Aartstralen en bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door elmook » ma 06 feb 2006, 12:35

Goed punt Maarten. Zowel annemen als ontkennen van dit soort zaken is een kwestie van geloof. Ik heb het nooit zo op gelovigen. Vooral niet als ze fanatiek worden....

Terzake. Ik heb ook wel eens gelezen dat bijen het s'zomers juist goed doen op *stralen, terwijl dat 's winters omgekeerd is. Het geeft onrust, die stimulerend werkt. Iedere imker zal begrijpen dat dat s'winters niet positief is.
Helaas weet ik niet meer waar ik het heb gelezen. Kan zo maar op het forum geweest zzijn...

Groet, Elmar

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Tieme » ma 06 feb 2006, 14:38

Ik heb dat het afgelopen jaar ook ergens gelezen, maar misschien was dat in Bijen?

richie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 15:48
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door richie » ma 06 feb 2006, 14:40

Hallo


De hogere honingproductie bij bijen die op dergelijke zones staan is het gevolg van het feit dat bijen op die aardstraalzone agressiever worden en dus ook produktiever.
Gedurende de winter laat je de bijen daar het best niet opstaan daar
de bijen dan in rustperiode zijn en niet nutteloos dienen opgejaagd.
Discussieren over al dan niet bestaan van aardstralen ben ik al lang gestopt.
Via mijn activiteit heb ik al heel wat mensen kunnen helpen en dit geeft me de nodige motivatie en voldoening op op de ingeslagen weg verder te werken.
Ik heb wel alle respect voor mensen die er niet in geloven want 20 jaar geleden was ik ook een van hen.
Door me erin te verdiepen en actief met de wichelroede te gaan werken is mijn mening grondig gewijzigd.

Vriendelijke groet.

Rik

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door maartenkleijne » ma 06 feb 2006, 18:15

"Via mijn activiteit heb ik al heel wat mensen kunnen helpen en dit geeft me de nodige motivatie en voldoening op op de ingeslagen weg verder te werken."
Goed zo Rik, zet 'm op.
Alleen moet je op je site de informatie die sceptici wel kunnen controleren, correct hebben, zoals: "de scheuren in de aardkorst die samenhangen met aardstralen zijn een paar miljard jaar oud". Zo oud is ons geliefd continent nog niet, hoor. Destijds was het huidige land nog gesmolten steen, behalve stukjes van Groenland en Australie. Bovendien lag het veel korter geleden nog geheel onder water.
Als je iets wilt promoten waar de skeptici tegen zijn, moet je het ze niet te makkelijk maken om "ha,ha, wat een onzin te kunnen roepen".

richie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 15:48
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door richie » ma 06 feb 2006, 21:49

Hallo


Wat we ook als practiserd wichelroedeloper ondernemen of schrijven kritiek zal men altijd hebben op ons daar wetenschappelijk niet 100%
te bewijzen fenomenen of gebeurtenissen dan maar als onbestaand geklasseerd worden.
Er zijn nu eenmaal zaken waar inderdaad geen sluitende verklaring voor is en voor mijn ook niet direct een prioriteit zijn.
Alle boeken om mijn site heb ik stuk voor stuk doorgenomen en ik ben akkoord dat bepaalde theorieen zich tegenspreken.
Het theoretische op mijn site komt dan ook meestal uit dergelijke boeken. Hetgeen op de site te vinden is materiaal waar ik kan achterstaan alsook de gecopieerde bladzijde uit het boek van mieremet.
Het is nog altijd het veldwerk ter plaatse en de resultaten die tellen en daar gaan jaren over. Neem dat van mij aan.

Vriendelijke groet en dank voor je begrip.

Rik

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 06 feb 2006, 22:31

Piet schrijft: .....Zulks leidt met name op de heide tot grote oogsten (30% meeropbrengst) en dat is het hoofdmotief van zo'n slimme, goed geinformeerde imker!".....

Rik schrijft: ..... De hogere honingproductie bij bijen die op dergelijke zones staan is het gevolg van het feit dat bijen op die aardstraalzone agressiever worden en dus ook produktiever. Gedurende de winter laat je de bijen daar het best niet opstaan daar de bijen dan in rustperiode zijn en niet nutteloos dienen opgejaagd.....

Ik zet toch vraagtekens of bovengenoemde wel zo positief is voor onze hedendaagse imkerij. Wij streven immers naar rustige bijen waarmee wij prettig kunnen omgaan en waarvan onze buren ook geen last ondervinden.
Geeft een 30% hogere honingopbrengst ook geen 30% meer agressie? (waar Speelziek via Piet over schrijft)
En wordt agressie van de bijen vaak niet veroorzaakt door verstoring van het volk (zoals Rik schrijft).

Nu ik dit gelezen heb zou ik absoluut kiezen om mijn bijen niet boven aardstralen of onder hoogspanningsmasten te plaatsen, ik heb nl liever
  • - zachtaardige bijen,
    - minder broednestverstoring, dus betere broedontwikkeling,
    - geen problemen met mijn buren, een volkje in je achtertuin is immers de leukste,
    - in voor- en najaar mijn volken niet te hoeven verplaatsen,
..... daar lever ik graag die 30% extra honing voor in. Een en ander is voor mij meer dan genoeg redenen om op mijn bijenstanden eens te gaan pendelen om mijn bijenvolken aardstraal-vrij op te stellen.[;)]

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Frans vanTongeren » ma 06 feb 2006, 22:40

Dat kunnen pendelen is mij helaas niet gegeven.
Ooit was er iemand bij mij in- en buitenshuis die de aardstralen meette.
Hij kon zelfs het water uit de lopende kraan in de keuken van verticaal naar schuin laten stromen, door er zijn pendelaartje naast te houden.
Ik was daar denk ik ongevoelig voor ...

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » di 07 feb 2006, 00:10

Frans, volgens mij kan iedereen het. Het is een kwestie van concentratie en alle storende dingen in je omgeving uitschakelen. Was gistermiddag, na mijn eerste reactie, naar mijn ene stand gegaan om de aardstralen te '˜voelen'. Het werd niets: zag de reigers op hun nesten staan en hun partners af en aan vliegen met takken, een grote groep duiven die op een gegeven moment met veel lawaai wegvlogen, een dode reiger op de grond, een muis die wegschoot, zag dat het groen van de crocusjes bovenkwam en het ging door mij heen of ik ze er niet uit moest rooien omdat de vogels de bloemen maar opeten en de bijen er niets aan hebben, ... en ... en ... enz. Kortom: te veel afleiding.

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door elmook » di 07 feb 2006, 08:22

Wie wil leren over pendelen e.d. kan ik het volgende boek aanraden: Hans Andeweg, In resonantie met de natuur, ISBN 9021532484. Het is duidelijk, praktisch, en vooral, de voeten op de aarde!

Wat het verband tussen aggressiviteit en honingopbrengst betreft, ik dacht dat dat een hardnekkig fabeltje was! Vorig jaar kocht ik een drieramertje bij een buckfastimker (!) die verklaarde dat zijn F2 volken meer honing haalden, omdat ze wat aggressiever waren [?] Het leek mij totaal tegen de theorie. Hoe zit dat nou?

Groet, Elmar

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Piet Jager » di 07 feb 2006, 10:25

Vorig jaar kocht ik een drieramertje bij een buckfastimker (!) die verklaarde dat zijn F2 volken meer honing haalden, omdat ze wat aggressiever waren
Oud verkooppraatje! Stamt al uit de tijd van de invoer van de echte Italiaanse bijen, die later bastaarderen met de zwarte bijen (F 2 t/m F 16 - Vraag en aanbod!!!!).

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten