zo moet het dus niet....

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
berry
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

zo moet het dus niet....

Bericht door berry » ma 06 feb 2006, 08:55

Dit weekend samen met meerdere imkers de bijenstal gecontroleerd en we kwamen tot de ontdekking dat van de 28 kasten die er staan er 8 zijn afgestorven,

Van alle kasten die nog in leven zijn weten we dat deze goed waren ingewinterd (begin september), we doen dit namelijk gezamelijk.

De 8 kasten van de twee imkers hebben we opengemaakt en konden zien dat er eigenlijk geen voer aanwezig was.
Wat bleek is dat ze te laat zijn gaan inwinteren(half oktober), we vernamen dat ze het niet nodig vonden om zo vroeg in te winteren omdat het nog zo'n mooi weer was en dat de bijen nog volop aan vliegen en aan het halen waren.

Ze imkeren toch al een aantal jaren, maar dan snap ik toch niet dat je de zaak zo laat sloffen.

Berry

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 feb 2006, 09:36

Toch vreemd, want ze hebben later een (dezelfde???) hoeveelheid voer gekregen??

jp

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door Hans van der Post. » ma 06 feb 2006, 10:21

Eigenlijk zijn deze mensen die bijen "houden", het niet waard zich imker noemen. Als je dan een keer door omstandigheden geen tijd hebt zorg dan dat een mede "stalgenoot" dit weet zodat in iedergeval het volk zijn voedsel voor de winter krijgt.
Als je 14 kg opgeloste suiker geeft komt een volk in de winter niet om ook al is het najaar warm geweest zoals het afgelopen jaar. Ik heb dit meer mee gemaakt dat het een warme "nazomer" werd nadat er was ingewinterd.

Bijenvolken verbruiken in de herfst en winter weinig. In 'Schotman'

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 06 feb 2006, 13:24

Ik ben het helemaal met Hans eens dat een volk met 14 kg voer in de winter niet zomaar kan verhongeren wegens gebrek aan voer.
Wat wel kan is dat ze los komen van het voer waardoor ze de hongerdood sterven.

Uit de cijfers van de link van Hans blijkt ook dat een slecht voorjaar veel desastreuzer voor de voedselvoorraad kan zijn dan een warm najaar. Een combinatie van beide zal een beetje imker in het voorjaar nog alerter moeten maken. Volken die op dit moment echter al dood zijn hebben te weinig voer gehad, of er moet gezocht worden naar andere oorzaken.

Zijn deze volken dus verhongerd omdat het voer op is of omdat ze er niet meer bij zitten? En waar ligt dan de oorzaak? Dat alle volken op een laat tijdstip (half oktober vind ik wel erg laat) zijn ingewinterd zou de basis van een verklaring kunnen zijn.

Als alle raten leeg zijn en er is daadwerkelijk 14 kg ingebracht, kan het dan zo zijn dat het late tijdstip van invloed is op de rust (lees: onrust) in het volk?

Zijn ze door het late aanbod van voer te veel gestimuleerd om een te groot broednest te onderhouden met gevolg dat er langer en meer verbruikt wordt of buiten bereik van de wintertros is opgeslagen?
Of is het korte tijdsbestek dat ze hebben gehad het broednest niet voldoende naar beneden gezakt zodat het broednest van boven en onder omgeven was door voer waardoor ze eenmaal op de wintertros loskomen van het voer onder en naast zich?

Zomaar een paar gedachte spinsels die hopelijk kunnen leiden tot de oorzaak van deze misére.

Jaap

berry
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door berry » ma 06 feb 2006, 13:33

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Toch vreemd, want ze hebben later een (dezelfde???) hoeveelheid voer gekregen??

jp

Ze hadden afsproken dat ze samen zouden voeren.
Maar na een paar weken wist de een van de ander niet of hij wel gevoerd had, daarom hadden ze dus te weinig voer.

Noot voor Hans
Er zaten inderdaad veel bijen met hun kop in de raat,
en inderdaad mag je die twee geen "imker" noemen


Berry

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 06 feb 2006, 13:39

Verklaart voldoende lijkt me.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door Hans van der Post. » ma 06 feb 2006, 16:20

Ik imker vanaf 1961 en voer(2:1) mijn hoofdvolken nooit meer dan 14 kg droge suiker, opgelost is dit meer. Ben tien september klaar. Hou altijd erg veel voer over het ene jaar meer dan het andere. Moet vaak in het voorjaar ramen met voer eruit halen om de moer ruimte te geven. Een bijenvolk begint pas te "eten" nadat het op reinigingsvlucht is geweest. Tenminste dat doen mijn bijen.[:)] Pas 14 dagen na die vlucht - die is bij mij in de eerste 12 dagen van maart - kijk ik zeer vluchtig, twee kantramen -voer- en een midden raam -is de moer goed -.(nakijken in de laatste 2 weken van maart)
Los komen van het voer gebeurd maar zelden, de laatste keer bij mij was dit in de winter van 1978/79 de winter met veel ijzel en dooi (+12 graden) en weer plotselinge strenge vorst -10. Bij die sterk wisselende tempraturen binnen 36 uur gaat er wel een wat mis.
Hans.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 06 feb 2006, 17:36

Het loskomen van het voer is me vorig jaar nog overkomen. De zeer late vorst heeft een reserve volk de das omgedaan. De bijen zaten enkele centimeter van de voederkrans verwijdert met hun kop in de lege cellen. Voor de rest hadden ze veel bias. Waarschijnlijk hebben ze door de plotse koude voor hun broed gekozen. Dat is hen tenslotte fataal geworden.[:(]

Dat mijn bijen zouden omkomen door een acuut voedseltekort, zou ik mezelf nooit vergeven. Ik vind het eigenlijk een vorm van dieren mishandeling.

Ook het tijdstip van inwinteren vind ik toch wel heel laat. Hebben ze dit voedsel nog voldoende kunnen inverteren en verwerken? Of zijn ze door dit late tijdstip en het goede weer een ideale haalbron geweest voor de buren?

Dat ze het niet nodig vonden om vroeger in te winteren omdat de bijen zo goed vlogen en haalden is dus duidelijk een inschattingsfout. Ze vliegen wel, maar wat is hun rendement?

mvg

Theo

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: zo moet het dus niet....

Bericht door de vos roger » ma 06 feb 2006, 19:26

Het zou dus ook kunnen zoals Theo suggereerd dat er bij de te laat ingewinterde volken roverij ontstaan is van de buren.[;)]
Want waar zou dat voedsel anders naartoe zijn ?Of kregen ze er geen?.[V]
Op een bijenstand is het altijd beter de volken gezamelijk in te winteren en de vlieggaten te verkleinen in die periode om onheil te voorkomen

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten