Aartstralen en bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

richie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 15:48
Locatie: Belgie
Contacteer:

Aartstralen en bijen.

Bericht door richie » zo 05 feb 2006, 15:52

Hallo

Wist je dat bijen produktiever zijn en meer honingopbrengst voortbrengen indien je de bijenkorven plaatst op aardstraalzones.
Heel wat oudere imkers pastten die techniek toe.
In de natuur kan je wespennesten vinden boven die zones daar wespen hun nesten daar instinctief plaatsen.

Vriendelijke groet

Rik

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 05 feb 2006, 16:08

Rik,
heb altijd gemeend dat je juist de aardstralen (en straling van bijv. hoogspanningmasten) zoveel mogelijk moet vermijden voor je bijenstand. Heb je site eens bekeken en zag daar dat zoogdieren (waaronder de mens) heel slecht reageren op aardstralen, maar dat insecten er juist baat bij hebben.

Zou je mij willen uitleggen of "de baat" van bijen alleen bestaat uit meer honing - dus wellicht juist een negatief iets omdat bijen extra nectar gaan verzamelen omdat ze zich slecht voelen. Hoe is de volksontwikkeling bijvoorbeeld? En verzamelen ze meer propolis op een plek boven de aardstraal?
Ben erg benieuwd.

Met vriendelijke groet,
Els

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Piet Jager » zo 05 feb 2006, 16:09

Dag Rik,

"Bijen, wespen, hommels en mieren maken gebruik van deze stralen, wat z'n oorsprong heeft in een ver en tropisch verleden. Onze oorspronkelijke bij, de Apis mellifera was afkomstig uit tropische c.q. subtropische gebieden, met name uit Afrika. In dat werelddeel treffen we nagenoeg dezelfde, in het wild levende bijen aan, alsmede termieten. Ook termieten bouwen hun nesten op dergelijke stoorzones(aardstralen). Het verschaft bijen- en termietenkolonies vaak in tropische steppen- of woestijngebieden, een natuurlijke bron van 'airconditioning' Deze zones worden namelijk vanwege hun bodeminvloeden, gekenmerkt door een sterke afzuiging van energie, met name van warmte.

Een ervaren wichelroede lopende imker komt dan zijn bijen op de heide tegemoet en plaatst ze, evenals de termieten en wilde bijen in de tropen dat doen, op zo'n kruising van aardstralen. Aldus beperkt hij bij grote hitte het massale stertselen (moet zijn ventileren), zodat de haalbijen optimaal beschikbaar zijn om nectar te verzamelen. Zulks leidt met name op de heide tot grote oogsten (30% meeropbrengst) en dat is het hoofdmotief van zo'n slimme, goed geinformeerde imker!"

Zie het boekje van Jan Speelziek op blz 30

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ardstralen

!Piet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Bart de Coo » zo 05 feb 2006, 18:09

Beste mensen,

Tegenover de twee links die hierboven vermeld staan - ik heb ze beide aandachtig bestudeerd - zou ik de volgende willen stellen:

http://www.skepsis.nl/aard.html

Het is een zéér uitgebreid artikel van Jan Willem Nienhuys, een van de redacteuren van Skepsis, het bekende genootschap dat zich bezighoudt met onderzoek naar paranormale verschijnselen en pseudo-wetenschap. Dit artikel - met uitgebreide literatuurverwijzingen, waaronder de onderzoeken van de KNAW uit respectievelijk 1954 en '55 - klinkt mij vele malen redelijker en betrouwbaarder in de oren dan het 'anecdotical evidence' dat Piet aanvoert als bewijs: 'Ik ken mensen die...'

Zeer geachte imkervrienden, met alle prudentie en respect, maar met aardstralen, wichelroedelopers en dergelijke, zitten we echt op een dood spoor.


