Wanneer voeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Wanneer voeren?

Bericht door Harmen vd Ende » vr 27 jan 2006, 11:10

Hallo,
Voor ons experiment zijn we bezig met het opstellen van een protocol
Nu kwam de vraag wanneer ga je voeren in de zomer als er geen dracht is, hoeveel dm2 voer moet nog je minimaal in de kast hebben? We controleren buiten het zwermtijd eens per 2 weken.

Groeten Harmen

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wanneer voeren?

Bericht door Frans vanTongeren » vr 27 jan 2006, 12:07

Dag Harmen,
Als er geen dracht meer is, zou ik ,per week, een kilo opgeloste suiker per volk invoeren.
Als je in september gaat invoeren, zul je veel bijen zien. Die winterbijen heb je nodig !

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door Harmen vd Ende » vr 27 jan 2006, 13:25

Wij gaan op Terschelling een proef starten vanaf 1 april om te kijken welke bij voor de imkers op Terschelling de beste bij is. Hiervoor zijn vorig jaar 8 buckfast volken, 8 carnica volken en 8 eilandervolken opgezet. Deze zijn nu ingewintert en vanaf 1 april begint het experiment, nu gaan we werken volgen een protocol, maar dan heb je een ijkpunt nodig vast te stellen wanneer een volk te weining voer heeft, zodat je niet naar eigen inzicht besluit maar te gaan voeren. Volgens het protocol meten we de hoeveelhied broed dm2, de stuifmeel en het voer
nou moet je dus weten bij hoeveel dm2 je moet beginnen met voeren van een volk, zodat ze niet te weining hebben met alle gevolgen van dien.

Groeten Harmen

P.S. we zijn bezich met het opzetten van een Webside, we houden jullie op de hoogte[:)]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door Hans van der Post. » vr 27 jan 2006, 13:50

Zodra de kantramen leeg raken en de hoeken van de ramen leeg zijn is het te laat! Zelf zorg ik er voor dat in iedergeval minstens twee kantramen vol -verzegeld - zijn en de hoeken van de ramen met broed een dm2 gesloten voer hebben. Dit alles bij een volk die op twee broedbakken zit. In jou geval is dit geschetste in de zomer binnen 14 dagen op! mits er geen dracht en/of vliegweer is. Behalve dan in een broedloze periode van het volk.
Hans

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 jan 2006, 13:56

Klinkt allemaal interessant, maar tja deze vraag is wel heel subjectief.....
Wij gaan op Terschelling een proef starten vanaf 1 april om te kijken welke bij voor de imkers op Terschelling de beste bij is.
Ik vind dat altijd een beetje lastig. Wat is de betere bij?? Een bij die veel honing produceert?? Een bij die weinig honing produceert maar ook niet veel kost. Een bij die geen chemische bestrijding behoeft?? Bovendien zijn dit soort onderzoeken zo tijds- en dracht afhankelijk. Het ene jaar is het andere jaar niet.
Desalniettemin wil ik jullie niet ontmoedigen. Ga door. Wie weet komt er iets verrassends uit.

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 27 jan 2006, 14:07

Wat ik denk is sluit aan bij Hans.

Een goede methode om op te nemen in je onderzoek (wat je waarschijnlijk toch al van plan bent)en wat meer imkers doen, is het tellen van ramen broed.

Wat je vervolgens kunt doen, zodra je voedseltekort vaststelt (zie bijdrage van Hans)de ramen opnieuw tellen en vervolgens gaan voeren. Je krijgt dan een bepaald aantal ramen met broed per volk in een voedseltekort situatie. Bovendien registreer je oo nog eens de datum. Je krijgt dan denk ik een goed beeld waneer er voedseltekort optreedt en hoeveel broed er nog in het volk aanwezig is. Met andere woorden hoe efficient ga het een volk met zijn voedselraden om.

JP

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door Harmen vd Ende » vr 27 jan 2006, 19:18

Hallo Hans en Jelte,

Bedankt voor jullie reakties, ik kan hier al heel wat mee.

Groeten Harmen

van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door van trijp » za 28 jan 2006, 17:49

als er gevoerd wordt zouden alle volken gevoerd moeten worden, niet alleen de volken die weinig voedsel hebben. Voeren stimuleert het broeden.

rini

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door marc » za 28 jan 2006, 20:09

Harmen, ik weet niet of je objectief op een favoriet ras voor Terschelling kan testen als je de minder goed verzamelende volken (met minder voorraad) toch 'opkrikt' tot het niveau van de goed verzamelende volken. Het kan mijn inziens juist een indicator zijn dat dat volk op Terschelling minder geschikt is.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wanneer voeren?

Bericht door Harmen vd Ende » za 28 jan 2006, 20:33

Hallo,

Ik ben het helemaal met jullie eens.

Hier hebben we ook over nagedacht, maar we kunnen volken natuurlijk niet laten verhongeren, dat doe je als imker ook niet.
Dus wij waren al wel zover om met apifonda te voeren, dat nemen ze op als ze het echt nodig hebben, en niet te drijfvoeren.

Maar we moeten wel weten wanneer het punt van van teweinig voer gekomen is[:)]

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten