Reinigingsvluchten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Lendertzgasse
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 11:13
Locatie: Belgie
Contacteer:

Reinigingsvluchten

Bericht door Lendertzgasse » do 02 feb 2006, 23:23

Dit is mijn eerste winter als imker.
Ik stel vast dat mijn bijen al aardig aan het rondvliegen zijn.
Vraag: is dit wel normaal met een buitenthemperatuur van +5°C overdag(wel met veel zon) en s'nachts tot -7)C.
Groeten uit Rocherath (België) gelegen op 650 m.
Groeten Henry

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reinigingsvluchten

Bericht door de vos roger » vr 03 feb 2006, 10:30

Dat je bijen bij zo'n temperatuur al rondvliegen is niet normaal,ofwel zitten ze al volop met broed en moeten ze water gaan halen, ofwel hebben ze voedsel tekort en in dit geval moet je ingrijpen en voederdeeg toedienen.Indien ik van jou was zou ik eens een vluchtige controle uitvoeren.[;)]

roger

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Reinigingsvluchten

Bericht door jjmvaningen » vr 03 feb 2006, 10:39

ik heb ook al een paar dagen met +5 gehad met zon dat de bijen actief gingen vliegen, maar bij die weersomstandigheden (+5, zon, geen wind) kan het in de luwte snel 10-15 graden worden, zeker als je kasten ook nog donker gekleurd zijn en in het zonnetje staan, dan wordt de binnentemperatuur snel nog hoger. niet iets om je zorgen over te maken.

wel voor de zekerheid bij (iets) warmer weer even ik de kast kijken (conform advies roger) of er nog voldoende voer in zit.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Reinigingsvluchten

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 feb 2006, 11:28

Roger schrijft: Indien ik van jou was zou ik eens een vluchtige controle uitvoeren.
Goed idee! maar leer ervan til daarna die kast aan de achterkant op zodat je weet; "Als er zoveel nog inzit" is het verder niet nodig om meer kasten open te maken! Til de kasten vanachter op en je weet hoeveel er nog inzit. Vermijd stress door nu in deze tijd van het jaar kasten "open te plukken".
Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Reinigingsvluchten

Bericht door marc » vr 03 feb 2006, 15:54

Henri, prachtig plaatsje Rocherath, hoogstgelegen dorp van België en dus ook één van de koudste omgevingen in België. Ik zou daar nu zeker geen kasten gaan inspecteren.
Het enige wat bijen nu zoeken is water, zorg er daarom voor dat ze dat niet te ver, of op bevroren ondergronden moeten gaan zoeken.
Je kan best dagelijks voor lauw water zorgen, net voor de vliegplank, in hetzelfde zonnetje waarin de kasten staan.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reinigingsvluchten

Bericht door de vos roger » zo 05 feb 2006, 14:43

Hoi marc, zou ik niet zo durven zeggen dat het alleen maar water is.
Door het goede en lange najaar met veel broedzorg(en veel verbruik) zal er bij heel wat volken nu vlug voedseltekort optreden .Ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en wat voederdeeg geven.Beter een licht gestoorde kast dan een dooie kast zou ik zeggen.[;)]

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten