatje in het deksel laat je ook toe van er een thermometer in te steken.
Deze montage laat mij toe van een hele ketel ineens te verwarmen. Ook kan ik een aantal potjes op het rooster zetten.Het voordeel van de ton is dat het hele geval redelijk draagbaar is en klein van afmetingen. Eens dat je klaar bent met de honing te verwarmen dan poets je alles op leg het deksel erop en je bent dan al klaar voor de volgende keer.
Als je nu reeds een oude frigo hebt om honing te verwarmen dan hoef je deze niet weg te doen. Je kunt hetzelfde systeem monteren in de frigo:
i.e. rooster, weerstand, ventilator en thermostaat. Als ventilator gebruik ik een zes inch ( 15 cm) pancake ventilator, juist zoiets als er in je computer zit maar dan iets groter en voor jullie voor een netspanning van 220 volt. De waarde van de weerstand bepaalt hoe dikwijls de thermostaat aanslaat.
Met een netspanning hier van 120 volt is het vermogen dat zo een weerstand levert 144 watt als de weerstand kontinue zou aanstaan. Ik heb nooit nagegaan hoelang de weerstand aanstaat en hoelang hij af staat, een 50/50 ratio zou wel ideaal zijn, zodoende kan je twee kanten op. Als het koud is zal de weerstand iets langer aanstaan en als het warm is zal hij iets minder lang aanstaan.
Je zou in plaats van de weerstand ook lampen kunnen gebruiken maar voor het smelten van honing heb ik geen licht nodig maar wel warmte. Dus als je zo een weerstand niet kunt vinden dan gebruik je maar lampen. Het belangrijkste is dat de warmte circuleert en dat de honing zo snel mogelijk vloeibaar wordt zonder de honing te overhitten.
Voor Nederland en Belgie met 220 volt zou je een weerstand van ongeveer 350 ohm nodig hebben en dat geeft je 138 watt. Deze weerstanden zijn te vinden in gespecialiseerde electronicazaken, vraag achter een draadgewonden weerstand van 350 ohm met een vermogen van 175 watt. Deze weerstanden met dit vermogen hebben een afmeting van 22 cm lang en 3 cm doormeter. Als je deze weerstand
Zes dagen om honing te smelten?
Als ik honing (27 kilo in een plastieke ketel) opwarm om vloeibaar te maken dan ben ik op een dag klaar.
Meestal iedereen raadt hiervoor een oude frigo aan met en paar lampen.Die lampen zou ik tenstelligste afraden en hier in de USA is het zelfs verboden om onbeschermde lampen te gebruiken bij honingbereiding.
Ik zal U eens uitleggen hoe ik dat doe:
Ik kocht een klein ijzeren tonnetje (35 gallons) met een doormeter van 19 inches (48 cm) met deksel. Tonnetjes van deze maat bestaan ook in karton hetgeen hiervoor goed genoeg is en had ik zelfs lever gehad. Hierin kon ik juist een gegalvanizeerde afvalemmer plaatsen en had dan nog plaats genoeg om er een paar centimeter plastiek isolatiefolie rond de afvalemmer te monteren. De maat van dit tonnetje laat toe dat het gemakkelijk in je auto te laden (voor je vrienden), en dat je ermee makkelijk door een deuropening kan.
Onder de bodem van de afvalemmer monteer ik een rond rooster dat verkrijgbaar is in zaken die barbequespul verkopen. Dit rooster ligt op drie pootjes. Onder dit rooster hangt er een weerstand van naar ik meen van 100 ohm. Ook monteer ik onder dit rooster een ventilator. Deze vertilator bepaalt hoe hoog de pootjes moeten zijn. Boven in de binnenemmer hangt de thermostaat sonde en de kontrole voor de thermostaat zit in een doosje hetwelk gemonteerd is boven in de binnenemmer. De regeling van de thermostaat is mogelijk aan de buitenkant van de ton. De binnenemmer heeft een deksel en de ton heeft een deksel. Dus eens in werking is alles goed geisoleerd tegen warmteverliesHet voordeel met dit syteem is dat er rondom de ketel, onder de ketel en boven de ketel steeds een konstante warmte heerst Met een of meerdere lampen heb je dit niet. Honing wordt oververwarmd waar de lampen schijnen. Gewoonlijk is het dekesel van zulk een afvalemmer bol en als je hierin een gaatje boort van 10 mm dan kan de vochtigheid ontsnappen en drupt niet meer in de honing en zo wordt de honing ook droger. Het gaatje in het deksel laat je ook toe van er een thermometer in te steken.
Deze montage laat mij toe van een hele ketel ineens te verwarmen. Ook kan ik een aantal potjes op het rooster zetten.Het voordeel van de ton is dat het hele geval redelijk draagbaar is en klein van afmetingen. Eens dat je klaar bent met de honing te verwarmen dan poets je alles op leg het deksel erop en je bent dan al klaar voor de volgende keer.
Als je nu reeds een oude frigo hebt om honing te verwarmen dan hoef je deze niet weg te doen. Je kunt hetzelfde systeem monteren in de frigo:
i.e. rooster, weerstand, ventilator en thermostaat. Als ventilator gebruik ik een zes inch ( 15 cm) pancake ventilator, juist zoiets als er in je computer zit maar dan iets groter en voor jullie voor een netspanning van 220 volt. De waarde van de weerstand bepaalt hoe dikwijls de thermostaat aanslaat.
Met een netspanning hier van 120 volt is het vermogen dat zo een weerstand levert 144 watt als de weerstand kontinue zou aanstaan. Ik heb nooit nagegaan hoelang de weerstand aanstaat en hoelang hij af staat, een 50/50 ratio zou wel ideaal zijn, zodoende kan je twee kanten op. Als het koud is zal de weerstand iets langer aanstaan en als het warm is zal hij iets minder lang aanstaan.
Je zou in plaats van de weerstand ook lampen kunnen gebruiken maar voor het smelten van honing heb ik geen licht nodig maar wel warmte. Dus als je zo een weerstand niet kunt vinden dan gebruik je maar lampen. Het belangrijkste is dat de warmte circuleert en dat de honing zo snel mogelijk vloeibaar wordt zonder de honing te overhitten.
Voor Nederland en Belgie met 220 volt zou je een weerstand van ongeveer 350 ohm nodig hebben en dat geeft je 138 watt. Deze weerstanden zijn te vinden in gespecialiseerde electronicazaken, vraag achter een draadgewonden weerstand van 350 ohm met een vermogen van 175 watt. Deze weerstanden met dit vermogen hebben een afmeting van 22 cm lang en 3 cm doormeter. Als je deze weerstand