Met vriendelijke groet,


Bart de Coo

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Piet Jager » zo 05 feb 2006, 19:11

Bart schrijft:
Dit artikel - met uitgebreide literatuurverwijzingen, waaronder het grondige onderzoek van het ministerie uit 1954 - klinkt mij vele malen redelijker en betrouwbaarder in de oren dan het 'anecdotical evidence' dat Piet aanvoert als bewijs: 'Ik ken mensen die...'
Dag Bart,

Elk zijn skepsis, maar mijn genoemde mensen leven nog en ik kan je met hen in contact brengen om je skepsis te overwinnen. Je hoort dan het verhaal uit de mond van mensen, die dat op een zeer hinderlijke en ziekmakende manier zelf aan de lijve hebben ervaren.

P.S. - Het door jou aangehaalde 'hoogst wetenschappelijk rapport' van de commissie CLAY van 8 mei 1954, waarbij de aardstralen werden dood verklaard, werd echter door buitenlandse deskundigen als een blunder aangemerkt.

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 05 feb 2006, 23:54

Piet: zit het positieve alleen in warmte-afvoer die de aardstralen opwekken? Stel mij voor dat wij nu, door gebruik van de varroabodems, veel minder behoefte hebben aan extra luchtwerveling.
Wordt in het door jou aangehaalde boekje ook iets vermeld over de broedontwikkeling of wellicht langer levende bijen. (ik noem maar iets)
Zou overigens iedere scepticus willen adviseren eens een pendel ter hand te nemen, je zal versteld staan van de kracht welke op sommige plekken voelbaar is.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door frits dalm » ma 06 feb 2006, 02:21

Piet,
Het feit dat sommige mensen in ufos geloven
zeg nog niet dat ze bestaan.
Als aardstralen zouden bestaan waarom dan
geen wetenschappelijk artikel genoemd???
Weet dat magnetisme invloed heeft op bijen,
verstoord hun tijdsgevoel, variatie in
aardmagnetisme bepaald de plaatselijke tijd.
Daarom worden ze waarschijnlijk bij onweer
aggressief.
mvrgrFrits


Frits

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Piet Jager » ma 06 feb 2006, 09:36

Frits schrijft:
Het feit dat sommige mensen in ufos geloven
zegt nog niet dat ze bestaan
. Dag Frits,

Dat klopt, maar het omgekeerde is evengoed waar. Het feit dat sommige mensen niet in Ufo's geloven, zegt nog niet dat ze niet bestaan!

Vervolgens schrijft Frits:
Als aardstralen zouden bestaan waarom dan geen wetenschappelijk artikel genoemd???
1. Erdstrahlen, Energie in Gitter- und Netzstruktur, NEUES AUS DER FORSCHUNG, 1995, van Dr. Horst F. Preisz ISBN 3.928426-001 / 1995

Zo zijn er vele Duitse werken uit de "Forschungskreis fur Geobiologie". Op aanvraag verkrijgbaar een catalogus met ca 100 boeken over deze materie.

De uitgebreide Duitse literatuur over deze materie geeft echter geen korte uniforme definitie over het fenomeen 'aardstralen'

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door Piet Jager » ma 06 feb 2006, 10:06

Dag Els,

In het onderwerp dat "Rik" aan de orde stelt, gaat het over bijenkorven en de wichelroede lopende imkers werkten veelal ook met korven. Deze stonden vroeger nagenoeg koud op de aarde.

Van een verdere gunstige invloed op de ontwilkkeling van het bijenvolk wordt in dat boekje niet gesproken. Wel dat bijenzwermen vaak op kruisingen van aardstralen gaan hangen en dus vaak op dezelfde plek. Insecten, met name de in kolonieverband levende insecten, zijn straalzoekers! Het merendeel van de zoogdieren, zo ook de veestapel van een boer, behoort tot de straalvluchters.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Aartstralen en bijen.

Bericht door maartenkleijne » ma 06 feb 2006, 11:09

Aardstralen en wichelroedes behoren bij de afdeling paranormaal.
Voor wie erin gelooft is het heel makkelijk te 'bewijzen' dat het echte waar is.
Voor wie er principieel niet in gelooft -zoals Skepsis- is het heel makkelijk te 'bewijzen' dat het allemaaal onzin is.
Allebei is OK wat mij betreft.
Leuk verhalen erover uitwisselen is gewoon leuk, maar laten we niet discussieren over het waarheidsgehalte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten