carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

martha
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 mar 2005, 10:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door martha » do 09 feb 2006, 08:53

hallo

na vorig jaar voor het eerst te zijn begonnen met de gewone bijen is het op het laatst fout gegaan. De bijen stonden achter in de tuin en na een nieuwe moer te hebben "gemaakt"ging het mis als mijn man zn neus buiten de deur stak en iets verder liep kwamen ze hem van 25 m afstand al tegemoet. Zelfs 1 in zn oorgang .. luid krijsend door het huis {gelukkig had ik mijn roker aanstaan en ging op goed geluk maar in zn oor spuiten. De kippen/honden en mijzelf en de huisoppas lieten ze gewoon met rust (op een klein prikje na)
Daar ik alles heb aangeschaft mag ik het toch nog eens proberen maar dan wel met carnica's wie help me ik woon op schouwen duiveland tel. 0111-643726 of via dam260(APENSTAART)zeelandnet.nl

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door buckfast_beekeeper » do 09 feb 2006, 11:23

Dat het Carnica's of Buckfast zijn, maakt niet zo heel veel uit. Wat je nodig hebt zijn gewoon zachte bijen.

Je man had toch geen after-shave gebruikt? Daar zijn de "vrouwtjes" verzot op. [;)]

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door Bart de Coo » do 09 feb 2006, 20:46

Martha,

Ik vermoed ongeveer hetzelfde als Theo. 25 meter zou genoeg moeten zijn om niet gestoken, laat staan aangevallen te worden. Zeker als de bijen hoog moeten opvliegen, doordat er hoge bosschages of omheiningen of andere obstakels rond de kast staan.

Ik heb twee keer meegemaakt dat ik echt werd aangevallen door de bijen. De eerste keer was volgens mij te wijten aan het feit dat ik de haarlak van mijn vrouw had gebruikt om mijn gestroomlijnde coupe te modelleren. Gewoonlijk smeer ik 's morgens een beetje gel of gelwax in mijn allengs grijzende scalp, maar die dag was alles op en greep ik in arren moede naar die bus met haarlak.

Dat had ik beter niet kunnen doen.

De tweede keer was op de heide. Ik naderde van grote afstand een batterij kasten. Misschien was ik wel honderd meter verwijderd van de kasten, maar wat werd ik weggejaagd. Angstaanjagend. (De agressiviteit van bijen op de heide is weer een heel apart fenomeen, trouwens.)

Dus Martha, ik zou me nog maar eens afvragen wat je vent die dag in zijn haren of op zijn kin gesmeerd had. (Overigens ben ik van mening dat kerels überhaupt geen parfummetjes moeten opdoen. Nuffig vind ik dat. [xx(])

Bart

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door de vos roger » do 09 feb 2006, 21:16

Hoi Bart , het hoeft niet altijd parfum te zijn waar de bijen agressief op reageren.[;)]
Als ge een pintje gedronken hebt zijn ze ook soms kwaad.[:)]

roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door Bart de Coo » do 09 feb 2006, 22:57

'Ge'. 'Pintje'. Ah, Ik heb een Vlaming aan de lijn! Daardoor schiet me nog iets te binnen. Ik had die dag niet alleen synthetische rommel in mijn haar gesmeerd, maar ik had ook flink wat haring op! Ik herinner mij opeens dat ik daar een dispuut over had met een goede vriend van mij, die ik had meegenomen naar mijn bijen. En raad eens? Hij lust geen haring.

Dat alcohol de bijen steeklustig maakt, heb ik vaak gehoord. Maar zou een 'haringkegel' [:0] ook agressief maken? Wie weet!

Bart

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door de vos roger » za 11 feb 2006, 20:32

Beste Martha, het is een kunst om bijen te houden .Dat leer je niet zomaar in een twee drie ,er is veel geduld en selecteerwerk nodig op een bijenstand die dicht bij een woning gelegen is.Vorig seizoen stonden twee volken op amper vier meter van de ingang van mijn keuken ,dagelijks liepen wij er tientallen keer voorbij die kasten.Nooit is er in die periode van mei tot december iemand geprikt geweest.Waren die bijen aan ons gewend geraakt , ik weet het niet maar zo leek het althans.
Het waren twee volken gestart met een drieramer met een jonge moer die op het einde van het seizoen uitgegroeid waren tot volwaardige heel sterke volken.Ik vermeld er wel bij dat ik in deze volken niet gerommeld heb, alleen maar eenmalig wat meer ruimte gegeven.Indien deze volken agressief waren geweest dan had ik daar beslist een andere moer ingevoerd.Bepaalde geuren kunnen invloed hebben op het gedrag ,maar niet altijd denk ik.Dus selecteren op zachtaardigheid in bevolkte omgeving is geen luxe maar een noodzaak om de lieve vrede te bewaren ![;)]
groetjes

roger

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door flayed » ma 27 feb 2006, 21:15

Hallo Martha,

Vraagje, heb je die konigin nog? ben op zoek naar een goed steeklustig volk, want ik ben ben het een beetje zat om elke keer weer te vertellen dat mijn volken niet steeklustig zijn, en dan heb ik het over de jeugt, ik wil ze nu wel eens laten zien of voelen wat WEL een steeklustig volk is, want ze vernielen met regelmaat mijn kasten omdat ze zeggen dat mijn bijen steken, en dat terwijl ik de honing kan oogsten zonder rook of sluier.

Groeten John

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door Tieme » di 28 feb 2006, 15:50

Hallo John,

Ik had vorig jaar wel een goede candidaat voor je, dat achtervolgde zelfs. Als ik weer zo'n volk heb zal ik het wel laten weten.

Tieme

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 01 mar 2006, 12:41

Hallo John,

Ik heb nog een volk zitten die zich vorig jaar gedroegen als vliegende injectie naalden.
Nog even afwachten of ze de winter doorkomen, maar ik zal aan je denken als ik zwermen ga maken. (Koningin is 2 jaar)

Jaap

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: carnica volk gevr. geen mannenhaters !!

Bericht door Lammert van Beek » wo 01 mar 2006, 21:37

flayed schreef:
Ben op zoek naar een goed steeklustig volk, want ik ben het een beetje zat om elke keer weer te vertellen dat mijn volken niet steeklustig zijn, en dan heb ik het over de jeugt, ik wil ze nu wel eens laten zien of voelen wat WEL een steeklustig volk is, want ze vernielen met regelmaat mijn kasten omdat ze zeggen dat mijn bijen steken, en dat terwijl ik de honing kan oogsten zonder rook of sluier.
Groeten John
Hallo John,
Misschien bereik je met een goed steeklustig volk minder snel je doel, dan met een goed gesprek in combinatie met een demonstratie van de zachtaardigheid van jouw bijen, of desnoods met de politie als je weet wie die vernielers zijn. Een echt steeklustig volk is ook lastig voor mensen, die dat niet verdienen!
Lammert van Beek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 79 gasten